SL Access (turistfrågor...)

Startat av Jessika, 25 mars 2010, 10:04:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Här inne finns ju förmodligen människor som snabbt och enkelt kan hjälpa norrlänningar på besök i SL-land... :P ::)

SL Access känns ju nytt och smidigt. Kan man använda det kortet istället för de klumpiga "remsorna"? Ibland blir det resor i innerstan, ibland blir det Roslagsbanan ut till Täby, ibland buss ända till Norrtälje. Eller är det bara för månadskort än så länge? Jag får inte riktigt grepp om det när jag läser på SLs hemsida... Det står "de vanligaste biljetterna". Sedan antyds någon annanstans att det kanske inte funkar för remsorna (som väl är just de vanligaste biljetterna)? ???

Tacksam för hjälp! :)

/Jessika

the0fiskis

fösta frågan hur länge ska du stanna?
tror det finns för vecko kort osv
annas kan du ju fråga nån sl center eller tub spär

Jessika

Okej, jag kanske uttryckte mig klumpigt. Jag känner ju till de olika biljett- och korttyperna. Min fråga var helt enkelt - kan man använda Access-kortet istället för remsorna?

/Jessika

the0fiskis

inte på samma sätt
sl ac är som ett kort man har en tid och får resa den tiden
sen finns ju sms biljet som e dyrt i lägnden

SimonB

Saxat från sl.se:

SL Access-kortet är ett smartkort som du laddar din biljett på. Än så länge kan du ladda de vanligaste biljetterna på kortet, men snart kommer alla biljetter finnas på SL Access. Det betyder att även rabattremsan kommer att ersättas, men hur den biljetten kommer utformas är inte klart ännu.

Svaret torde alltså vara att du inte kan använda SL Access istället för remsor, än.

Fredde

Citat från: SimonB skrivet 25 mars 2010, 18:30:04 PM
Saxat från sl.se:

SL Access-kortet är ett smartkort som du laddar din biljett på. Än så länge kan du ladda de vanligaste biljetterna på kortet, men snart kommer alla biljetter finnas på SL Access. Det betyder att även rabattremsan kommer att ersättas, men hur den biljetten kommer utformas är inte klart ännu.

Svaret torde alltså vara att du inte kan använda SL Access istället för remsor, än.

Vi saxar vidare:

Korttidsbiljetter för 1 till 7 dagar

De här biljetterna passar dig som ska resa mycket med SL-trafiken under en kortare tid.
Du får resa hur mycket du vill med SL-trafiken i hela Stockholms län under den tid biljetten gäller.

Biljetter för 24 och 72 timmar samt för 7 dagar går att ladda på ett SL Access-kort.

Biljetterna för 3 dygn och 7 dagar kan du e-handla här på sl.se.

Jessika

Okej, svaret på min fråga var alltså var nej. Jag läste ju så klart det som stod på SLs hemsida. Jag kanske är trög, men jag tyckte inte det var helt enkelt att fatta vad som kan laddas på Accesskortet och inte. Att man inte kan ladda det med "remsor" framgick ju, men inte att man inte kan ladda typ enkelresor (som man ju förköpte på kuponger för ett tag sedan). Visserligen åker jag med SL någon gång per månad, men nästan alltid på Resplus-biljett så jag känner att verkligen jag har noll koll... Men tack i alla fall för svaren.

/Jessika

Ersa

Ett kort som ska ersätta remsorna för de som åker sällan, är på gång, men finns inte att köpa ännu. Det ska man ladda med en viss summa pengar och inte vara tidsbundet. Ungefär som rabattkortet som man kan ladda 6-40 st "resor" på i Umeå tätort, men förhoppningsvis mycket bättre, då SL:s kort ska klara tre zoner.

Här en artikel i ämnet:
http://www.dn.se/sthlm/resa-pa-remsa-skrotas-1.1023541
Citat från: DN.seRedan i dag finns Accesskortet för månadskort och sjudagarskort, men tanken är nu att också de icke tidsbestämda förköpsremsorna ska läggas in på det nya betalningssystemet. Med det nya systemet finns dock ingen möjlighet att själv snabbt kontrollera hur många kuponger som finns kvar på kortet, som med de enkla remsorna.
– Det måste resenären göra på en läsare i bussarna eller vid tågstationerna, säger Maria Adolfsson.

buskörare

Citat från: Jessika skrivet 30 mars 2010, 10:16:14 AM
Okej, svaret på min fråga var alltså var nej. Jag läste ju så klart det som stod på SLs hemsida. Jag kanske är trög, men jag tyckte inte det var helt enkelt att fatta vad som kan laddas på Accesskortet och inte. Att man inte kan ladda det med "remsor" framgick ju, men inte att man inte kan ladda typ enkelresor (som man ju förköpte på kuponger för ett tag sedan). Visserligen åker jag med SL någon gång per månad, men nästan alltid på Resplus-biljett så jag känner att verkligen jag har noll koll... Men tack i alla fall för svaren.

/Jessika

Du kan fortfarande köpa förköpskuponger. Man kan även köpa lösa resor på Accesskortet, men inte på bussen. Då får man ut ett kvitto som funkar som biljett.

Omnilasse

Fast jag förstår allvarligt inte hur det ska fungera för rabattresor om man har kvar samma Zonindelning som nu. Det går ju bra i Göteborg (bra kanske är att ta i, om än man på västkusten väl börjar lära sig systemet). Det skulle ju i sådana fall kräva att man (som i Göteborg) också har visering när man går av (eftersom det inte finns några "knappar" att trycka på så att man manuellt kan ange vad som skall dras). Hela vitsen med den här typen av "rabattkort" är ju att man inte reser en viss sträcka varje dag, utan behöver kunna åka över olika antal zoner vid olika tillfällen. En mycket opraktisk lösning skulle förstås vara att ha "olika" kort, inlagda för de olika antalet zoner man vill att resan skall ta. Rent tekniskt skulle det väl gå att man får "dra kortet" flera gånger om man skall förbi flera zoner. Det borde ju också gå att lösa tekniskt. Men det känns ju inte så high tech, dessutom blir det knepigt vid byten...Men det är väl av dessa skäl som SL väntar med införandet. Har också förstått det som att det är lite politiskt känsligt att visera vid utgång, då man ju kan kartlägga exakt var folk har åkt (okej, lite överdriven rädsla kanske). Man kan ju också ha olika kort som är förprogrammerade på de olika antalet zoner som skall dras - fast det känns ännu konstigare och då har man verkligen inte dragit nytta av systemets möjligheter

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 30 mars 2010, 15:34:55 PM
Fast jag förstår allvarligt inte hur det ska fungera för rabattresor om man har kvar samma Zonindelning som nu. Det går ju bra i Göteborg (bra kanske är att ta i, om än man på västkusten väl börjar lära sig systemet). Det skulle ju i sådana fall kräva att man (som i Göteborg) också har visering när man går av (eftersom det inte finns några "knappar" att trycka på så att man manuellt kan ange vad som skall dras). Hela vitsen med den här typen av "rabattkort" är ju att man inte reser en viss sträcka varje dag, utan behöver kunna åka över olika antal zoner vid olika tillfällen. En mycket opraktisk lösning skulle förstås vara att ha "olika" kort, inlagda för de olika antalet zoner man vill att resan skall ta. Rent tekniskt skulle det väl gå att man får "dra kortet" flera gånger om man skall förbi flera zoner. Det borde ju också gå att lösa tekniskt. Men det känns ju inte så high tech, dessutom blir det knepigt vid byten...Men det är väl av dessa skäl som SL väntar med införandet. Har också förstått det som att det är lite politiskt känsligt att visera vid utgång, då man ju kan kartlägga exakt var folk har åkt (okej, lite överdriven rädsla kanske). Man kan ju också ha olika kort som är förprogrammerade på de olika antalet zoner som skall dras - fast det känns ännu konstigare och då har man verkligen inte dragit nytta av systemets möjligheter

Rabattkort har funnits i många, många år på andra ställen med zonindelning. Det blir ju upp till kontrollanterna att kolla om det är zongiltigt eller ej. Precis som på tåg. Men visst är väl Accessmaskinen kunnig nog att dra för olika zoner? Det blir ju vi förare som får berätta vad den ska dra för summa. Som på Scanpointen som Närke, Östergötland och Halland har.

Magnus_J

än så länge finns bara månadskort och skolkort till SL Acess. De går över zongränser.
När det blir dags för "kontantresor" med hjälp av insatta pengar på kortet får man uppge för föraren var man ska åka så drar den rätt pengar för biljett. Biljetter för 24 och 72 timmar samt för 7 dagar går att ladda på ett SL Access-kort.
Du får resa hur mycket du vill med SL-trafiken i hela Stockholms län under den tid biljetten gäller. i dagsläget alltså blipp och åk. inget annat.

Bengt Jönsson

Vi som har lite olika oanvända "snuttar" kvar på en massa remsor?
Hur länge kan man använda dessa?

/B

Carl W

Citat från: Omnilasse skrivet 30 mars 2010, 15:34:55 PM

Man kommer förmodligen lägga sitt kort på förarens läsare på bussen, och berätta vart man ska åka. Det kommer säkert fungera smidigt.