På väg till Lugano i juli 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 mars 2010, 15:42:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Anslutningsbussen från Skövde till Malmö (inte Helsingborg som jag skrev igår; det var bara Ölvemarks som startade där) visade sig vara en gul buss från AB Omnibus. Här tar vi en rast utanför Åsarp på vägen Falköping-Ulricehamn.


Sedan visade det sig att den här bussen trots allt gick via Borås, så jag hade mycket väl kunnat stiga på där och ändå fått åka tillsammans med mitt ressällskap. Det blev lunchrast vid dåvarande Scandic Hotell på Hulta, där det i dag finns ett finskt seniorboende. Bussföraren var smart och släppte först av oss, sedan körde han ned till centralstationen och hämtade påstigande i Borås och återkom. Då var jag framme med kameran.


Nästa dag var det dags för resan och det började inte så bra. Tre av bussarna som körde morgonanslutningar hade nämligen fått problem. Två av dem hade fått soppatorsk. Det behöver väl inte sägas att reseledaren var minst sagt förbannad. Det hela löstes dock så att några av bussarna fick ta färjan över till Helsingør och vänta där medan några andra väntade kvar i Helsingborg för att ta hand om resenärer från anslutningsbussarna. Dessa fick sedan byta till rätt buss i Helsingør i förekommande fall. En bild från väntan i Helsingør.


Efter att ha kört rally till Puttgarden lyckades vi komma med nästa färja trots att vår bokning naturligtvis för länge sedan var överspelad. Och i Tyskland blev det tillfälle att ta en bild på vår buss: en dubbeldäckad Setra.


Och vi kom också över gränsen till Schweiz vid Basel efter övernattning i Alsfeld och några timmar i Heidelberg.


Även resenärerna i bussen till Costra Brava som kördes av Lane Buss övernattade i Alsfeld.


Dubbeldäckaren var fullsatt och vi var således cirka 75 resenärer. Man skulle ju kunna tro att det innebar problem men alls icke. Inte ens under väntan i Helsingør hördes några sura kommentarer. Tidspassningen var perfekt. Första dagen var det ett par som kom nästan tio minuter sent. Sedan höll de tiden men detta par var alltid det som kom sist. Sista dagen var de också sist. Men då hade de ändå en kvart kvar till utsatt avgångstid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Denna bild serien var roliga att se, buss nr 17 har man kört ett antal ggr. inte på rutten till Malmö men ofta på anslutningar på Viking Line och Birka.

AB Omnibus hade en annan Setra buss nr 1 som brukade gå på Österrike. Kommer inte ihåg nu om man lackade om en buss eller inte åt Europa Touring eller inte, Bo Gustavsson var inte intresserad av att lacka bussar i andras färger. Blev till slut två bussar en för Birka och en Scania med Ikarus kaross för Viking Line.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 18 mars 2010, 18:31:52 PM
Denna bild serien var roliga att se, buss nr 17 har man kört ett antal ggr. inte på rutten till Malmö men ofta på anslutningar på Viking Line och Birka.

AB Omnibus hade en annan Setra buss nr 1 som brukade gå på Österrike. Kommer inte ihåg nu om man lackade om en buss eller inte åt Europa Touring eller inte, Bo Gustavsson var inte intresserad av att lacka bussar i andras färger. Blev till slut två bussar en för Birka och en Scania med Ikarus kaross för Viking Line.

/ Christer K


Buss nr 1 dyker upp på bild i samband med hemresan. Det var nämligen den som var anslutningsbuss då. Även den var gul men den hade mycket riktigt varit i Europa på en sväng. Om jag inte minns helt galet så gick även 17 ut i Europa på söndagen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Uppskattas! kan inte bli bättre.

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.