Tre passagerare skadade vid inbromsning (Umeå)

Startat av Jessika, 20 mars 2010, 15:49:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Detta kan ju inte vara helt vanligt:

"Tre personer fick föras till sjukhus efter att de fallit omkull på en lokalbuss i Umeå. Det var vid klockan ett på lördagseftermiddagen som olyckan var framme. När busschauffören tvingades göra en kraftig inbromsning föll åtminstone en av passagerarna omkull. Ambulans kallades till platsen och så småningom även polis för assistans. Det slutade med att tre personer som gjort illa sig i samband med inbromsningen fördes till sjukhus. Det är oklart om någon av dem skadat sig allvarligt."

http://www.vk.se/Article.jsp?article=338518

/Jessika

1896

Har faktiskt hört talas om någon som satt i mitt sätet längst bak i bussen, som vid en kraftig inbromsning for fram i mittgången och bröt nacken....

Rättar mig själv: Det var en olycka, där en buss kolliderade med en bil, och nån tant for fram och bröt nacken.

RoggaBoy

En kommentar:
"Att bussarna blir fullsatta är ju en följd av att Nobina inte sätter in reservbussar. Allt för att spara pengar. "

Snarare kanske de kan vara för få avgångar under dagtid lördag? Har aldrig åkt lokalbussarna en lördag så jag har ingen aning själv.

Nico

Att det blir lite olyckliga följder med ovanstående scenario är inte så ovanligt är det nog ändå inte utan tvärtom... stående passagerare och inbromsningar är sällan en bra kombination. Själva inbromsningen behöver inte ens vara så kraftig (även om det ofta upplevs så) för att någon ska falla om de inte håller i sig. Är folk dessutom inte föreberedda på det hela så blir hela fenomenet än plötsligare.

Summa summarum så är det självklart trist att folk gör sig illa, men just olyckstypen i sig inträffar nog ganska ofta runt om i landet och i synnerhet då inom tätortstrafik. Sen är det väl knappast Nobinas sak att på eget bevåg besluta om att sätta in extratrafik alternativt flera avgångar utan det är väl en fråga som är upp till beställaren?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Men de som regelbundet kommenterar under denna tidnings artiklar vet oftast inte vad en beställare eller trafikhuvudman är...

Nico

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2010, 16:29:43 PM
Men de som regelbundet kommenterar under denna tidnings artiklar vet oftast inte vad en beställare eller trafikhuvudman är...

Nej, jag vet! Sådana här små artiklar visar dock hur viktigt det är att media bibringar upplysning på ett adekvat vis så att folk kanske redan i artikeln kunde få besked om hur saker och ting faktiskt ligger till.

Sen är jag inte överdrivet förtjust i dessa kommenteringsmöjligheter som kommit alltmer på senare år (verkar som om man apat efter bloggarna mm.) då det mest handlar om att ösa galla och låta folk få utlopp för något slags allmän frustration som jag inte direkt begriper vad det har att göra i kombination med nyhetsrapportering.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 20 mars 2010, 16:33:18 PM
Sen är jag inte överdrivet förtjust i dessa kommenteringsmöjligheter som kommit alltmer på senare år (verkar som om man apat efter bloggarna mm.) då det mest handlar om att ösa galla och låta folk få utlopp för något slags allmän frustration som jag inte direkt begriper vad det har att göra i kombination med nyhetsrapportering.

SR P4 Västerbotten har numera stängt av sin kommentarfunktion, iaf i artiklar som handlar om bussar. En slump? ;)

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2010, 16:40:46 PM
SR P4 Västerbotten har numera stängt av sin kommentarfunktion, iaf i artiklar som handlar om bussar. En slump? ;)

De blir för mycket för SR att granska. VK kanske får något bidrag till de?

Richard

Jag tycker att man som  passagerare får ta lite ansvar också under färden.

När jag åker buss så håller jag koncentrationen på vad som händer runt om i trafiken, istället för att leva i någon slags flumvärd som vissa passagerare befinner sig i, allt mobilpratande och sms:ande på bussen.

Borde faktiskt tänka på att bussen kan vara tvungen att tvärbromsa är jag då med i vad som händer under färden så kan man ju förbereda sig inför inbromsningen.

Ta lite ansvar för sitt eget resande tycker jag är en bra början.

Jessika

Citat från: Richard von Sauperl skrivet 20 mars 2010, 20:37:28 PM
Jag tycker att man som  passagerare får ta lite ansvar också under färden.

När jag åker buss så håller jag koncentrationen på vad som händer runt om i trafiken, istället för att leva i någon slags flumvärd som vissa passagerare befinner sig i, allt mobilpratande och sms:ande på bussen.

Borde faktiskt tänka på att bussen kan vara tvungen att tvärbromsa är jag då med i vad som händer under färden så kan man ju förbereda sig inför inbromsningen.

Ta lite ansvar för sitt eget resande tycker jag är en bra början.

Men nu är det ju så att alla bussar inte alls är särskilt "ståplatsvänliga". Det är vissa modeller där det inte alls är särskilt lätt att hitta någonstans att hålla sig. Sedan är det vissa sittplatser där man säkert kan fara fram och smälla huvudet vid en häftig inbromsning. Och man har ju som passagerare ganska svårt att se vad som händer under färden - det är väl få sittplatser där man har utsikt genom framrutan? Själv tycker jag det är jobbigast när jag reser med min 4-åring och hon får stå för hon har absolut ingen möjlighet att hålla i sig, så då måste jag hålla i både henne och mig själv.

/Jessika

RoggaBoy

En kommentar:
"Nu får faan Kommunen ta och bryta avtalet med Nobina och stå för kostnaden för avtalsbrott. Det bara MÅSTE bli billigare i lä'ngden, än att ha ett så här oerhört oseriös bolag!!! Det är vi skattebetalare som står för fiolerna, och om inte politikerna vi har valt, klarar av en sådan sak, så är det väl inte mer än rätt att vi tar över beslutandet om denna sak..............Detta är ju det absolut mest katastrofala bolag som har kört i Umeå!!!! Jag tycker att vi ska samlas till en jätte demostration och visa Nobina att för oss är dom numera ett "parasitbolag"...........Startar en grupp på FB ..... "

Vad är de Nobina gjort fel? Att föraren gjorde en inbromsning och några onyktra stod i bussen? Ibland kn man inte förstå hur VK kan släppa igenom en kommentar som denna.

Jessika

Citat från: RoggaBoy skrivet 21 mars 2010, 00:05:13 AM
Vad är de Nobina gjort fel? Att föraren gjorde en inbromsning och några onyktra stod i bussen? Ibland kn man inte förstå hur VK kan släppa igenom en kommentar som denna.

Jag har testat att anmäla några kommentarer. Problemet är ju att VK har publicerat en ofullständig nyhet som fortfarande efter ett dygn inte har uppdaterats. Självklart spär det på alla rykten och spekulationer. Vi ska se om de rensar! (Jag betvivlar det... ;))

/Jessika

Ersa

Jessika

Vad sägs om följande kommentarer då - hur kan den vara i enlighet med reglerna? ???

CitatSignatur " Kunnig".....I vad då?? Fattar du inte att jag menar med mitt inlägg, ALLT som har hänt med Nobina!!!!! är du personal chef eller? Kunnig !!! haha, vilket skämt!!!! Nä, du är nog snarare en bitter jäkel, som bara hugger för att du vill ha uppmärksamhet............ annars skulle du väl inte kunna undgå vad jag menar med mitt inlägg!! Eller är du från en annan planet, och inte vet vad som pågår här i Umeå när det gäller Nobina................

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2010, 11:13:05 AM
"Startar en grupp på FB ..... " ;D

Den har inte dykt upp än tror jag... ::)

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 21 mars 2010, 11:18:05 AM
Vad sägs om följande kommentarer då - hur kan den vara i enlighet med reglerna? ???

VK:s debattregler äro outgrundliga.  ::)
Det börjar dock komma fler inlägg av denna typ från olika håll, vilket är en bra utveckling.

Citat från: kommentar i VK.seJag har läst alla kommentarer och blir lite komiskt rörd. Folk sitter och gnäller för minsta lilla, men hur många är insatta? Jag har kört buss men tvingades sluta för att min hälsa. INTE Nobinas fel. Säkerhets bälten ÄR inte krav på lokalbussar. Biljett prister är INTE Nobina som sätter, utan den är relevant till vad det kostar enligt länstrafiken. Visst skulle det vara trevligt med nya och fina bussar, men då kostar det mera att driva lokaltrafiken, vem skall då betala?, är man villig att betala 50 kr för en enkelresa, inte jag. Jag tycker att man skall sluta gnälla på Nobina i Umeå.