Huvudmeny

Karlskoga

Startat av nimbra, 19 mars 2010, 18:29:33 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

nimbra

Det rapporterades i radion i dag om problem med bussarna i Karlskoga, tekniska fel, det nämndes även andra fel.
Är det nån som vet vilka bussar som inte passade till stadstrafiken i karlskoga?

http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=3569923

http://www.sr.se/orebro/nyheter/sokresult.asp?first=1&last=20&from_date=1990-01-01+00%3a00%3a00&to_date=2010-03-19+13%3a17%3a02&page=1&intunitid=221&programid=221&nyheter=&artikel=3565853&strsearch=karlskoga+bussar

Jag vet inte riktigt hur man länkar..

1896

Verkar ju vara två problem, dels linjesträckningar som inte hinns med, dels tekniken i bussarna....

bjorkaan

Det är Autosan euroliner som är på de två stora linjerna 1 & 2 men på ettan så stoppar de in för det mesta Sancity(lågt golv genom hela bussen) men på tvåan som går en bit ut med en längre backe så körs det med den större varianten. Det som de klagar på är att det är problem för de äldre att ta sig upp de stora bussarna för att det är runt 3-4 trappsteg in i bussen och sen ytterligare två om man ska lägre bak i bussen. Sedan passar inte linjerna och f*n hans moster. Dock så är det linjenät över hela staden efter förändringen att ettan trafikerar lasarettet(sjukhuset i regionen) istället för enbart landsortsbussen mot Degerfors. Dock så sattes det inte åt någon extra tid för den ytterligare sträckan så busschaufförerna för köra som skållade råttor för att hinna med tidtabellerna, om det inte är några påstigande men är det så är bussen försenad på en gång. Sedan klagar även de äldre även på att det är krångligt med att bussarna går annorlunda i jämförelse med vad de gjort i evigheters evighet.
Att det kan vara så svårt att beställa en bra buss med låggolv och nigning? Som grädde på moset så hade transporten med bussarna i augusti krockat så man fick köra med de ännu äldre bussarna för de andra bussarna man hade innan hade gått till Polen via Scania Södertälje. Även så är de nya bussarna riktigt fula då de är blåa röda och guldiga, vilket tyder att man har kollat lite för mycket på storebror Örebros lila bussar som blev rikigt bra. Nu är du nog med i kalabaliken som är här runt Möckelns strand.

/Thomas

Mats Karlsson

Jag råkade inte se detta inlägg förrän nu.
Jag kan tillägga att Autosan Eurolider (inte Euroliner) är i lågentréutförande med endast ett steg in i bussen, inte 3-4. Det finns nigning, men den är långsam och niger inte fullt så mycket som önskvärt. Solbus Solcity (inte Sancity) är också lågentrébussar, dvs de har inte lågt golv genom hela bussen, utan golvet stiger bakåt. Autosan är tursatta på linje 2 och Solbus på linje 1 men pga diverse problem med bussarna så kan bussarna tursättas vice versa och även kompletteras med OmniLink boggibussar.
Lite mer info finns i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33872.0

Bussmicke

Har vestarna bytts ut på stan eller rullar de ännu?
vid mitt besök saknades det några Autosan och nu verkar den lilla 151(?) bytt ut till vad, nummer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 14 april 2010, 01:48:39 AM
Har vestarna bytts ut på stan eller rullar de ännu?
vid mitt besök saknades det några Autosan och nu verkar den lilla 151(?) bytt ut till vad, nummer?
Vest-bussarna försvann i början av december 2009 när alla bussar från Solbus hade kommit. Den lilla Autosan SanCity försvann redan i november när den korta Solbus levererades och övertog nr 151. Det som rullar i Karlskoga tätort nu är följande:
151 Solbus Solcity SM10 (10.5 m lågentré)
152-154 Solbus Solcity SM12 (12 m lågentré)
155-158 Autosan EuroLider A1213CLE (13.2 m lågentré, utrustade med bälten)

Bussmicke

Tack Mats, får ta en ny sväng dit nu i maj. Tur man gått ifrån fjanteriet med vinter och vårtabell där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2010, 00:24:42 AM
Tack Mats, får ta en ny sväng dit nu i maj. Tur man gått ifrån fjanteriet med vinter och vårtabell där.

Det beror på hur man ser det. Karlskoga är en liten och cykelvänlig stad. När våren kommer åker cyklarna ut och då minskar bussåkandet drastikt. Att då ha vår- och hösttidtabell var en bra anpassning. Som det är nu med enbart vinter- och sommartabell, blir busstrafiken överdimensionerad delar av året och därmed dyr för vår fattiga kommun.

Jona

Citat från: Mats Karlsson skrivet 16 april 2010, 07:08:58 AM
Det beror på hur man ser det. Karlskoga är en liten och cykelvänlig stad. När våren kommer åker cyklarna ut och då minskar bussåkandet drastikt. Att då ha vår- och hösttidtabell var en bra anpassning. Som det är nu med enbart vinter- och sommartabell, blir busstrafiken överdimensionerad delar av året och därmed dyr för vår fattiga kommun.

Hur det är i eran stad vet jag inte, men förr om åren drog man ner stadstrafiken rejält i Skellefteå från sista april, numera är det bara söndagstrafiken som inte rullar från maj till slutet av september. När jag gått olika skolor förr om åren så frågade jag många cyklister, och ja visst några av dom cyklade alltid, men många av dom började cykla 1 maj. Annars tog dom buss. Varför började cykla första maj då frågade jag. Nä för då minskar man busstrafiken och då måste jag cykla för det går ingen buss kvällar och söndag. (obs, kvällstrafiken rullar numera)
Så du cyklar för det inte går buss alltså är kontentan? Ja blev svaret.

Sedan frågade jag vissa förare varför man drog in kvällstrafiken från 1 maj och svaret från alla förare var att då börjar folk cykla!
Hmm känns litegran som ett moment 22 här.

Frågan är hur många som skulle vänta med cykeln uteliggare om bussen gick? Förmodligen 50/50 kanske, för man har numera kvällstrafik under höst och vår, det är bara under sommaren kvällsbussarna inte rullar. Så i Skellefteå har man i alla fall insett att det inte alltid är svart eller vitt.

/Jona
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

Citat från: Jona skrivet 16 april 2010, 19:08:50 PM
Hur det är i eran stad vet jag inte, men förr om åren drog man ner stadstrafiken rejält i Skellefteå från sista april, numera är det bara söndagstrafiken som inte rullar från maj till slutet av september. När jag gått olika skolor förr om åren så frågade jag många cyklister, och ja visst några av dom cyklade alltid, men många av dom började cykla 1 maj. Annars tog dom buss. Varför började cykla första maj då frågade jag. Nä för då minskar man busstrafiken och då måste jag cykla för det går ingen buss kvällar och söndag. (obs, kvällstrafiken rullar numera)
Så du cyklar för det inte går buss alltså är kontentan? Ja blev svaret.

Sedan frågade jag vissa förare varför man drog in kvällstrafiken från 1 maj och svaret från alla förare var att då börjar folk cykla!
Hmm känns litegran som ett moment 22 här.

Frågan är hur många som skulle vänta med cykeln uteliggare om bussen gick? Förmodligen 50/50 kanske, för man har numera kvällstrafik under höst och vår, det är bara under sommaren kvällsbussarna inte rullar. Så i Skellefteå har man i alla fall insett att det inte alltid är svart eller vitt.

/Jona

Den 26/4 börjar vårtabellen i Umeå att gälla.

Fikman

Alltså nog för man sett konstigt lackade bussar men detta tar då priset, kom färvalet till nån gång på småtimmarna efter en allt för blöt kräftskiva???