Huvudmeny

Bussar på TUR-mässan

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 mars 2010, 17:40:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det här veckoslutet är det turistmässa i Göteborg, TUR 2010. I morgon är alltså sista dagen och då är det öppet för allmänheten. Jag var där i går och det blev ett par timmar främst bland bussarna innan eftermiddagen tillbringades tillsammans med goda vänner, som inte var ett dyft intresserade av bussar.

Mercedes-Benz ställde ut en ny Travego till Sohlberg Buss i Skene.

Koncernbrodern Setra var inte sämre och ställde ut en ny S416HDH till Horredstrafiken i samma kommun.

40-årsjubilerande Svenska Neoplan visade en ny Cityliner.

Scania visade upp sin nya turistbuss med kaross byggd i Kina.

Volvo premiärvisade (?) en buss på B13R-chassi. Denna tillhör enligt fordonsregistret Hellbergs Buss i Skövde.

Det var de som brukar vara med varje år. Nya var Svenska EA-Bussar, som numera ägs av Karlssongruppen i Vetlanda. I samarbete med Stigen Buss visades en Iveco AS upp.

Rosa Bussarna var som vanligt välrepresenterade med en stor monter och hur många funktionärer som helst, som försökte locka äventyrare att åka med deras resor. Utanför stod denna.

Och inne hittades denna Scania med ett förflutet hos Östra Ryds Bil & Busstrafik i Östergötland.

Samt denna, som väl snarare är en lastbil.

Andreas

MaxCin var verkligen tuff! Mycket snygga bilder för övrigt.  ;)

Möllers

Tycker själv det var as läcker Maxci bussen lite oväntat se den där  :o

Sundås

Så du var också där igår! Då lägger jag inte upp mina bilder då de visar samma motiv.

Scanian hos Rosa Bussarna hade för övrigt en lapp på sidan där det stod "Scanior köpes". :-)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 18:18:51 PM
MaxCin var verkligen tuff! Mycket snygga bilder för övrigt.  ;)
Citat från: Matti. skrivet 27 mars 2010, 18:19:42 PM
Tycker själv det var as läcker Maxci bussen lite oväntat se den där  :o

Det finns väl ingen MaxCi med på bilderna, eller behöver jag glasögon?

Möllers

ser man har maxci lampor ju  ;)

Sundås

Citat från: Matti. skrivet 27 mars 2010, 18:22:07 PM

Scanian på bilden har chassit CL113CLB, medan en MaxCi som bekant har CN113CLL. :) Dessutom är det en höggolvare.

Ulf Rådeström

Bussen på bilden är en CL113CLB, normalgolvade linjevagnen som kom ungefär samtidigt som MaxCi - därav att ni nog förväxlade den.

Den byggdes i hela (!) 9 exemplar innan den gick i graven...sålde inge vidare alltså...

Mats Karlsson

Ja, CL113 var kanske för bra med sin rostfria kaross! Det sades på sin tid att man upplevde bussen som lite klumpig. Den var ju 2.6 m bred och med ganska långt axelavstånd. Kunderna beställde hellre chassit med en finsk kaross på, om nu det var så mycket smidigare?

Johan B

Fina bilder Staffan. Du var händelsevis inte inne och fotade i bussarna också?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 28 mars 2010, 17:13:29 PM
Fina bilder Staffan. Du var händelsevis inte inne och fotade i bussarna också?

Tyvärr inte. Det brukar vara ganska besvärligt att få till bra interiörbilder eftersom det är ständiga besök inne i bussarna.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 17:47:02 PM
Tyvärr inte. Det brukar vara ganska besvärligt att få till bra interiörbilder eftersom det är ständiga besök inne i bussarna.

Jo det är ju så. Själv hade jag tyvärr inte tid att gå på mässan i år. Det hade varit kul att få känna och klämma på kines-Scanian, mina (förvisso små) erfarenheter från kinabyggen man åkt i Asien säger mig att det är en bra bit kvar till europabyggt beträffande ljudnivå och kvalitetskänsla men här bör ju Scania å andra sidan styrt upp det hela ganska hårt.

Knut

Tittade inom Kina Scaniaen. Inntrykket var iallefall ikke negativt. Førerplassen ser ut til å funke bra. Toa var stengt så den fikk jeg ikke sjekket.

C-L

Hellbergs Buss är en 9900.......

Mattias

Citat från: Matti. skrivet 27 mars 2010, 18:22:07 PM

Inte bara MaxCi som har dessa lampor, här ett gammalt inlägg med några bilder på bussen i tidigare tjänst, Östgötaklädd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4946.0

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header