Vilken koll har SL egentligen?

Startat av Omnilasse, 23 mars 2010, 11:29:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Jag tycker mer och mer det verkar som att SL inte har någon koll på den trafik man bedriver. Hittade nu senast en rolig notis på SL:s hemsida: http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=15517, där man påstår att 4:an går på biogas och att "nästan alla bussar i innerstaden går på biogas". Okej, fadäsen med Solaris, och okej att ett par omlopp på 4:an körs av Söderhallen. Men i nästan varenda rapport och en stor del av den information som kommer från SL är ju fyllda av felaktigheter. Är man så underbemannade på SL att man inte har bättre kontroll, eller jobbar man för isolerat mellan de olika avdelningarna? Här inte tänkt som en "gnälltråd", men problemet med att en trafikhuvudman tappar kontakten med trafiken när allt ligger ute på entreprenad, är ju ett strukturellt problem som är värt en diskussion!

Leif D

Citat från: Omnilasse skrivet 23 mars 2010, 11:29:08 AM
Jag tycker mer och mer det verkar som att SL inte har någon koll på den trafik man bedriver. Hittade nu senast en rolig notis på SL:s hemsida: http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=15517, där man påstår att 4:an går på biogas och att "nästan alla bussar i innerstaden går på biogas". Okej, fadäsen med Solaris, och okej att ett par omlopp på 4:an körs av Söderhallen. Men i nästan varenda rapport och en stor del av den information som kommer från SL är ju fyllda av felaktigheter. Är man så underbemannade på SL att man inte har bättre kontroll, eller jobbar man för isolerat mellan de olika avdelningarna? Här inte tänkt som en "gnälltråd", men problemet med att en trafikhuvudman tappar kontakten med trafiken när allt ligger ute på entreprenad, är ju ett strukturellt problem som är värt en diskussion!

Skulle nog snarare tro att det är så att de som skriver på hemsidan, i stor utsträckning inte har den minsta koll på detaljer. Dessutom  bryr man sig ju inte om att faktakontrollera det som man självklart tror stämmer, för man tror sig liksom veta.
Detta påstående
Citat från: SL skriverBussarna på linje 4 till exmpel, som har lika många påstigande per dag som SJ har i hela Sverige, drivs av biogas.
kan man ju undra hur de kommit fram till ??   det kan iofs vara riktigt, men verkar lite väl långsökt som jämförelse faktiskt. Sen vet i tusan, jag tvivlar nog....
;-)

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 23 mars 2010, 18:20:33 PM

Detta påstående kan man ju undra hur de kommit fram till ??   det kan iofs vara riktigt, men verkar lite väl långsökt som jämförelse faktiskt. Sen vet i tusan, jag tvivlar nog....

Frågan är om man jämför med SJ:s egen trafik eller om de pendeltågssystem som SJ kör som entreprenör på något vis också räknas in. Jag har t.ex svårt att tro att busslinje 4 har fler påstigande än SL:s pendeltåg (som ju SJ genom "Fönstertåg KB" kör).

Nej, en jämförelse som säger kunderna någonting vore bättre. Hur står sig linje 4 mot någon tunnelbanelinje kanske är mer intressant?

Omnilasse

Citat från: Leif D skrivet 23 mars 2010, 18:20:33 PM
Skulle nog snarare tro att det är så att de som skriver på hemsidan, i stor utsträckning inte har den minsta koll på detaljer. Dessutom  bryr man sig ju inte om att faktakontrollera det som man självklart tror stämmer, för man tror sig liksom veta.
Nej, det förstås. Men det är nog det som jag uppfattar som det stora problemet på SL för närvarande. Avdelningarna verkar inte ha någon koll på vad de andra håller på med. Om man inte lyckas förmedla detta är det problem. Tycker faktiskt det är lite problematisk om man skriver på hemsidan för SL och alltså håller på med den grundläggande kommunikationen och kommer så pass fel som detta. Så stor verksamhet är det ju ändå inte och dessvärre då att avdelningarna inte verkar bry sig om att använda varandras kompetens och kunskaper. I slutändan påverkar detta förstås trafiken i en eller annan utrsträckning.

JDS

Jag tror mest att SL slimmar sin externa kommunikation för hårt. I sin iver att hålla budskapen klara, tydliga och positiva, en i och för sig berömvärd föresats, så går man för långt och kapar bort betydelsebärande information. Resultatet påminner mest om svepande propaganda för någon demokratisk enpartistat.

När de treaxliga "kioskvältarbussarna" introducerades satte man faktiskt upp varnande anslag vid hållplatserna, men själva varningsbudskapet hade man slimmat bort så det enda som återstod var en hyllning av bussens exceptionella förmåga att ta sig fram, kombinerat med en abstrakt grafisk figur där den utsvängande bakdelen endast med viss erfarenhet kunde urskiljas.

Det här är nu inget som SL är ensamt om; det är i själva verket en genomgående trend i samhället att powerpointifiera allting så att det ska verka enkelt. "Om du inte kan uttrycka det i fyra punktsatser, säg det inte alls" är idealet. Det ena behöver nu inte utesluta det andra utan man skulle ju faktiskt kunna länka till lite mer fullständig information, nätet ger stora möjligheter!  :-*

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 23 mars 2010, 19:49:54 PM
Frågan är om man jämför med SJ:s egen trafik eller om de pendeltågssystem som SJ kör som entreprenör på något vis också räknas in. Jag har t.ex svårt att tro att busslinje 4 har fler påstigande än SL:s pendeltåg (som ju SJ genom "Fönstertåg KB" kör).

Nej, en jämförelse som säger kunderna någonting vore bättre. Hur står sig linje 4 mot någon tunnelbanelinje kanske är mer intressant?
SJ anger att man har 28,2 miljoner resande per år (2008) (sålda SJ-biljetter), vilket gör ca 80 000 resenärer per dag (Sj har väl inte samma skillnad i beläggning vardag/helg/sommar som SL har), linje 4:s 58 800 på vardagar torde med sommar och helger "bara" bli på sin höjd ungefär 20 miljoner per år, så rätt stor skillnad ändå...men som sagt intressantare kanske att jämföra 4:ans trafikannivå med att det motsvarar trafiken på Tvärbanan och Lidingöbanan. Den uppgiften kan väl ändå anses vara en acceptabel överdrift, men det andra...Och varför överhuvud ha med 4:an, när den till ca 95% körs med etanolbussar...

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 23 mars 2010, 21:09:21 PM
SJ anger att man har 28,2 miljoner resande per år (2008) (sålda SJ-biljetter), vilket gör ca 80 000 resenärer per dag (Sj har väl inte samma skillnad i beläggning vardag/helg/sommar som SL har), linje 4:s 58 800 på vardagar torde med sommar och helger "bara" bli på sin höjd ungefär 20 miljoner per år, så rätt stor skillnad ändå...men som sagt intressantare kanske att jämföra 4:ans trafikannivå med att det motsvarar trafiken på Tvärbanan och Lidingöbanan. Den uppgiften kan väl ändå anses vara en acceptabel överdrift, men det andra...Och varför överhuvud ha med 4:an, när den till ca 95% körs med etanolbussar...

Det handlar väl helt enkelt o att man vill skryta lite inför Stockholmarna...

vi är bättre på att åka kollektivt i stockholm är vad hela övriga landet är tillsammans.... lite så känns de som.... inget fel i de iof...

Magnus_J

nja.. många på SL har nog koll och andra har det inte.
även de i positioner som borde ha koll. SL är ganska tungarbetat.

Leif D

Citat från: JDS skrivet 23 mars 2010, 20:37:29 PM
Jag tror mest att SL slimmar sin externa kommunikation för hårt. I sin iver att hålla budskapen klara, tydliga och positiva, en i och för sig berömvärd föresats, så går man för långt och kapar bort betydelsebärande information. Resultatet påminner mest om svepande propaganda för någon demokratisk enpartistat.

När de treaxliga "kioskvältarbussarna" introducerades satte man faktiskt upp varnande anslag vid hållplatserna, men själva varningsbudskapet hade man slimmat bort så det enda som återstod var en hyllning av bussens exceptionella förmåga att ta sig fram, kombinerat med en abstrakt grafisk figur där den utsvängande bakdelen endast med viss erfarenhet kunde urskiljas.

Det här är nu inget som SL är ensamt om; det är i själva verket en genomgående trend i samhället att powerpointifiera allting så att det ska verka enkelt. "Om du inte kan uttrycka det i fyra punktsatser, säg det inte alls" är idealet. Det ena behöver nu inte utesluta det andra utan man skulle ju faktiskt kunna länka till lite mer fullständig information, nätet ger stora möjligheter!  :-*

Facktiskt har du nog riktigt rätt i det du sa här JDS....   Kunde inte sagt de bättre själv  ;D
;-)