En vanlig vardagseftermiddag i City...

Startat av Andreas, 24 mars 2010, 10:09:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

... så kan det se ut så här:


C14 1292 som sista vagn i t-banetåget mot Kungsträdgården, här vid T-Centralens station. Observera nätet och bultarna i taket, som jag antar är satta där för att skydda väggen vid blåa linjen, medan man håller på och spränger för Citybanans station i närheten. Någon som vet hur länge dessa, ur i alla fall min synpunkt, trevliga föremål kan ses kvar på spåren? Det kändes rätt tomt när man tog bort alla de gamla tågen från den gröna linjen och sedan lät dem samla damm vid Blåsut-depån. Vad som hänt med dem idag vet jag inte, men C20-tågen känns så... Ja, vad skall jag säga? Jo, gråa och tråkiga, åtminstone på utsidan. Det känns inte som att dem pallar med trycket lika länge som de äldre tågen har gjort. Charmen har dem inte heller. Jag klagar mycket, jag vet det.  ;D Men några få tåg ur 1XXX-serien som tidigare rullade på gröna linjen, skulle gärna få komma tillbaka dit. En undran jag har, är varför man valde att behålla 26XX, 27XX och 28XX mfl. på den röda linjen och att man inte bytte ut dem mot dem överflödiga tågen ifrån den gröna linjen? Min upplevelse är bara den att de äldre tågen på den röda linjen kändes iaf sunkigare än dem på den gröna, fastän tågen på den gröna är väl ändå äldre än dem på den röda? Någon som har koll, får gärna kommentera eller lägga till info.


Busslink 5079 kommer i full fart.


Westins Buss nr. 3 står och väntar tålmodigt inför nya ersättningsuppdrag.


Open Tour-buss nr. 43 står och lastar på med passagerare, som ser ut att vara på väg till Frihamnen för att därefter resa vidare med Silja Line eller Tallink, med tanke på skylten i fönstret.


IKEA-bussen. Fler bilder där denna och andra bussar i staden dyker upp kommer senare.




Ett av mina bidrag, när det gäller nya Omnilinkleder. Här är Busslink 3611 och Busslink 3618.


Detta albums specialare: En av Kristian Larssons bussar, med reg. ATB 173, sågs på Klarabergsvägen.


Nobina 6590 i full fart runt Sergels Torg, innan den avgår som en avgång på linje 561 mot Jakan (Jakobsberg).


En ovanlig syn, linje 62 mot Fredhäll står här i form av buss 5089 vid rödljusen vid Sergels Torg. Har dessa trafikomläggningar också att göra med spårvägsbygget månntro? Jag såg även 55:an köra samma väg, men när jag tittade på SLs hemsida igår om störningsinformation, så stod det inget om dessa trafikomläggninar.


Denna omnilink-ledvagn, dvs. Arriva 7041, får avsluta bildspelet.

/Andreas








Jonas Strömblad

Citat från: Andreas skrivet 24 mars 2010, 10:09:25 AM
... så kan det se ut så här:





Ett av mina bidrag, när det gäller nya Omnilinkleder. Här är Nobina 3611 och Nobina 3618.

Nej nej nej!
Detta är Sköldpaddsbuss och inte Nobina!
/J

Andreas

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 mars 2010, 10:30:21 AM
Nej nej nej!
Detta är Sköldpaddsbuss och inte Nobina!
/J

Oj! Sorry! Hehe, då hade jag missförstått. Skall jag genast ändra. ^^ Tack för svaret! :)

Karsten

Citat från: Andreas skrivet 24 mars 2010, 10:09:25 AM
C14 1292 som sista vagn i t-banetåget mot Kungsträdgården, här vid T-Centralens station. Observera nätet och bultarna i taket, som jag antar är satta där för att skydda väggen vid blåa linjen, medan man håller på och spränger för Citybanans station i närheten. Någon som vet hur länge dessa, ur i alla fall min synpunkt, trevliga föremål kan ses kvar på spåren? Det kändes rätt tomt när man tog bort alla de gamla tågen från den gröna linjen och sedan lät dem samla damm vid Blåsut-depån. Vad som hänt med dem idag vet jag inte, men C20-tågen känns så... Ja, vad skall jag säga? Jo, gråa och tråkiga, åtminstone på utsidan. Det känns inte som att dem pallar med trycket lika länge som de äldre tågen har gjort. Charmen har dem inte heller. Jag klagar mycket, jag vet det.  ;D Men några få tåg ur 1XXX-serien som tidigare rullade på gröna linjen, skulle gärna få komma tillbaka dit. En undran jag har, är varför man valde att behålla 26XX, 27XX och 28XX mfl. på den röda linjen och att man inte bytte ut dem mot dem överflödiga tågen ifrån den gröna linjen? Min upplevelse är bara den att de äldre tågen på den röda linjen kändes iaf sunkigare än dem på den gröna, fastän tågen på den gröna är väl ändå äldre än dem på den röda? Någon som har koll, får gärna kommentera eller lägga till info.





C14 och C15-vagnarna är de nyaste "gamla" vagnarna och rullar mest på bana 3, något tåg rullar även på bana 2. C6-vagnarna (i serien 2651-2818) på bana 2 är 70-talskonstruktioner. Det som skrotats ut är C1,C2 och C3 från 50-talet i serien 2001-2450, C4 från 60-talet i serien 2451-2650, C7 2791-2798, C8 2823-2862, C9 2863-2882 samt C12 och C13 (som var omkorgade C2) 1001-1259.


Andreas

Citat från: Karsten skrivet 24 mars 2010, 10:35:55 AM
C14 och C15-vagnarna är de nyaste "gamla" vagnarna och rullar mest på bana 3, något tåg rullar även på bana 2. C6-vagnarna (i serien 2651-2818) på bana 2 är 70-talskonstruktioner. Det som skrotats ut är C1,C2 och C3 från 50-talet i serien 2001-2450, C4 från 60-talet i serien 2451-2650, C7 2791-2798, C8 2823-2862, C9 2863-2882 samt C12 och C13 (som var omkorgade C2) 1001-1259.



Tack så jättemycket för den informationen! Då vet jag. :)

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 24 mars 2010, 10:33:20 AM
Oj! Sorry! Hehe, då hade jag missförstått. Skall jag genast ändra. ^^ Tack för svaret! :)

Gör gärna en sökning i SBH om du är det minsta osäker inför namngivning av bilder. Det gör jag ofta. :)

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2010, 15:16:39 PM
Gör gärna en sökning i SBH om du är det minsta osäker inför namngivning av bilder. Det gör jag ofta. :)

Tack för tipset!  :) Ja, det skall jag komma ihåg.

Cero

Citat från: Andreas skrivet 24 mars 2010, 10:09:25 AM

C14 1292 som sista vagn i t-banetåget mot Kungsträdgården, här vid T-Centralens station. Observera nätet och bultarna i taket, som jag antar är satta där för att skydda väggen vid blåa linjen, medan man håller på och spränger för Citybanans station i närheten. Någon som vet hur länge dessa, ur i alla fall min synpunkt, trevliga föremål kan ses kvar på spåren? Det kändes rätt tomt när man tog bort alla de gamla tågen från den gröna linjen och sedan lät dem samla damm vid Blåsut-depån. Vad som hänt med dem idag vet jag inte, men C20-tågen känns så... Ja, vad skall jag säga? Jo, gråa och tråkiga, åtminstone på utsidan. Det känns inte som att dem pallar med trycket lika länge som de äldre tågen har gjort. Charmen har dem inte heller. Jag klagar mycket, jag vet det.  ;D Men några få tåg ur 1XXX-serien som tidigare rullade på gröna linjen, skulle gärna få komma tillbaka dit. En undran jag har, är varför man valde att behålla 26XX, 27XX och 28XX mfl. på den röda linjen och att man inte bytte ut dem mot dem överflödiga tågen ifrån den gröna linjen? Min upplevelse är bara den att de äldre tågen på den röda linjen kändes iaf sunkigare än dem på den gröna, fastän tågen på den gröna är väl ändå äldre än dem på den röda? Någon som har koll, får gärna kommentera eller lägga till info.

/Andreas



Det finns säkerligen en bunt skäl till att just C6 och C14/15 behölls medan andra skrotades. Några av skälen är att dessa bägge vagntyper (om vi räknar C14 och C15 som samma vilket de tekniskt i stor utsträckning är) fanns i störst numerär efter C4:orna som föll för ålderssträcket och C12/C13 som var omkorgade vagnar med teknisk utrustning till stor del från 1950-talet. Därför fick exempelvis C8 och C9 stryka på foten trots att de var några år yngre än C6:orna. Genom att spara C6, C14 och C15 fick man alltså en större flotta bestående av två typer att underhålla vilket blir enklare och billigare än att underhålla en mängd olika typer med inbördes olika lösningar. En nackdel med C14 och C15 är att de egentligen inte är växlade för de hastigheter och den typ av körning som förekommer på röda och i ännu större grad på blå linjen. C6:orna passar bättre på dessa båda banor för vilka de en gång i tiden också konstruerades. Exempelvis körs röda linjens såvitt jag vet enda C14-tåg enbart på linje 13 för att undvika att den går på sträckorna med långa stationsavstånd, hög fart och långa nedförsbackar på mörbygrenen. C6 har med ytterst få undantag inte gått i trafik på gröna linjen.

Samtliga återstående Cx-vagnar kommer att utrangeras med start 2013 i och med att nya vagnar typ C30 börjar levereras till röda linjen. Dessa vagnar är under upphandlng och kommer vad jag förstår att köpas i en mängd som tillåter samtliga C6, C14 och C15 att åka till skroten. Därefter blir det nog enbart C20-åka på såväl gröna som blå linjerna och C30 på röda linjen.

Andreas

Citat från: Cero skrivet 24 mars 2010, 19:47:36 PM
Det finns säkerligen en bunt skäl till att just C6 och C14/15 behölls medan andra skrotades. Några av skälen är att dessa bägge vagntyper (om vi räknar C14 och C15 som samma vilket de tekniskt i stor utsträckning är) fanns i störst numerär efter C4:orna som föll för ålderssträcket och C12/C13 som var omkorgade vagnar med teknisk utrustning till stor del från 1950-talet. Därför fick exempelvis C8 och C9 stryka på foten trots att de var några år yngre än C6:orna. Genom att spara C6, C14 och C15 fick man alltså en större flotta bestående av två typer att underhålla vilket blir enklare och billigare än att underhålla en mängd olika typer med inbördes olika lösningar. En nackdel med C14 och C15 är att de egentligen inte är växlade för de hastigheter och den typ av körning som förekommer på röda och i ännu större grad på blå linjen. C6:orna passar bättre på dessa båda banor för vilka de en gång i tiden också konstruerades. Exempelvis körs röda linjens såvitt jag vet enda C14-tåg enbart på linje 13 för att undvika att den går på sträckorna med långa stationsavstånd, hög fart och långa nedförsbackar på mörbygrenen. C6 har med ytterst få undantag inte gått i trafik på gröna linjen.

Samtliga återstående Cx-vagnar kommer att utrangeras med start 2013 i och med att nya vagnar typ C30 börjar levereras till röda linjen. Dessa vagnar är under upphandlng och kommer vad jag förstår att köpas i en mängd som tillåter samtliga C6, C14 och C15 att åka till skroten. Därefter blir det nog enbart C20-åka på såväl gröna som blå linjerna och C30 på röda linjen.

Aj då, ok. Tre år till med detta verkar det alltså vara kvar om planerna går i genom. 3 år till alltså, innan en annan stor del av Stockholms trafikhistoria "går under", fast på räls då. Jag får kolla lite hur planerna går vidare sedan, så att man får se hur det nya tåget planeras se ut. Jag har bara förhoppningen om att dem kommer bli lite snyggare än C20-vagnarna. C20 känner jag är lite som massproduktions-tåg, de ersätter allt, ser likadana ut och finns nästan överallt. Som när jag jämför med B9Sar som tycktes ersätta alla gamla trevliga bussar en tid.  :-\

Magnus_J

Citat från: Andreas skrivet 24 mars 2010, 10:09:25 AM

En ovanlig syn, linje 62 mot Fredhäll står här i form av buss 5089 vid rödljusen vid Sergels Torg. Har dessa trafikomläggningar också att göra med spårvägsbygget månntro? Jag såg även 55:an köra samma väg, men när jag tittade på SLs hemsida igår om störningsinformation, så stod det inget om dessa trafikomläggninar.

Det har funnit information sen den 22/3 om omläggningarna, de ligger till 25/4.
i och för sig står inte de omlagda körvägarna utan bara de indragna hållplatserna.

Andreas

Citat från: Magnus_J skrivet 24 mars 2010, 20:20:37 PM
Det har funnit information sen den 22/3 om omläggningarna, de ligger till 25/4.
i och för sig står inte de omlagda körvägarna utan bara de indragna hållplatserna.

Ok, då vet jag. Jag anade någonstans att det fanns någon info om situationen på SLs sida, men jag hittade inget då. Men jag tackar för infon! :)

Andreas

Citat från: Cero skrivet 24 mars 2010, 19:47:36 PM
Det finns säkerligen en bunt skäl till att just C6 och C14/15 behölls medan andra skrotades. Några av skälen är att dessa bägge vagntyper (om vi räknar C14 och C15 som samma vilket de tekniskt i stor utsträckning är) fanns i störst numerär efter C4:orna som föll för ålderssträcket och C12/C13 som var omkorgade vagnar med teknisk utrustning till stor del från 1950-talet. Därför fick exempelvis C8 och C9 stryka på foten trots att de var några år yngre än C6:orna. Genom att spara C6, C14 och C15 fick man alltså en större flotta bestående av två typer att underhålla vilket blir enklare och billigare än att underhålla en mängd olika typer med inbördes olika lösningar. En nackdel med C14 och C15 är att de egentligen inte är växlade för de hastigheter och den typ av körning som förekommer på röda och i ännu större grad på blå linjen. C6:orna passar bättre på dessa båda banor för vilka de en gång i tiden också konstruerades. Exempelvis körs röda linjens såvitt jag vet enda C14-tåg enbart på linje 13 för att undvika att den går på sträckorna med långa stationsavstånd, hög fart och långa nedförsbackar på mörbygrenen. C6 har med ytterst få undantag inte gått i trafik på gröna linjen.

Samtliga återstående Cx-vagnar kommer att utrangeras med start 2013 i och med att nya vagnar typ C30 börjar levereras till röda linjen. Dessa vagnar är under upphandlng och kommer vad jag förstår att köpas i en mängd som tillåter samtliga C6, C14 och C15 att åka till skroten. Därefter blir det nog enbart C20-åka på såväl gröna som blå linjerna och C30 på röda linjen.

Just det, jag insåg ju det idag. Gamla tåg rullar ju fortfarande då och då indirekt på den gröna linjen.


Dock gissar jag väl på att detta tåg endast rullar här för att flyttas mellan den röda och blåa linjen. Om jag har hört rätt, så är det så att den blåa och röda linjen inte har en direkt koppling mellan varandra, utan om ett tåg skall förflyttas mellan dessa två linjer, så måste tågen åka via den gröna linjen. Tåget på bilden är som sagt då tyvärr ett sådant tåg, dvs. ur trafik. Vore trevligt dock om det inte vore så.  :D

Mikael T Nilsson

Trevligt bildsvep! Busslink 3611 har ett kort förflutet i Råsta innan den placerades i Jordbro.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.