Ny upphandlingsplan för SL 2011-2014

Startat av Omnilasse, 22 mars 2010, 19:29:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Upphandlingsplanen för SL uppdateras inför styrelsemötet den 23/3 (handlingarna kan ni förstås läsa själva, till detta ärende, och de andra jag redogjort för i andra trådar: http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=16052).

Klart är nu att man skyndar på med att upphandla tillsvidare-områdena. Detta innebär att Tyreseö och Handen kommer upphandlas gemensamt med Lidingö i E21-upphandlingen, med trafikstart augusti 2013. För Bromma står det redan sagt att man skall vara klar till augusti 2012 och även Norrort körs i samma upphandling E20, men först med trafikstart i januari 2013. Nu har man alltså frångått att upphandla Lidingö tillsammans med Lidingöbanan - beroende på att den istället kopplas samman med spårväg City.  Så man har verkligen skärpt till sig för att bli av med dessa hårt kritiserade avtal. Efter detta kommer det bara vara innerstaden kvar av "tillsvidare-avtalen", som upphandlas med trafikstart i augusti 2014.

homer

Ja, det är sannerligen en intressant period vi går in i efter att ha haft lite stiltje i några år, om 4 år kan kartan ha ritats om rejält vad gäller entreprenörer på respektive garage.

Det jag saknar är dock vad som kommer hända när Saltsjöbanan ska renoveras och kanske stängas av i 3 år, om så blir fallet lär de säkert gå åt runt 20 bussar för att få till en bra ersättningstrafik...


(har för övrigt smugit sig in ett litet fel i Sl's dokument; det är inte Busslink som kör Tyresö.... men de vet väl alla som läser på detta forum ändå:) )

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 22 mars 2010, 19:48:07 PM
Ja, det är sannerligen en intressant period vi går in i efter att ha haft lite stiltje i några år, om 4 år kan kartan ha ritats om rejält vad gäller entreprenörer på respektive garage.

Det jag saknar är dock vad som kommer hända när Saltsjöbanan ska renoveras och kanske stängas av i 3 år, om så blir fallet lär de säkert gå åt runt 20 bussar för att få till en bra ersättningstrafik...


(har för övrigt smugit sig in ett litet fel i Sl's dokument; det är inte Busslink som kör Tyresö.... men de vet väl alla som läser på detta forum ändå:) )
Jo, de har väl inte riktigt koll på vilka som kör...Frågan är väl om man verkligen kommer klara detta tempo. Duktiga upphandlare finns det ju inte gott om och det är ju en rätt komplex hantering. Intressant att man ska dra ner planeringstiden från 30 månader till 18-20 månader! Särskilt som man säger att E20 kommer vara den mest komplexa upphandlingen någonsin!. Finns väl viss risk för att vi kommer att få se förseningar. Redan E19 sköts det ju på ett halvår...

Karsten

Citat från: homer skrivet 22 mars 2010, 19:48:07 PM


Det jag saknar är dock vad som kommer hända när Saltsjöbanan ska renoveras och kanske stängas av i 3 år, om så blir fallet lär de säkert gå åt runt 20 bussar för att få till en bra ersättningstrafik...




20 låter i minsta laget. Idag går 24 SB-vagnar i morgonrusningen med 72 sittplatser vardera. Det motsvarar ungefär 32 bussar av B9S-kapacitet om man kan hålla samma varvtid. Förvisso kommer nog fler välja bilen, men 20 låter lite ändå.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 22 mars 2010, 20:45:01 PM
20 låter i minsta laget. Idag går 24 SB-vagnar i morgonrusningen med 72 sittplatser vardera. Det motsvarar ungefär 32 bussar av B9S-kapacitet om man kan hålla samma varvtid. Förvisso kommer nog fler välja bilen, men 20 låter lite ändå.
Det beror ju lite på hur man utnyttjar resurserna, men det skulle nog behövas ca 24-30 avgångar i maxtimmen. Med den ambition som SL haft på senare år tror jag också man i sådana fall satsar på direktbussar från Fisksätra och Igelboda (ut till respektive gren), förutom en "stomlinje" som går hela vägen, heller kanske till Igelboda för byte. Underlaget är väl ungefär 1500 passagerare i maxtimmen i riktning mot stan, så mellan 24-30 bussar skulle det iaf behövas - även om man utnyttjar resurserna väl. Det finns ju ingen anledning att ha avgångar varannan minut som går hela sträckan. Stationerna efter Fisksätra in mot stan, är det ju rätt få påstigande på under maxtimmen (med undantag möjligen för Saltsjö-Järna), så några omlopp bör man åtminstone kunna spara in. En annan intressant fråga är ju förstås hur denna trafik ska få plats i Slussen-terminalen, men det är ju en helt annan fråga...