Capitol eller Metropol?

Startat av Mattias, 23 mars 2010, 19:22:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

Äntligen har även undertecknad införskaffat en scanner (Canon Pixma MP 5500), som kan rekommenderas till den amatörmässiga fotodelaren (läs exempelvis undertecknad) som vill ha enkla grejor men få ut hyffsad kvalität på grejorna, en schysst scanner/skrivare till ett bra pris iaf hos gubbdagisbutiken som startade i Insjön 8). (j***ar vad reklam det blev nu då, nåja, ser inte i reglerna att det strider mot något.)

Nog om detta nu, dessa bilder kommer från Scania, jag är dock för ung för att känna till om de två nedre bilderna föreställer den slutgiltiga chassiprodukten före karossering på ursprungliga chassin på Capitol eller Metropol, men är dock övertygad att vi har skribenter på detta forum som kan utröna mer i detalj vad respektive bild föreställer :)

Först ut om jag amatörmässigt dra till med en chansning, en tvärställd rumpa på en (SL?) Capitol? Rätta mig gärna om jag har fel!

Foto från Scania

Sedan detta chassi, är det en blivande Metropol eller Capitol? Om ens samma chassi?

Bliderna kan ev. vara repriserade, men det mesta med namnet Scania tål att ses igen!

Samtliga bilder från Scania. Ingen mer info än negativnummer står på de inscannade bilderna.

//M

http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

K R

Citat från: Mattias skrivet 23 mars 2010, 19:22:27 PM

Först ut om jag amatörmässigt dra till med en chansning, en tvärställd rumpa på en (SL?) Capitol? Rätta mig gärna om jag har fel!

//M

Hej!

Översta bilden torde föreställa en (SS!) Capitol, sexcylindrig motor till skillnad från Metropolens åttacylindriga.
Blinkersarmaturen på högra bakhörnet är av den (längre) typen som var monterad ursprungligen,
denna ersattes senare med den kortare fixlight-modellen.
Vad gäller blinkers på Metropolerna var dessa ursprungligen utrustade med "pilar" på fram- och bakstam och "klubbor" på sidorna.
Dessa ersattes sedermera vid revisioner av de kortare fixlight-armaturerna på vagnshörnen.

Den nedersta bilden uppvisar bl a "huset" till det bakre linjenummerskåpet, som fanns på C70-Capitolerna.
Detta saknades ju f ö på Metropolerna, som fick skylta linjenummer med pappskylt, s k "frimärke", innanför högra bakrutan.

Välkommen med flera historiska bilder!

mvh K R

groenis

Det var kul att få se dessa bilder,
Om det finns fler eller liknande så får du gärna visa dem.

/Lennart

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 23 mars 2010, 19:22:27 PM

Jag vet att jag sett åtminstone den övre av dessa två bilder på chassi. Minns att det handlade om Capitol och inte Metropol. Har ett minne av att det här inte var någon vanlig Capitol utan ett chassi för export till Sydamerika. Det skulle vara ett av de chassin som exporterades till Sydamerika och fick karosser där. Jag är faktiskt ganska säker på att detta skulle vara just ett av dessa chassin om mitt minne inte sviker
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.