Huvudmeny

Min första bil

Startat av Peter C, 21 mars 2010, 11:24:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C

Häng med i denna tråden och visa Er förstabil!

Min första bil var iallafall denna skönheten från 1971  :) Motorn däremot var en 240 GLT från -84  ;D

Året var 1998 när dessa bilder togs.

Mölle-Mats

Citat från: Peter C skrivet 21 mars 2010, 11:24:47 AM
Häng med i denna tråden och visa Er förstabil!

Min första bil var iallafall denna skönheten från 1971  :) Motorn däremot var en 240 GLT från -84  ;D

Året var 1998 när dessa bilder togs.
Dörrar av lite nyare modell (-74 eller senare från 240) ser mina närsynta falkögon. Enn mycket snygg och diskret modifierad "hundförtis".

Min egen första bil var denna:

Nu går jag bakåt i tiden ett år till sommaren 1974, där jag stolt förevisar min egen ägandes allra första bil "EBerhaX Gurka" efter att den fixats upp efter en rullning och lackerats upp i Volvos Cypressgröna färg! Bilen var ursprungligen en Hellasvit 96 -62 men hade nu också blivit extrautrustad med -65:ans kofångare och baklyktor med orange blinkers, sidomarkeringsljus från SL´s bussgarage (hade en polare som jobbade där som "lånade hem" dem, det är väl preskriberat nu!?!) som framblinkers, två stycken Bosch Rallye Knick 150 extraljus (och en dito kurvljus som backlampa på bakkofångaren), en mattsvart-lackerad instrumentbräda från en SAAB Sport -65 inkl en varvräknare från en fabrikstrimmad GT 750 som hade gulmarkering och texten "Do not exceed half throttle" upp till 3 000 varv/min-markeringen, en mörkgrå och svart inredning från en V4 -68, breda (nåja, 165 SR 15) radialdäck samt en 14-tums läderratt (som ju var det ultimata sporttillbehöret - denna i kombination med de "breda" däcken gjorde att det inte var någon barnlek att fickparkera med bilen!!!  8) ).

På den här bilen blev dock aldrig bakaxeln bytt efter "rullen", så den hade rätt spännande vägegenskaper på rullgrus och i halka ...  :roll:

SimonB

Min förstabil köptes oktober 2007 och gör fortfarande trogen tjänst. En Saab 9-3 2.0T SE årsm 00 är det. :)

Björn Ax

Citat från: SimonB skrivet 21 mars 2010, 20:45:47 PM
Min förstabil köptes oktober 2007 och gör fortfarande trogen tjänst. En Saab 9-3 2.0T SE årsm 00 är det. :)

Då är vi nästan samspelta. :P

Min första bil var en 9-3 2,0T coupé -00
Tyvärr har jag inga bilder. Fick ett tragiskt slut i den bilen. Krockades med en herre som inte brydde sig om högerregeln. :(
Bilen lever dock vidare i östhammar har jag för mig om den inte blivit såld igen.

Björn Lövdahl

Detta är min första bil och hittils enda, köptes i september 2008. Bilen är en Passat 2,0 Tdi 140 4-motion - 2008 års modell.

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

SimonB

Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2010, 20:50:01 PM
Då är vi nästan samspelta. :P

Min första bil var en 9-3 2,0T coupé -00
Tyvärr har jag inga bilder. Fick ett tragiskt slut i den bilen. Krockades med en herre som inte brydde sig om högerregeln. :(
Bilen lever dock vidare i östhammar har jag för mig om den inte blivit såld igen.

Trist... :(
Min har råkat ut för en inte så vacker parkeringsskada, och nu i vinter hamnade jag i ett dike bredvid en mycket hal väg. Men den lever och nu ser lika bra ut som för två år sen! :)

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 mars 2010, 20:53:06 PM
Detta är min första bil och hittils enda, köptes i september 2008. Bilen är en Passat 2,0 Tdi 140 4-motion - 2008 års modell.

Lastbilscentralen i Hörby ser jag. Kan man misstänka att en viss Simon kom gåendes från jobbet ungefär samtidigt och att en viss hovfotograf var medpassagerare? ;)

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 21 mars 2010, 20:55:53 PM
Lastbilscentralen i Hörby ser jag. Kan man misstänka att en viss Simon kom gåendes från jobbet ungefär samtidigt och att en viss hovfotograf var medpassagerare? ;)

Kan va, kan va..........
Fast du kom faktiskt hemifrån och skulle åka buss och hämta din bil
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ingwar Åfeldt

När jag tittar på bilderna så inser jag att jag nog är ganska gammal. Min första bil var en Ford Zephyr Six från 1953 inköpt väl begagnad på f d Ulriksdals Galoppfält våren 1961. Tyvärr är bildkvalitén inte riktigt vad man kan önska men det går nog att få en uppfattning om hur den såg ut. Den hade en rak 6:a på 68 hkr. 3-växlad rattväxel.

M v h
Ingwar

Cyklisten

Min första bil kostade bara 4000 kronor men fungerade helt fint  ;) Tror att den rullar fortfarande någonstans i Stehag.

jocke

Hade en Polare som bodde hemma hos mig när vi började 2an på gymnasiet, veckan efter han tog lappen köpte han o jag en bil tillsammans, som vi sedan brukade ca 1½ år. Efter den tiden var den rätt sliten, den var automat och D-läget fungerade, de ryckte i ratten och den var allmänt sunkig :P

En natt blev den stulen, polisen hittade den och dom hade inte tagit något, men dom hade haft sönder Centrallåset och brytit upp rattlåset, även de larmet som satt i den när vi köpte den var sönder(Det var dock sönder redan innan, men detta frågade dom aldrig om). Reservdelarna till larmet var så dyra och svåra att få tag i att försäkringsbolaget köpte ut oss för 5.700:- =)
Vi hade köpt bilen för 4000:- av en kompis 1½ tidigare, så vi var nöjda :D

Här kommer en bild med.

Jag förändrar era liv med detta inlägg

groenis

Min första bil var en Wolksvagen T2 -71 som hade gått som reservambulans på Tullinge flygfält
fem motorer senare hamnade den på Gladö Kvarn,
Dessvärre inga bilder på den eller sommarbilen som köptes året efter en av tre Svensksålda Buick GS 455 coupe den lever i Alfta sen ett par år tillbaka.

/Lennart

Stefan Lindberg

Min första bil var en Ford Fairlane 500 från 1966 som inköptes 1987 medan jag fortfarande övningskörde.
Under huven satt en V8, 351 Windsor och 3 växlad manuell låda.