Kö till SS linje 64E mot Juliaborg/Älvsjö

Startat av Gunnar D, 28 mars 2010, 16:41:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det är en del som vill med denna H21 Capitol vid Gullmarsplan mot Juliaborg/Älvsjö 21 aug 1963.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Trevligt! Var det Brännkyrka som körde denna E-tur?

/Peter

Mr H

Tror att det där är en Hammarbyvagn.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2010, 17:51:41 PM
Tror att det där är en Hammarbyvagn.

Mr H

Visst är det en Hammarbyvagn!

Gunnar

Mr G

Och tur 85 lär väl innebära att det är en "ordinarie" extravagn. Ingen förfogandevagn som sätts in för en tillfällig trafiktopp. Fanns rätt mycket av sådan extratrafik på 64:an/144:an. Synd man inte kan se pappskylten i fönstret på bilden.
吉先生

Mr H

Det skulle vara kul att se en turlista på linje 64E. Jag minns också att det var en mängd extrabussar som snurrade runt på flera olika delsträckor!

Mr H

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2010, 19:17:17 PM
Det skulle vara kul att se en turlista på linje 64E. Jag minns också att det var en mängd extrabussar som snurrade runt på flera olika delsträckor!

Mr H

Tyvärr bara en sommarturlista, 31.7.1961. Morgondelen är inte komplett, hade inte tid att klippa ihop hela listan.

/H.

Mr G

Snacka om service! Och då menar jag inte i första hand alla extraturer på 64:an, utan att Hobglobin lägger ut en turlista för 64E när man som mest behöver den.

Ja där var alla hallar utom Hammarby inblandade ser det ut som. Inte Bromma förstås, men resten. Mer sånt på Buss-Snack tack!
吉先生

Mr H

Ja otroligt, man kan tro att ni har ett trollspö!
Tack,tack!

Mr H

Mr G

Turlistan är minst sagt intressant, och kan kanske ge förklaring också till Gunnars bild. Bilden är visserligen inte från samma tidtabellsperiod, men huvudupplägget på 64E är troligtvis detsamma. Turerna 80-84 tycks räcka till 10-minuters trafik mellan Skanstull och Älvsjö. Tur 85 kan då mycket väl vara en tur som fortsätter över på en annan linje, precis som fallet är med turerna 86 och 87 i Hobglobins turlista. 71:an verkar ha enstaka extratrafiksbehov från Älvsjö, och det passar förstås att ta över vagnar från 64 E till dessa. Jag kan tänka mig att det är därför man kör capitol på tur 85, eftersom man vid den här tiden inte ville ha stora åbäkiga metropoler på 71:an. Hade det varit någon av turerna 80-84 som Gunnar plåtat tippar jag att det hade varit metropol på de bilderna.

Turlistan ger också en delförklaring till Mr H:s tidigare fråga här var Hornsbergs metropoler sattes i trafik nånstans, även om det bara var 2 vagnar som utnyttjades på 64:an.
吉先生

Gunnar D

Intressant kartläggning som min bild tagen onsdagseftermiddagen 21 aug-63 ger upphov till.
Mitt bidrag, ej helt relevant, är från turlistan för 64E lördag fr 7 sep-63 där tur 80-81 morgon samt tur 80-82 e.m. alla är förfogandevagnar. Men ger egentligen inget infotillskott här.

Dock lör 28/9 går 75189 på 64E/80 och lör 19/10 går 75346 på 64E/81.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 mars 2010, 16:41:39 PM
Det är en del som vill med denna H21 Capitol vid Gullmarsplan mot Juliaborg/Älvsjö 21 aug 1963.

Mvh Gunnar
Härlig bild, av lite annorlunda slag.

HJP

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2010, 00:58:57 AM
Den där turen 85 saknas ju i turlistan..
Turlistan och bilden är inte från samma tidtabellsperiod. E-vagnarnas tider ändrades ofta.

Carl W

Citat från: Gunnar D skrivet 28 mars 2010, 16:41:39 PM

Även på den tiden fanns det tydligen förare som inte förstod att det går snabbare om man öppnar båda framdörrarna.