Fråga om SS-Capitoler

Startat av Niklas Bygdestam, 28 mars 2010, 18:44:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Funderar lite över Capitolerna på SS när alla var i drift. Essingecapitoler vet jag gick på speciella linjer eftersom de var specialbyggda för en viss trafik. Men hur var det med övriga Capitoler? Höll man isär på Capitoler med Metropolfront och de andra Capitolerna med den nyare fronten med större frontruta? Eller kunde de blandas och gå var som helst?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

De nyare (H24, H30) fanns ju bara i Hornsberg och Söderhallen fram till de ombyggdes till högertrafik (de sista ca årsskiftet 1966/67) vilket ju i sig innebar en begränsning i utsättningen. Min bild var att blandniingen med de äldre (H21, H22) inte var helt slumpmässig utan en viss styrning fanns. T.ex. att när spårvägslinjer nedlades så fick deras ersättningsbusslinjer i högre grad H24 och H30 (t.ex. linje 50 och 61). Kanske ett sätt att kompensera för spårvagnen.

Kompletterande minnesbilder, någon?

Mvh Gunnar