Bussar i Oskarshamn i september 1988: Kristdalabuss och Fårbobuss

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 mars 2010, 15:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nästa stopp blev i Oskarshamn. Här var det eftermiddagsrusning. Först ut en Kristdalabuss. Företaget finns inte kvar. Bussen hamnade sedan hos Oskarhamns Omnibustrafik och när detta såldes till Linjebuss i mars 1992 blev den Linjebuss 1228. 

Så fyra bussar från Fårbobuss, ett bussbolag som grundades 1923 och alltjämt finns kvar och nu drivs av tredje generationen. http://www.farbobuss.se  Det är trevligt att se bussarna i företagets egna färger.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Pickos

Tack Staffan! Mycket trevligt att se dessa bilder, född och uppvuxen i Oskarshamn som man är.
Chauffören i Kristdalabussen ser bekant ut, men av Fårbobussarna är det bara Neoplanen jag kommer ihåg. Tror att de hade den kvar en bra bit in på 1990-talet.
Fler bilder från Oskarshamn skulle uppskattas!
1:a Korinthierbrevet 10:15

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Trevligt! Jag minns att Fårbo buss hade sin depå nära landsvägen (Oskarshamn-Kalmar).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rickardo

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 mars 2010, 09:20:26 AM
Trevligt! Jag minns att Fårbo buss hade sin depå nära landsvägen (Oskarshamn-Kalmar).
Var det inte mellan Oskarshamn-Västervik?

Trevliga bilder. LKN 885 blev om jag inte minns helt galet flyttad till Östergötland och Linjebuss.

Mvh Rickardo

yngrot

Mycket trevligt för en Wiima fan som jag  :D  Wiima var väldigt vanlig hos många mindre bolag förr i tiden när en buss var en buss och inte en rullande plastlåda med massa datorer i... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: Rickardo skrivet 03 april 2010, 18:33:16 PM

Trevliga bilder. LKN 885 blev om jag inte minns helt galet flyttad till Östergötland och Linjebuss.

Mvh Rickardo

Jo, det kan nog stämma. Utmed samma väg var det i alla fall.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ola Almquist

Citat från: Rickardo skrivet 03 april 2010, 18:33:16 PM

Mvh Rickardo

Jodå, Fårbo ligger norr om Oskarshamn.
LNK885 (inte LKN) blev Linjebuss 906. Se bild på Svensk Busshistoria. Den har jag inget minne av att jag såg i Östergötland. Däremot 903, KXP098.

M.v.h.
Ola