Hiss med Metropol

Startat av Gunnar D, 28 mars 2010, 10:49:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H19 75184 på linje 131 står beredd vid Årstadal att sega sig uppför Nybohovsbacken 18 feb 1964.

Mvh Gunnar

Mr H

Jag tror att jag går och svimmar ett tag...
Tack Gunnar!

:D :D :D

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 28 mars 2010, 10:49:58 AM

H19 75184 på linje 131 står beredd vid Årstadal att sega sig uppför Nybohovsbacken 18 feb 1964.

Mvh Gunnar

Trevligt! :D

Var detta en typisk Metropollinje? Eller gick det även Capitoler här med?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Härlig bildskatt som dyker upp här titt som tätt. Var någonstans låg denna slinga. Enligt SS-kartan från 1961 skulle slingan ha legat i princip i nuvarande korsning vid Nybohovsbackens fot där man idag kör ut mot Södertäljevägen. Dock kan jag inte riktigt få till detta perspektiv med huset till höger om bussen (vilket jag med stor sannolikhet kan identifiera) och bergknallen bakom. Det känns som att slingan på bilden ligger mer norrut än vad som framgår av SS-kartan. Denna slinga vill jag placera ungefär där rondellen vid utfarten från nuvarande bussterminal är idag. Var det så att man flyttade slingan till en tillfällig plats närmare Liljeholmsbron i samband med att tunnelbanan byggdes?

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 mars 2010, 12:58:46 PM
Slingan på bilden bör ha legat där tvärbanan idag passerar under Södertäljevägen och bergknallen en del av Katrineberg

Så uppfattar jag också bilden. Alltså måste slingan ha blivit flyttad norrut under bygget av tunnelbanan och tillhörande bussterminal för enligt 1961 års karta http://sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1961_ytterstaden/1961_2.html låg den längre söderut.

Mr H

Slingan f.ö benämnd "Årstadal" låg precis där man idag kör in och ut på Södertäljevägen eller med dåtida vänstertrafikmått in från Södertäljevägen norrut. I förgrunden på Gunnars superba bild syns en snövall vilket är vid dåvarande infarten från Södertäljevägen sedermera i högertrafik utfarten till Södertäljevägen söderut. Slingan togs ur bruk när T Röd invigdes (fast det hette den ju inte då förstås!). Det är lätt att lura sig på denna plats hur det ser ut idag då man schaktat ur rejält på platsen och byggt planskildheten under Södertäljevägen. Innan den byggdes var den naturliga in- och utfarten mot/från Innerstaden att runda Liljeholmsberget och Liljeholmsplan.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 mars 2010, 11:13:09 AM
Trevligt! :D

Var detta en typisk Metropollinje? Eller gick det även Capitoler här med?

I min föreställningsvärld var linje 131 en typisk Capitollinje i början av 60-talet. Därför blev jag extra glad när jag fick möjlighet att ta denna bild!

Mvh Gunnar

Mr H

Den stora existentiella gåtan förblir olöst vad det gäller linje 131!
Linjen hette 131 när den öppnades redan år 1960. Varför?
Det var spårvägslinjerna 14 och 16 som var heldagslinjer då och enligt SS nummerpraxis
borde ju linjen då hetat 141 eller 162 men istället alltså 131. Visste man redan år 1960
att linje 13 skulle bli heldagsnummer på t-banan? Om man nu vetat det och velat ha ett
linjenummer som stog sig i både spårvägs- och tunnelbaneeran så borde det ju varit 141
(som inte fanns heller den 5 april 1964) förstås.
???

Mr H

Mr G

吉先生

Mr H

Mr G

Hade väl blivit H15 då va?   ;D
吉先生

Max W

Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2010, 18:57:31 PM
---borde ju linjen då hetat 141 eller 162 men istället alltså 131. Visste man redan år 1960
att linje 13 skulle bli heldagsnummer på t-banan?
Mr H

När jag började på SS i juni 1964 bearbetade jag trafikstatistik. På blanketten fanns en "avdelning" för en linje 23. Jag frågade givetvis efter "underlaget" som skulle bearbetas avseende linje 23 och fick ett halvrått skratt till svar och orden:" Vänta gosse lilla-om några år kommer den -- KANSKE!
Nu 46 år efteråt vet vi ju hur det blev till slut.
/Max

JDS

Citat från: Max W skrivet 28 mars 2010, 21:01:35 PM
När jag började på SS i juni 1964 bearbetade jag trafikstatistik. På blanketten fanns en "avdelning" för en linje 23. Jag frågade givetvis efter "underlaget" som skulle bearbetas avseende linje 23 och fick ett halvrått skratt till svar och orden:" Vänta gosse lilla-om några år kommer den -- KANSKE!
Nu 46 år efteråt vet vi ju hur det blev till slut.
/Max

Ja, nämligen att den kom 1987-88 och blev kvar i väl omkring tio år.

Kristofer

Citat från: JDS skrivet 28 mars 2010, 21:09:53 PM
Ja, nämligen att den kom 1987-88 och blev kvar i väl omkring tio år.

Åja, jag åkte minsann med linje 23 i början på 70-talet. Sätra - Östermalmstorg i rusningen, ersattes av linje 15 när sträckan till Tekniska Högskolan invigdes.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Omnilasse

Citat från: Mr H skrivet 28 mars 2010, 18:57:31 PM
Den stora existentiella gåtan förblir olöst vad det gäller linje 131!
Det var spårvägslinjerna 14 och 16 som var heldagslinjer då och enligt SS nummerpraxis
borde ju linjen då hetat 141 eller 162 men istället alltså 131. Visste man redan år 1960
att linje 13 skulle bli heldagsnummer på t-banan? Om man nu vetat det och velat ha ett
linjenummer som stog sig i både spårvägs- och tunnelbaneeran så borde det ju varit 141
(som inte fanns heller den 5 april 1964) förstås.
???
Mr H
Måste inleda med att instämma i hyllningskören!
Kan ju ha varit så att man först hade en tanke på att ha en egen nummerserie (13X) för Liljeholmen, som ju trafikerades av bägge spårvagnslinjerna. 14X-numren kanske man ville reservera för den kommande Fruängensgrenen enkom. För 161 måste väl ha tillkommit i samma veva som 131? och då hade det ju varit naturligt att ge hissbanan nummer 162. Men något svar på den frågan går väl inte att få utan någon närvarandes berättelse, eller om det möjligen framgår ur något pm från forna dar. Det blev ju aldrig heller så många anslutningslinjer från Norsborgsgrenen i 100-serien, men den delen var nog ganska oklar i böörjan av 1960-talat. så det är väl möljigt att man räknade med att det inte skulle räcka både för linjerna från Liljeholmen och de på linje 16:s banan initialt och därför ville ha två olika nummerserier.