1834 idag, varför blir man så gald?

Startat av Carl Eric, 26 mars 2010, 08:29:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Ja, är det någon som har någon teori? När man åker med de "äldre" bussarna, och inte B9S, varför man känner sig så himla mycket gladare?

Eller är det någon som tycker precis tvärt emot? Att B9S är guld och att de "äldre" bussarna, som 1834, bara är skit?

Jag har ingen bild men jag bifogar en länk till Peters sida; http://erret.se/Bussar/1834.htm

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

bara dom inte sakar och låter illa eller luktar illa så gillar jag dom äldre modellerna   :)

Andreas

Jag upplever dessa som bland de bästa bussar som har rullat på våra vägar. De är snygga, har sin charm, varje gång jag åker med dem så funkar dem utmärkt och går som spjut på vägarna, samt att dem väcker barndomsminnen, när man satt och pendlade i höggolvare på f.d. 640 och även kortvagnarna på 638 och 652. Dessutom så tycker jag att dem skall få en hyllning för att det är helsvenska bussar som vi talar om, byggda i det vackra Värmland. Sälj bort B9S-bussarna, jag kom på igår att man kunde göra om modellen B9S SALE till B9S for SALE istället. Sedan flyttar vi tillbaka de normalgolvare av denna busstyp som gått förlorade, dvs. dem som finns att söka. Jag lovar att jag kommer att gråta länge och väl när dessa bussar försvinner från de svenska vägarna.

Karsten

Citat från: calken skrivet 26 mars 2010, 08:29:30 AM
Eller är det någon som tycker precis tvärt emot? Att B9S är guld och att de "äldre" bussarna, som 1834, bara är skit?

Många tycker nog så, främst för att de äldre vagnarna blivit så sunkiga. Vissa B9S, framför allt de blå som rullar väldigt mycket, känns också klart nedgångna i interiören. Jag personligen gillar de äldre vagnarna bättre, B10M är oftast mycket tystare än både B12M och B9S, medans stolarna i B9S är bättre att sitta i för mig.

Som förare är valet självklart äldre buss, här om dagen körde jag 1836 och den gick fantastiskt bra. :D

Camilla

18xx bussarna är ju rätt så sunkiga men jag tycker dom är skönare att åka i än en B9S för dom är mycket tystare och bekvämare än en B9S.
Jag tycker även om att åka i dom nya 00xx bogibussarna för dom är bekväma att åka i

Carl Eric

Citat från: Camilla skrivet 27 mars 2010, 00:46:13 AM
18xx bussarna är ju rätt så sunkiga men jag tycker dom är skönare att åka i än en B9S för dom är mycket tystare och bekvämare än en B9S.
Jag tycker även om att åka i dom nya 00xx bogibussarna för dom är bekväma att åka i

Helt rätt! De nya 00xx är fantastiska!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

håller med  ;D
bussarna är sköna stolar, tysta.
(min favorit är 0058 hoppas vi tallar om en likadan buss?)

Camilla

Citat från: the0fiskis skrivet 27 mars 2010, 09:42:35 AM
håller med  ;D
bussarna är sköna stolar, tysta.
(min favorit är 0058 hoppas vi tallar om en likadan buss?)

Vi pratar om en likadan buss

the0fiskis

Peter Erret

Den sunkigaste bussen just nu i N/V är 1837 men att göra ordning denna tar tyvärr många timmar så vi tar nog hand om en annan kärra istället.  ;)