Busomania på Cityterminalen Del 1 av 5

Startat av Andreas, 27 mars 2010, 12:22:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Lite ointressant, lite mer intressant. Här kommer lite av vad som dök upp under fredagsrusningen på fredagseftermiddagen. Vi startar med del 1 av 5.

Jag vet. :P Ta den här som bonus. Den står ju eg. inte inne på Cityterminalen, utan på Kungsbron. Bussen tillhör Väse Taxi och har reg. nummer BRN 529. Något inventarienummer för denna hittar jag inte.

Denna buss vet jag har varit uppe på forumet för inte så länge sedan, som då hade att göra med den märkliga dörrställningen 1+0+1. Vem som lade upp bilden på denna buss vid det tidigare tillfället kommer jag dock inte ihåg.

Tre bussar som väntar på nya uppdrag. Från vänster en av Palm & Gylls nyare bussar, som ser ut att ha rullat som en extrabuss för Swebus Express. I mitten finner vi en buss tillhörande Molkom Buss, som vid bildtillfället rullar för Go By Bus. Till höger står Bus 4 You med reg. nr. AKP 668, i väntan på att snart få lasta på resenärer på nästa tur till Göteborg.

Hela Flygbusserien på rad efter varandra. Närmast har vi FAC 901, som inväntar avgång mot Skavsta. Sedan kommer FAC 4005 mot Bromma, som enligt SBH fortfarande stod reggad på FAC Malmö med inventarienummer 0319. Sist, men inte minst, en av VanHool-lederna, FAC 5304, som inväntar avgång mot Arlanda.

VanHool-leden FAC 5306 har ankommit Cityterminalen.

FAC 0605 ankommer Cityterminalen.

FAC 8106 rullar också in på Cityterminalen. Denna skall snart rulla iväg som en av snabbussarna till Viking Line-terminalen.

Del 1 får avslutas med denna, minibussen med. reg.nr. NRC 377 som står i Forsbergs Buss ägo.

Del 2 är snart klar. Kommentera gärna om ni önskar.  :)

Greger Larsson

Hej!

Ett tips i all välmening:
Dina bilder visar förutom bussar, oftast en stor andel stockholmsk asfalt(på den nedre delen av bilden). Det finns två sätt att avhjälpa det. Antingen höja kameran - eller - med hjälp av något bildredigeringsprogram klippa bort några "centimeter" nederst på bilden. Ofta kan man göra det iom att bussar är avlånga ting och de färdiga bilderna i många fall kan göras lite avlånga. Men på tex översta bilden i denna tråd hade du gärna kunnat höja kameran och få med byggnadernas tak istället för det gråa området framför bussen.
Sen tycker jag att färgerna är lite bleka, men det kan ju förstås bero på rådande väderlek - och inte minst på min skärm!

/GL

Ulf Rådeström

Sedan ett tips till:
Antingen rengör linsen ordentligt, eller sätt lite skärpa på bilderna.
Digitala bilder "går inte" att ha färdiga direkt från kameran utan kräver lite redigering då man i överföringar etc förlorar bla skärpa.

Alternativt gör båda  :)

Annars intressanta bilder - som blir mycket intressantare med lite bättre tanke bakom och lite kvalité

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 mars 2010, 12:53:45 PM
Annars intressanta bilder - som blir mycket intressantare med lite bättre tanke bakom och lite kvalité

Jag håller med. Du har stor potential, Andreas, och dina bilder kan bli riktigt bra med hjälp av tips från de som fotat i några år. :)

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:22:20 PM
Denna buss vet jag har varit uppe på forumet för inte så länge sedan, som då hade att göra med den märkliga dörrställningen 1+0+1. Vem som lade upp bilden på denna buss vid det tidigare tillfället kommer jag dock inte ihåg.

En dörrställning som länge varit vanlig i Norge och Finland, ofta på Carrusvagnar. Samma dörrställning fanns även på de bussar som dåvarande Swebus (idag Nobina) körde med på Norrlandskusten på 1990-talet. När dagens Swebus (f.d. Swebus Express) får in sina 13 nya OmniExpresser kanske detta leder till att även andra svenska åkare vågar satsa på denna dörrställning. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2010, 13:07:27 PM
En dörrställning som länge varit vanlig i Norge och Finland, ofta på Carrusvagnar. Samma dörrställning fanns även på de bussar som dåvarande Swebus (idag Nobina) körde med på Norrlandskusten på 1990-talet. När dagens Swebus (f.d. Swebus Express) får in sina 13 nya OmniExpresser kanske detta leder till att även andra svenska åkare vågar satsa på denna dörrställning. :)

Det har stått i tidningarna att Swebus nya OmniExpress skall få bakdörren längre bak än i dag men är detta alltså att tolka som att det blir dörrställning 1-000-1 och inte 1-001-0 (med detta sätt att beskriva dörrställningen är den vanligaste i dag 1-010-0)?

Andreas

Stort tack till er alla som har gett mig en massa tips och råd nu för hur jag skall få till bättre bilder. Jag håller med om att linsen på min kamera verkar lite halvgrynig, märkte det så sent som idag. De övriga bilder som jag tog ifrån Cityterminalen är ju tyvärr av likadan standard som bilderna i denna del, men jag skall kolla upp det där. :P Tack igen!  :)