Huvudmeny

GUB 101 och 141

Startat av jocke, 28 mars 2010, 22:51:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Två helt vanliga bilder från stan. Var nere för att hämta ut hockeybiljetter till Almtunamatchen och passade på att fotografera lite :)

Först 141 på väg över fyrisån.

Och sedan 101 lastandes på torget
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussmicke

Gör den? ;) 101 är ju redan på väg därifrån.. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

New_options

Ny motionskampanj - Vill du spara pengar och få motion? Betala halva priset och spring bakom bussen istället för att åka i den

Jacob

Du fick bilder på två av de bussar som enligt mig är bland de snyggaste i uppsala :)

141: klassisk och stilren. symbol för uppsala
101: läcker design, här har neoplan verkligen lyckats :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Tobbe--

Citat från: Jacob Almgren skrivet 29 mars 2010, 19:54:56 PM
Du fick bilder på två av de bussar som enligt mig är bland de snyggaste i uppsala :)

//Jacob

Håller verkligen med dej ! :D

Björn Ax

//Jacob

Håller inte med dig. 101 kan jag tycka är helt okej men 141 ser ju ut som en låda på hjul. Usch va ful den är.  :-X

AO

Tycker 141 är bra mycket snyggare än den modell som kom mellan 141 och 101. Den modellen som 101 är, är ju klart snyggast :)

Niclas Rosenius

Citat från: AO skrivet 29 mars 2010, 22:46:59 PM
Tycker 141 är bra mycket snyggare än den modell som kom mellan 141 och 101. Den modellen som 101 är, är ju klart snyggast :)

141 år en N4016

modellserien mellan är N4416 Centroliner

och 101 heter N4521/3 Centroliner.

//Niclas

jocke

Jag får hålla med samtliga här faktiskt, iaf på en punkt. 101 är jäkligt snygg, den passar med gastank på taket med, annars skulle den se rätt fånig ut.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JB

Citat från: jocke skrivet 28 mars 2010, 22:51:42 PM
Och sedan 101 lastandes på torget

När man ser Stora Torget ur denna vinkel är Åhlénshuset verkligen inte snyggt och passar inte ihop med Nordbankshuset och Rådhuset.

/Jonas

Niklas Bygdestam

//Jacob

Håller med om att 141 tillhör Uppsalas symboler :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 28 mars 2010, 22:51:42 PM

Citat från: JB skrivet 30 mars 2010, 12:23:33 PM
När man ser Stora Torget ur denna vinkel är Åhlénshuset verkligen inte snyggt och passar inte ihop med Nordbankshuset och Rådhuset.

/Jonas

För er som inte gillar Åhlénshuset kan jag glädja er att man nu planerar bygga om det rejält till oigenkännlighet. Hela den här gamla betongfasaden som vi här i Uppsala brukar kalla tårtpappersfasaden ska bort och ersättas med en modern glasfasad. Åhlénshuset skär sig redan idag i sin miljö. Frågan är om det kommer smälta in bättre med en modern glasfasad? Men den här gamla betongkänslan försvinner i alla fall vilket tycks glädja många

Det intressanta är att Åhlénshuset med tårtpappersfasaden tills nyligen var K-märkt och då fick man inte göra åverkan på denna arkitektur. Byggnaden ansågs visst representera en viss tidsepok. Tydligen har man upphävt K-märkningen eftersom man kommer att bygga om hela byggnaden så den inte kommer kunna kännas igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 mars 2010, 13:00:25 PM
Håller med om att 141 tillhör Uppsalas symboler :D

Ohh stackars Uppsala om dessa bussar är symboler. Jag kommer inte sörja den dag dom försvinner. :P