Har man ändrat i utropen?

Startat av Carl Eric, 30 mars 2010, 08:29:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Igår när jag åkte 429 mot Idalen, och imorse när jag åkte 420 mot slussen så märkte jag en sak. När vi svänger av från motorvägen, så hörs utropet två gånger. Först en gång lite tidigare, och sedan den "vanliga", 400 m innan.

Är det någon som vet vad det beror på?

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Marcus Li

Har också hört det på Nackabussarna, men även i Västerort för vissa hållplatser. Troligen så enkelt för att öka tydligheten. Första utropet kanske inte alltid uppmärksammas...

Niclas Rosenius

Här  i Uppsala har vi två utrop om avståndet mellan hållplatserna överstiger 800 meter.

Det första nästan direkt efter att man lämnat hållplatsen och sedan det andrfa vid 400 :eter innan nåsta hpl.

//Niclas

malas

Saxat ur info från SL-BussPC

Tidigare hållplatsutrop:
Vid mycket långa hållplatsavstånd kommer två utrop av nästa hållplats, ett på samma ställe som nu och ett tidigare. Om hastigheten är hög kommer det extra utropet att ske ännu tidigare.

Carl Eric

Tack för alla era svar!

Jag misstänkte att det var något sådant men nu så har vi klarat ut det!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jocke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 mars 2010, 11:16:40 AM

Här  i Uppsala har vi två utrop om avståndet mellan hållplatserna överstiger 800 meter.

Det första nästan direkt efter att man lämnat hållplatsen och sedan det andrfa vid 400 :eter innan nåsta hpl.

//Niclas

Vilket medför att i de bussar som ropar 2 gånger ändå så ropas de 4 gånger :)
Man kan aldrig vara nog tydlig. :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jacob

Citat från: jocke skrivet 30 mars 2010, 22:45:39 PM

Är rätt så irriterad på att alltid höra utropet två gånger :P händer rätt ofta.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 30 mars 2010, 22:45:39 PM

Detta beror på en uppdatering som kom i december 2009. Håller på att fixas just nu men detta är ett hårdvarufel och tillverkaren får endast 10 st enheter i veckan. Så det kommer att försvinna när alla bussar har fått denna enhet installerad.

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 11 april 2010, 16:40:23 PM
Detta beror på en uppdatering som kom i december 2009. Håller på att fixas just nu men detta är ett hårdvarufel och tillverkaren får endast 10 st enheter i veckan. Så det kommer att försvinna när alla bussar har fått denna enhet installerad.

Aha, det är så de ligger till. Ja då får vi se när de slutar då. För de verkar ju inte påverkat alla bussar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 12 april 2010, 00:47:24 AM
Aha, det är så de ligger till. Ja då får vi se när de slutar då. För de verkar ju inte påverkat alla bussar.

Nej precis. Var tydligen nån enhet som inte passade så bra ihop med nya programmet. Alla bussar hade inte samma enhet utan det var som du sa att vissa bussar klarade sig bra och andra inte. :)

Zella

I gbg på L60 så är det Fjällskolan som ropas ut två gånger... man stanna precis på Paradisgatan så kommer utropet Fjällskolan, sen när man öppna dörrarna så rätta systemet till sig... sen rullar man ett tiotal meter och Fjällskolan kommer igen... en ren justerings åtgärd tror jag det är.

Carl Eric

Citat från: Tomas Fransson skrivet 12 april 2010, 10:27:23 AM
I gbg på L60 så är det Fjällskolan som ropas ut två gånger... man stanna precis på Paradisgatan så kommer utropet Fjällskolan, sen när man öppna dörrarna så rätta systemet till sig... sen rullar man ett tiotal meter och Fjällskolan kommer igen... en ren justerings åtgärd tror jag det är.

Så är det ibland på Nacka Linjerna vid Lillängen och Järla Station...

malas

Citat från: calken skrivet 12 april 2010, 16:10:43 PM
Så är det ibland på Nacka Linjerna vid Lillängen och Järla Station...

Om detta händer skall den sk "mätgubben" som finns på varje depå mäta om avstånd och GPS-punkten för dessa hållplatser
så löser sig säkert problemet.