Skannern går - Essing-Capitol på Essinge-linje

Startat av HJP, 18 mars 2010, 21:28:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

H23 - "Essing-Capitolerna" - tillkom för den smala bron, mellan Lilla och Stora Essingen. Bron revs när Essingeleden togs i bruk, och en ny bro förband Essingeöarna. Linje 56 trafikerade Fridhemsplan-Stora Essingen, med en hållplats på Lilla Essingen. 56X, däremot gick till Lilla Essingen, där den hade flera hålplatser. På bilden ses en H23:a ankomma Fridhemsplan.

En vagn lämnar Lilla Essingen, för att gå mot Stora Essingen.

Samma vagn, på samma plats, men i motsatt riktning....

....och stannar för påstigning.

Hantverkargatan, för att gå runt kvarteret, till Fridhemsplan.

Tillbaka till Fridhemsplan.

56:an avgår på nytt, mot Stora Essingen.

Två H23:or på linje 56, väntar vid Fridhemsplan.
Bilderna är från 1972

HJP

Muk

Härliga miljöbilder, man vet inte riktigt vart man ska fästa blicken p.g.a alla godsakerna.  :)

Gunnar D

Tack för dessa bilder som bl.a. visar första och sista H23:an på sin "riktiga" linje!

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Instämmer i hyllningarna! Och färgbilder dessutom...  :)

Mr G

Håller med föregående talare! Flera bilder här dessutom ur annorlunda fotovinklar, mer sånt tack!
吉先生

Robert Brink

Instämmer med hyllningskören! Bara att njuta!

//R

a32

Citat från: HJP skrivet 18 mars 2010, 21:28:47 PM

H23 - "Essing-Capitolerna" - tillkom för den smala bron, mellan Lilla och Stora Essingen. Bron revs när Essingeleden togs i bruk, och en ny bro förband Essingeöarna. Linje 56 trafikerade Fridhemsplan-Stora Essingen, med en hållplats på Lilla Essingen. 56X, däremot gick till Lilla Essingen, där den hade flera hålplatser. På bilden ses en H23:a ankomma Fridhemsplan.

Bilderna är från 1972

HJP

Trevliga bilder... då var det alltså 1972 som man började bygga tunneln för Polisen längst upp på Drottningholmsvägen.

/a32   ;)

HJP

Bockar&Tackar för alla glada tillrop  :)
Jag har inte plåtat bussar så jättemycket, trots att jag körde åt SL i fem år.
Något blev det, trots allt, men frågan är, om jag inte tömde mitt H23-bild-föråd här  ???
Men man vet aldrig, om skannern får gå lite mer, så kanske det dyker upp något, som jag glömt.
Lite mer Büssing, finns iallafall  ;)

HJP

Mr H

Härliga bilder!

Du eller någon annan råkar inte ha någon interiörbild på 5442 och den påstådda gulvita interiören (som ex.vis H30). Jag säger påstådda därför att jag inte kan minnas det.

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 19 mars 2010, 22:18:57 PM
Härliga bilder!

Du eller någon annan råkar inte ha någon interiörbild på 5442 och den påstådda gulvita interiören (som ex.vis H30). Jag säger påstådda därför att jag inte kan minnas det.

Mr H

Dessvärre inte. Vad jag har är detta, och det blir nog totalfel. Inte mycket till interiörbild, och troligen är det fel vagn också - 5413. Kanske ändå lite kul, med tanke på att man sällan ser sådana här bilder, men diat borde ha tagits ut ur ramen och gjorts rent från skräp.

HJP

Mr H

Härlig bild det också!

Bara det med blockbiljetter och klipptång...

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 19 mars 2010, 23:21:36 PM
Härlig bild det också!

Bara det med blockbiljetter och klipptång...

Mr H

Här får du några biljetter i närbild, Mr H.
Tyvärr, syns inte tången på denna bild, men en hel del biljetter av "rätt" sort. Dessvärre, är de ogiltiga, men du får väl ha dem att titta på  ;)
Det verkar som att jag körde 49:an, denna dag, Eftersom både zon 1-, och zon 1+2-biljetter finns med.
Det är flera biljettyper här, som man inte kan betala med jämna pengar idag, även om man ville.

HJP

Stefan P

Hej

Tack för fina bilder. Jag såg på bilden ett Tempo varhus skylt, finns det företaget kvar idag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 20 mars 2010, 10:32:41 AM
Hej

Tack för fina bilder. Jag såg på bilden ett Tempo varhus skylt, finns det företaget kvar idag?

Nej, Tempo bytte namn till Åhléns. Då hade EPA-varuhusen bytt namn till Tempo, men det fanns också Tempo-varuhus innan detta hände. Det finns dock en ett stort antal närbutiker i dag som heter Tempo, men det har inget med de ursprungliga varuhusen att göra. Där rör det sig om franchisetagare till Axfood.
Franchise är alltså att en enskild ägare driver en butik men får utnyttja en kedjas profil, distribution m m. Mest känt torde vara MacDonalds. Det har förekommit inom bussbranschen också, t ex hos Larssonbuss i Kumla och Holmgrens i Pålsboda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

På tal om EPA varuhusen betydde namnet EPA  någonting?

mvh Stefan P