Bussar i Näs- och Eksjö i augusti 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 mars 2010, 15:33:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Efter besöket i Vetlanda blev det lite tid över i Nässjö och Eksjö innan färden ställdes mot Kalmar, där Linjebuss just tagit över Kalmar Omnibusförening.

Ett övertagande är också nära förestående i Nässjö, då Nässjö Omnibus säljs till SJ. Men än så länge är det Lundin som är ägaren.

SJ finns dock redan i Nässjö på regionallinjerna.

Och även i Eksjö kunde man på den tiden hitta SJ Buss till skillnad från i dag (jag tänker alltså på deras efterträdare Swebus/Nobina då).

1896

Mormor hade en bra bild på SJ-buss depå i Eksjö, men tyvärr har jag inte kvar den längre, på bilden syntes utomhus bryggan man hade + lite gamla bussar....

Varför hade man utomhus bryggor överhuvudtaget, jag menar vems ide var det, att skruva med bussar utomhus ? Var det vanligt förr ? ???

S Svensson

Tiden går fort. Utomhusbryggor var vanliga ända in på 70 talet. Både vid SJ och på andra verkstäder. SJ i Göteborg reparerade sina järnvägsvagnar ute hela 70 talet. På Marieholm,Göteborg kunde man reparera ut bussar.
Ersättare till sådana bryggor var  liftarna. Man kunde höja och sänka bussen. Ibland kunde denna lift föra sitt eget liv och skada andra (Vänersborg 1983,Sjövik 1999)

Luften ute var nog bättre än inne i en byggnad.

Ingemar

Citat från: S Svensson skrivet 25 mars 2010, 08:47:29 AM
Ersättare till sådana bryggor var  liftarna. Man kunde höja och sänka bussen. Ibland kunde denna lift föra sitt eget liv och skada andra (Vänersborg 1983,Sjövik 1999)
Vad är det för olycka i Sjövik 1999? Eller är det inte Sjövik utanför Göteborg som avses? Jag känner inte till någon liftrelaterad bussolycka i Sjövik överhuvudtaget.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 25 mars 2010, 08:47:29 AM
Tiden går fort. Utomhusbryggor var vanliga ända in på 70 talet. Både vid SJ och på andra verkstäder. SJ i Göteborg reparerade sina järnvägsvagnar ute hela 70 talet. På Marieholm,Göteborg kunde man reparera ut bussar.

Luften ute var nog bättre än inne i en byggnad.

I vissa fall användes de också för att kunna spola ren bussarna undertill inför ett verkstadsbesök, då grusvägarna var många förr.

/Christian