På Hino-rally i Småland i augusti 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 mars 2010, 15:20:50 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Under 1988 kom de första exemplaren av den japanska småbussen Hino till vårt land. När bussen på bilderna kom hit är oklart men den är i alla fall den enda av 1987 års modell och av allt att döma den första i Sverige. Den användes då som demobuss för Svenska Småbuss AB, ett företag inom Karlssongruppen (där vi då också hittade Setra-säljaren Cartes, BK Buss och många andra). Med säljaren Anders Ribbholm vid ratten bjöds en tur på smala småländska grusvägar, dock sådana där det gick skolbussar varje dag. Anders tävlade i rally och det ryktas till och med om att han tagit SM-tecken. Körningen gav ingen anledning att betvivla detta. Med det menar jag inte att det gick vansinnigt fort utan bara att han körde mycket rutinerat. Anders jobbar än i dag som bussäljare, fast nu är det bara Setra det gäller.

Först bussen vid Cartes anläggning på Lasarettsgatan, där Evobus Sverige i dag håller till.


Sedan tre bilder från de smala grusvägarna i trakterna av Myresjö.



Lunchrast vid Östanå värdshus, där många besökare vid Cartes och Evobus blivit undfägnade under årens lopp.


Några interirörbilder.



Någon kommer säkert att fråga om jag har bilder på förarplatsen. Jodå.



Färden slutade vid BK Buss garage vid Brogård. Här håller BK Buss till fortfarande tillsammans med systerföretaget Wetlandia, som säljer begagnade och servar begagnade bussar. Här stod en Hino klar för leverans till Varbergs Omnibustrafik.


"Vår" buss såldes någon vecka senare till Taxi Touring i Vetlanda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag minns dem som rätt tungbromsade och inte den allra smidigaste att köra. B-L hade en som gick på Stinalinjen.. har för mig B-L hade 2 st ett tag.. var rätt ofta inne i verkstad vissa delar var svåra att få tag i..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 mars 2010, 16:39:16 PM
Jag minns dem som rätt tungbromsade och inte den allra smidigaste att köra. B-L hade en som gick på Stinalinjen.. har för mig B-L hade 2 st ett tag.. var rätt ofta inne i verkstad vissa delar var svåra att få tag i..

BL hade kring millennieskiftet en Hino som gick som flygbuss mellan Borås och Landvetter. Inte högsta komfort precis men rätt populär bland förarna eftersom den gick som ett spjut. När den gick vill säga. Även denna var mycket på verkstad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896



Först bussen vid Cartes anläggning på Lasarettsgatan, där Evobus Sverige i dag håller till.


Jag har en syster som bor där, tvärs över gatan....   :D

Wasatrafik hade väl någon Hino i Falun ett tag, har jag för mig....

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2010, 17:31:39 PM
BL hade kring millennieskiftet en Hino som gick som flygbuss mellan Borås och Landvetter. Inte högsta komfort precis men rätt populär bland förarna eftersom den gick som ett spjut. När den gick vill säga. Även denna var mycket på verkstad.

BL har mig veterligen haft två Hino. En som hade nummer 512, JEU132, som senare såldes till Linjebuss. Det är denna yngrot tänker på. Den andra var PFC690 som först var skolbuss och hade nr 521. Senare, när den blev flygbuss, fick nr 800.