Huvudmeny

MAN biogasmotor

Startat av Jacob, 19 mars 2010, 19:37:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej! jag håller på med en uppsats i skolan om biogasmotorer och hur de fungerar. jag skulle gärna vilja ta MANs biogasmotor som exempel. är det någon som har en länk där man kan få bild på den, olika delar utskrivna och hur den fungerar?

Tack på förhand! :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Cyklisten

Nja själva motorn fungerar i princip som vilken ottomotor som helst, med tändsystemet som styrs av motorstyrenhet osv. Gasmatningystemet består då av högtrycksledningar ner till tryckregulatorer (två gröna runda manicker på MAN) som minskar trycket från ca. 200 till 8 bar. Det finns även en slags filter/vattenavskiljare på gasledningen som dräneras lite då och då. Till slut så finns det en "gasmixer" (har jag för mig att det kallas) som sitter längst till vänster i motorrummet på tillopsröret och skapar en bra gas-luftblandning. Så länge den inte blir igensatt av någon kompressorolja från tankningsanläggning.
Själva motor är som sagt lik bensinmotor, bara att den ska tåla högre temperaturer såklart.
Tyvärr så har jag ingen bild själv, det är iaf. en liggande radsexa.


Cyklisten

Just längst bort på bilden syns den där "gasmixern" som ställer till lite problem vid föroreningar.

MrRep

Citat från: Cyklisten skrivet 19 mars 2010, 21:58:02 PM
Nja själva motorn fungerar i princip som vilken ottomotor som helst, med tändsystemet som styrs av motorstyrenhet osv. Gasmatningystemet består då av högtrycksledningar ner till tryckregulatorer (två gröna runda manicker på MAN) som minskar trycket från ca. 200 till 8 bar. Det finns även en slags filter/vattenavskiljare på gasledningen som dräneras lite då och då. Till slut så finns det en "gasmixer" (har jag för mig att det kallas) som sitter längst till vänster i motorrummet på tillopsröret och skapar en bra gas-luftblandning. Så länge den inte blir igensatt av någon kompressorolja från tankningsanläggning.
Själva motor är som sagt lik bensinmotor, bara att den ska tåla högre temperaturer såklart.
Tyvärr så har jag ingen bild själv, det är iaf. en liggande radsexa.

Lite mer detaljer:

Flödet i motorn:
Bränsle:
Högtryckssystemet - Bränsletankar > Säkerhetsventiler\Elektrisktankavstängning > Grovfilter > Gastrycksregulator
Lågtryckssystemet - Gastrycksregulator > Gasfilter\Oljeavskiljare > Säkerhetsventil > Gasavstägningsventil > Gasmixer (Insprutningshus)
Luft:
Luftfilter > Turbo > Intercooler > Elektronisktstyrt gasspjäll > Gasmixer
Färdigblandatbränsle:
Gasmixern > Motor > Turbo > Avgasrör...

Motorn består av blandannat följande komponenter som gör "gasmagin"
Gastrycksregulator: För att kunna köra en längre räckvidd så måste en stormängd gas finnas i tankarna detta gör man genom att komprimera gasen till ca 200 bar. Gastrycksregulatorn förser sedan motorn med ett konstanttryck på ca 8 bar.

Elektronisktstyrt gasspjäll: När föraren ger tryck på gaspedalen omsätts hans tryck på pedalen till digitalasignaler av en stryenhet som heter FFR som sitter bakom föraren i elcentralen. FFR Styrningen skickar vidare signalen om lastbegäran via ett kommunikationssystem som heter CAN till en styrenhet som heter ME7 och som sitter uppe på motorn. Styrenheten ME7 Skickar då vidare signalen till gasspjället om hur mycket det skall öppna. På gasspjället finns även givare som mäter Gastrycket, Turbotrycket, Gastemperaturen osv osv...

Gasmixer (Insprutningshus): Här blandas gasen med rätt mängd luft från gasspjället. Gasen sprutas in av 12 st inpsrutare som påminner mycket om en bils insprutningssystem. Insprutarna är kopplad parvis vilket innebär att det finns två insprutare per cylinder.

Tändsystemet: Till skillnad mot en buss motor som drivs på diesel så startar man inte förbränningen genom kompression utan med hjälp av tändstift likt en bil. Styrenheten ME7 har till sen hjälp ett antal vartalsgivare som håller koll på vart motorn är hela tiden för att kunna ge gnistan vid rätt tid som startar förbränningen.

Flöde tändsystem: Styrenhet ME7 > Tändslutsteg (3st) > Tändspole (3st) > Tändstift (6st)

Styrenhet ME7: Hjärtat i hela motorn. Alla givare till motorn är inkopplade till denna som sin tur tolkar signalerna och skickar vidare till de olika styrsystemen på motorn.

Jacob

OJ! Man tackar för hjälpen!! :)

//jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

Citat från: MrRep skrivet 21 mars 2010, 16:43:40 PM
Lite mer detaljer:

Flödet i motorn:
Bränsle:
Högtryckssystemet - Bränsletankar > Säkerhetsventiler\Elektrisktankavstängning > Grovfilter > Gastrycksregulator
Lågtryckssystemet - Gastrycksregulator > Gasfilter\Oljeavskiljare > Säkerhetsventil > Gasavstägningsventil > Gasmixer (Insprutningshus)
Luft:
Luftfilter > Turbo > Intercooler > Elektronisktstyrt gasspjäll > Gasmixer
Färdigblandatbränsle:
Gasmixern > Motor > Turbo > Avgasrör...

Flöde tändsystem: Styrenhet ME7 > Tändslutsteg (3st) > Tändspole (3st) > Tändstift (6st)

Ursäkta, men skulle du kunna förklara detta lite mer med ord? menas pilarna att det är nästa "station" för just den saken?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

MrRep

Citat från: Jacob Almgren skrivet 23 mars 2010, 20:23:30 PM
Ursäkta, men skulle du kunna förklara detta lite mer med ord? menas pilarna att det är nästa "station" för just den saken?

//Jacob

Jag menar det som överskriften säger flödet i motorn. Den väg som bränslet och luften tar innan det går in i motorn

Jacob

Citat från: MrRep skrivet 24 mars 2010, 20:08:56 PM
Jag menar det som överskriften säger flödet i motorn. Den väg som bränslet och luften tar innan det går in i motorn

okej! :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

En fråga nu när jag såg att det stod Silnik E2876 över bildlänken.
Heter modellen på motorn så? För den tillverkas väl av MAN?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bysenbus

MAN silnik = MAN motor

Silnik kommer från sila = kraft, silnik~ kraftkälla

Jacob

Tack för svar! kom på en till fråga som inte hör till ämnet men som jag ändå ska ha med i uppsatsen. vet att detta har varit uppe förr, har sökt men inte hittat nåt.

När slutade Neoplan att tillverka stadsbussar?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Optimal

Citat från: Jacob Almgren skrivet 25 mars 2010, 00:55:27 AM
Tack för svar! kom på en till fråga som inte hör till ämnet men som jag ändå ska ha med i uppsatsen. vet att detta har varit uppe förr, har sökt men inte hittat nåt.

När slutade Neoplan att tillverka stadsbussar?

//Jacob

Har inte ni i uppsala ett gäng ganska nya neoplan stads bussar från 2006?

groenis

Jacob
Det är väl en fråga som Niclas R skulle kunna svara på i sömnen nu när jag utnämner
honom till Neoplanspecialist ;)

/Lennart

Jacob

Citat från: groenis skrivet 28 mars 2010, 03:03:54 AM
Jacob
Det är väl en fråga som Niclas R skulle kunna svara på i sömnen nu när jag utnämner
honom till Neoplanspecialist ;)

/Lennart

Jo, men nu har jag redan lämnat in uppsatsen ;) fast det skulle va kul att få veta ändå :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!