Busworld 2009, Hess/Scania K320UB4X2

Startat av Niclas Rosenius, 29 mars 2010, 10:44:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Denna buss är en lågentrebuss till Schweiziska Posten byggt på ett Scania-chassi.

   

   

   

   

    //Niclas

   

New_options

spontan reflektion.... vad ska posten med en buss till?

groenis

Kan det bero på att de är en stor bussoperatör,
Jämför gärna med Sv Posten och deras skvadrar en gång i tiden

/Lennart

Jonas Strömblad

Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 29 mars 2010, 12:52:10 PM
Kan det bero på att de är en stor bussoperatör,
Jämför gärna med Sv Posten och deras skvadrar en gång i tiden

/Lennart

Posten i Sverige bedrev ju en omfattande bussrörelse i den norra halvan av landet under namnet Posten Diligenstrafik. Detta gick upp i Swebus i början av 1990-talet, eftersom staten ville samla alla sina tre bussbolag (de övriga var SJ Buss och GDG) i ett bolag.

I Schweiz och Österrike har respektive lands postverk en omfattande busstrafik inte bara för gods utan även för passagerare. Postens engagemang i bussbranschen kan också exemplifieras från Finland, där finska Post- och Telestyrelsen (motsvarar svenska Postverket och Televerket)  fram till slutet av 1980-talet var ägare till karosserifabriken Ajokki.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J

Antagligen inte men det är troligt att den skall användas på alpvägar där det behövs lite kusar under motorhuven.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 14:44:30 PM
Antagligen inte men det är troligt att den skall användas på alpvägar där det behövs lite kusar under motorhuven.

Samt orka dra ett släp? :)

SimonB

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 14:39:32 PM
Lagom spis i den bussen :)
Inga problem att ta sig uppför backarna där inte...
/J

Vad är det för motor då?

Jonas Strömblad

Står i ämnesraden  :)
320hk på en liten buss ger bra drag uppför alpbackarna.
Betänk att en ledvagn i etanolversionen har 270hk. Inte riktigt lika spännande när det börjar luta uppför...
/J

Niclas Rosenius

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 mars 2010, 22:42:53 PM
Står i ämnesraden  :)
320hk på en liten buss ger bra drag uppför alpbackarna.
Betänk att en ledvagn i etanolversionen har 270hk. Inte riktigt lika spännande när det börjar luta uppför...
/J

    Vet ju hur våra 12 meters 320 hk Lions Cityn drar uppför Carolinabacken  ;D

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 mars 2010, 14:45:51 PM
Samt orka dra ett släp? :)

Ja, det kan kanske också förekomma. Vad vet jag?  ;) Hess är väl annars en av de få tillverkare av släpbussar som finns i Europa.

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2010, 23:14:42 PM
Ja, det kan kanske också förekomma. Vad vet jag?  ;) Hess är väl annars en av de få tillverkare av släpbussar som finns i Europa.

   Ja, dom och Göppel.

   Denna hade en krok i baken precis som den korta Göppel/MAN Lions City jag visat tidigare från mässan.

   //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 mars 2010, 23:42:08 PM
   Ja, dom och Göppel.

   Denna hade en krok i baken precis som den korta Göppel/MAN Lions City jag visat tidigare från mässan.

   //Niclas

Det var länge sedan jag var nere i Alperna men jag vill minnas att postbussarna ibland hade ett mindre godssläp av den typ som vi i Sverige brukar kalla för Hubert med sig.

Niclas Rosenius




     Det är nog mer förekommande i Schweiz än i Österrike tror jag att man har släp bakom linjevagnarna.

    //Niclas