Det här kanske är en "utvikning" från ämnet men..

Om vi går tillbaka 15 - 20 år i tiden fanns det väl "i princip" bara ett sammanhängande motorvägsnät i landets sydliga provinser..
Norr därom fanns bara "stumpar". Långa sträckor av E6 norr om Hallandsås och upp mot Norge var smala 70-sträckor med gårdsutfarter, postlådor och buss-hpl. vid vägkanten där långtradarna och den interkontinentala trafiken segade sig fram. Speciellt sommartid var E6 norr om Stora Höga (där motorvägen från 1974 tog slut) en enda lång bilkö.
E4 bestod av motorvägssträckor kombinerat med lång sträckor från 1700-talet där vägrenen var tillagd i efterhand och tålde mindre belastning än den vanliga vägbanan. Norr om Uppsala började "Rikstretton" från 50-talet..

Genom Småland långa enformiga breddade 13-metersvägar med vägrenskörning och vansinnesomkörningar.
För att återgå till TS ursprungsfråga. Bra att han nämnde att efterfrågade vägen från Sthlm och inte _förutsatte_ detta som någon sorts "normal".
Sälen ligger från en västsvensk synvinkel lite "avigt" till, men närmaste vägen dit upp är "45:an" som under sportlovstiden inte bara leder svenskar utan även danskar. Och numera måste även utländska bilister ha vinterdäck under vinterdäcksperioden. 45:an är under kraftig ombyggnad via "Bana-Väg-i-Väst" mellan Gbg - Thn men norr därom är det samma väg som i mitten av 1800-talet. Smal, genom samhällen, över Järnvägen ett flertal gånger i samma plan. Vidare upp genom Värmlands skogar samma smala väg och med mycket timmerbilar. Vid Stöllet kan man välja två vägar. Antingen vidare upp längs 62:an och Klarälven eller vidare 45:an till Malung.
/B