Centrumbussen i Borås

Startat av Rikard Å, 20 mars 2010, 18:49:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard Å

Har hittat ett gammalt informationsblad för något som kallades Centrumbussen som BL körde. Någon som vet mer om denna "Centrumbuss"? Antar att det är äldre än 1990 då teatern i Stadsparken finns kvar.



/Rikard Å

Staffan Sävenfjord

Centrumbussen startade i Borås 1982. Tidtabeller och taxor framgår av broschyren liksom linjesträckning. Märk att det alltid kostade en krona att åka med bussen och denna krona betalades i en bössa hos föraren. Så småningom infördes dock att månadskort gällde också. Vidare populär blev inte Centrumbussen och den fick rätt snart öknamnet Nykteristen, därför att ingen hade sett den full. Den trafikerades av tre bussar av märket Neoplan Unibus. Redan efter något år lades linjen ned men bussarna fanns ju och då kom någon på att börja köra dessa mellan olika servicehus och vårdcentraler samt till centrum. På så sätt hade de första servicelinjerna kommit till, inte bara i Borås utan i hela landet. Fram till 1987 trafikerades dessa med Neoplan Unibus, då Ontario II och en Neoplan N407 började ta över.

Intressant också att se hållplatsdispositionen vid Södra torget 1982, inte minst med anledning av en fråga häromdagen. Observera att vissa linjer då gick från Allégatan. En del av linjerna på den tiden finns kvar än i dag men har fått en etta framför sig. T ex 50 = 150.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rikard Å

Tack för ett mycket bra svar! Du har möjligtvis inga bilder på den s.k. nykteristen?
/Rikard Å

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rikard Å skrivet 20 mars 2010, 20:14:17 PM
Tack för ett mycket bra svar! Du har möjligtvis inga bilder på den s.k. nykteristen?

Inte just på Nykteristen men på en buss av samma typ som användes där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

De som kallades nykteristen hade väl nr 126-128 har jag för mig... Körningen var rätt enformig varv efter varv inne i stan och sällan nån som åkte med..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2010, 17:32:11 PM
De som kallades nykteristen hade väl nr 126-128 har jag för mig... Körningen var rätt enformig varv efter varv inne i stan och sällan nån som åkte med..

Det bör det ha varit eftersom BL:s Unibusar hade nummer 126-130 och 701-702. Men fyra av dem anskaffades när det visade sig att servicelinjerna blev en succé. Vill minnas att omloppstiden var på 12 minuter så det behövdes alltså två bussar i trafiken och en i reserv. I och för sig hade det väl gått att köra linjen med en större buss om man bortser från betalningsbössan. Men det var kanske bra att ha en reservbuss i samma storlek. Unibussarna var ju inga under av teknisk tillförlitlighet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2010, 19:17:48 PM
Det bör det ha varit eftersom BL:s Unibusar hade nummer 126-130 och 701-702. Men fyra av dem anskaffades när det visade sig att servicelinjerna blev en succé. Vill minnas att omloppstiden var på 12 minuter så det behövdes alltså två bussar i trafiken och en i reserv. I och för sig hade det väl gått att köra linjen med en större buss om man bortser från betalningsbössan. Men det var kanske bra att ha en reservbuss i samma storlek. Unibussarna var ju inga under av teknisk tillförlitlighet.

En liten rättelse: BL:s Unibusar hade nummer 125-128, 130 samt 700-702. 129 var en Mercedes O309D som senare fick nummer 850.

yngrot

Ja se där Bernt hade mer koll än vi gamla uvar.. ;D  vagn 129 minns jag den hade vi på linje 42 till Holmen när vägen över mossen byggdes om inte precis den bästa buss jag kört... Förts turen med den glömde jag dessutom bort att ett reglage måste tryckas ner i botten för att bussen skulle kunna köras i mer än 10km/h...  Och som Staffan skrev Unibus var verkligen väldigt opålitliga   den hade så långa torkarblad från början så varje gång vindrutetorkaren skulle användas brann säkringen av .. och regna ja det händer väl inte ofta i Borås eller????  ;D   Det blev monterat mindre blad väldigt snabbt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 mars 2010, 17:24:16 PM
Ja se där Bernt hade mer koll än vi gamla uvar.. ;D  vagn 129 minns jag den hade vi på linje 42 till Holmen när vägen över mossen byggdes om inte precis den bästa buss jag kört...


Jo, jag åkte med den som 850 på linje 42 när det begav sig, vilket var sommaren 1986. Den kvinnliga föraren hade påtagliga problem med att stanna bussen vid trottoarkanten. Det blev ungefär en halvmeter ifrån då hon hela tiden utgick från en normalstor buss. Hon hade också andra problem med bussen.
Hittade en bild på den men en bild med dålig kvalitet.


Hur dock med detta med 129. Enligt Svensk Busshistoria fanns en Neoplan Unibus med regnr LCH193 vid Borås Lokaltrafik. Jag hittade inget lämpligt inventarienummer så jag har antagit att den fick 129. Alltså: har denna buss funnits i Borås och vilket nummer hade den? Jag har ingen bild på LCH193 i Borås, vilket antyder att den aldrig kom hit.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2010, 17:56:38 PM

Hur dock med detta med 129. Enligt Svensk Busshistoria fanns en Neoplan Unibus med regnr LCH193 vid Borås Lokaltrafik. Jag hittade inget lämpligt inventarienummer så jag har antagit att den fick 129. Alltså: har denna buss funnits i Borås och vilket nummer hade den? Jag har ingen bild på LCH193 i Borås, vilket antyder att den aldrig kom hit.



Någon Neoplan med detta reg.nr känner jag inte alls igen - det är nog väldigt tveksamt om den överhuvudtaget funnits hos BL. Enligt mina noteringar fanns 4 Neoplan i oktober 1982, det var nr 125-128. Sedan kom Mercedesen 129 i oktober 1983, Neoplan 130 sommaren 1984 medan Neoplan 700 och 701 kom i maj(?) 1985. Neoplan 702 kom först i maj 1986. När det gäller omnumreringen av 129 till 850 är inte noteringarna helt entydiga men det skedde under 1985, trol någon gång runt sommaren. Mina noteringar anger tidpunkt då jag såg resp fordon första gången, för vissa av dem stämmer det inte överens med SBH ser jag men jag har svårt att tro att de hållit sig undan för mig så länge. Jag åkte trots allt buss varje dag till skolan ("Teknis") 1981-1985 och hade ganska bra koll på fordonen.

yngrot

Nej jag minns inte heller nån 129 som Neoplan...  däremot var det ju mer praktiskt att Mercabussen fick 850 så det gick att hålla isär olika vagnstyper. Inte helt bra om nån av misstag satt ut 129 på servicelinjen... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

#11
En av Unibus fortsatte  i Kungsbacka.

Har ett minne av att ytterligare Unibus fanns i Borås. Fanns det inhyrda från Neoplan Väst AB ?