Immigrant Service

Startat av Mr G, 26 mars 2010, 19:34:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

H24 A75489 passerar Immigrant Service på Vasagatan. Undrar just vad det var för service som erbjöds till immigranten där.
吉先生

groenis

Den inrättningen försvann väl ganska snabbt?

/Lennart

Peter Rost

Immigrant Service på Vasagatan öpnnades 1967. Flyttades till Tensta omkring 1971.

/Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 26 mars 2010, 19:34:18 PM

H24 A75489 passerar Immigrant Service på Vasagatan. Undrar just vad det var för service som erbjöds till immigranten där.

Hur långt senare var det som detta blev McDonald's? Vad fanns där efter att Immigrant Service försvann och innan McDonald's flyttade in?

Föresten är gatan skyltad för högertrafik, bussen också gjord för högertrafik men ändå kör man till vänster. Alltså måste detta vara sista veckan före omläggningen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Visst är det högertrafik på bilden. Precis bakom bussen skymtas en refug, och sen bakom den 2-3 filer för norrgående trafik, sen kommer trottoaren. Bilen du ser bakom bussen är på väg åt andra hållet, i någon av de filerna. Du får gnugga sömnen ur ögonen och kolla igen så ser du säkert.

McDonalds kom hit långt senare, dessutom i en ny byggnad tror jag. Jag vill minnas att Immigrant Service-byggnaden var av en väldigt spartansk konstruktion, närmast att betrakta som en barack. Det fanns en tid också ett terrarium eller liknande inhyst här. Om det var i samma utrymme som Immigrant Service (vid en annan tidpunkt förstås) eller om den delen låg mer till vänster och är skymd bakom bussen på bilden kan jag inte minnas.
吉先生

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 mars 2010, 11:38:30 AM
Hur långt senare var det som detta blev McDonald's? Vad fanns där efter att Immigrant Service försvann och innan McDonald's flyttade in?

Föresten är gatan skyltad för högertrafik, bussen också gjord för högertrafik men ändå kör man till vänster. Alltså måste detta vara sista veckan före omläggningen?

Hej!

I mellanperioden låg där ett terrarium ("ormutställning"), vill jag minnas.
(Edit: håller med Mr G att terrariet låg mera till vänster.)

Det är högertrafik på bilden. Bussen ligger i filen närmast refugen som svänger vänster in på Klara vattugränd.
Tittar du bakom bussen ser du en mötande bil.
Observera även postens expressbud per moped till vänster, om det nu inte är en televerksmoped och motsvarande telegrambud.
Närheten till huvudpostkontoret kan emellertid tyda på det förstnämnda...

mvh K R