Huvudmeny

Att uträtta sina behov

Startat av Martin Maltkvist, 28 mars 2010, 11:33:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

(Nu hoppas jag att denna tråd hamnat rätt:))  Hur vanligt är det att en förare använder sin egen busstoa? Att man passar på när annat finns tillgängligt förstår jag men ibland går det inte alltid och då finns ju räddningen ett antal meter bakom föraren.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Blue

Jag använder den när jag behöver, finns det andra alternativ så går dom oftast före men ofta när man kör beställning hamnar man på konstiga ställen eller väntar långa perioder i bussen och då går jag givetvis på min egen toalett.

Har nog hänt att jag har använt den med passagerare i bussen också vid att par tillfällen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

frigge

För min del beror det mycket på vad det är för resa.
Snurra i stan en dag, eller pensionärsresor - utan att tveka även om det finns alternativ, eftersom de sällan fyller toaletten. Studentgäng till Prag - skulle inte ens gå, för toan är ofta full innan vi pausar nånstans som inte är en färja ;)

Har med andra ord tanken på om det finns plats i tanken fram till nästa tömningstillfälle..

Danne B.

Citat från: Blue skrivet 28 mars 2010, 11:42:54 AM
Jag använder den när jag behöver, finns det andra alternativ så går dom oftast före men ofta när man kör beställning hamnar man på konstiga ställen eller väntar långa perioder i bussen och då går jag givetvis på min egen toalett.

Håller helt med här! Och egentligen... Varför skulle man inte använda den om nöden så kräver? :)

Däremot har jag aldrig använt den medans passagerarna är i bussen eller på väg in eller ut! Jag tror det skulle kännas lite märkligt! Både för pasagerare och chaufför! Men för all del... Är det panik så är det antar jag!

Jag känner dock en linjevagnsförare som i panik sprungit ut i skogen vid en tom hållplats med bussen full med folk! :) Han fick dock mest leenden, skratt och glada tillrop när han kom tillbaka! Inga sura miner där inte (påstår han iaf)! :)

//Danne

Ersa

Visst skulle det se lite märkligt ut, men samtidigt vara högst logiskt. Många passagerare klarar ju inte ens av att åka timmen mellan Stockholm och Uppsala utan toalett, medan bussförare förväntas köra 4½ timme utan paus, t.ex Stockholm-Jönköping.

Annars har jag ofta använt den mellan linje- och beställningskörningarna, när bussen är tom på folk. Det är ju väldigt smidigt att ha med sig en egen toalett på tomkörningarna. :)

Martin Maltkvist

Toalett är ju bra att ha till hands när det krisar och i annat fall får man ta med sig en rulle in i skogen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bengt Jönsson

Vad säger avtalen?

Efter 4,5 timme så skall man väl ha rätt till toalettbesök men hur skall toalettutrymmet vara konfigurerat?  Skall det finnas möjlighet till avskildhet och handtvätt eller är det "bakom en gran i skogen" som gäller?

/B

Martin Maltkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 april 2010, 07:36:09 AM
Vad säger avtalen?

Efter 4,5 timme så skall man väl ha rätt till toalettbesök men hur skall toalettutrymmet vara konfigurerat?  Skall det finnas möjlighet till avskildhet och handtvätt eller är det "bakom en gran i skogen" som gäller?

/B
Springa in i skogen med dassrullen i högsta hugg!

Hälsningar
/Martin