Huvudmeny

Ärevarv?

Startat av buskörare, 18 mars 2010, 12:51:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Leif D skrivet 25 mars 2010, 14:21:38 PM
"Ärevarv", de är ju för de första ett uttryck som ingår i den sk.företagskulturen, varför det inte nödvändigtvis ska gå att förstå för den som inte har med det att göra.
Min gissning är ju att de handlar om en fråga till föraren om han kan jobba kvar en stund, så att avlösaren, som aviserat att han är försenad, hinner komma på plats (detta skrev någon annan också).
Alternativt, att föraren ska svänga in på depån (om man kör förbi den allså) för att hämta upp något eller någon som ska med, t.ex. en reservförare som akut ska åka iväg för jobb någonstans.

Trafikledning på distans, de är väl inte direkt ovanligt. Dock är det ju oftast så, att har man trafikledningen långt borta, så har man lokalt på plats en driftledning, som svara för personal- och vagn-frågor. Denna driftledning kontaktas ju av trafikledningen när de behöver hjälp lokalt. Övergripande trafikledningsfunktioner är oerhört viktiga inom stora sammanhängande organisationer, som SL-trafiken, där Busslink Hornsberg har en sådan funktion på entreprenad från SL.
Här hemma i Östergötland, så har ju Veolia Norrköping trafikledning för Ötraf i hela länet, medan alla entreprenörer har egna driftledningar på sina depåer.
Vi på SJ, som ännu så länge har pendeltågen på entreprenad åt Ötraf, vi har vår operativa driftledning (kallad SJ-trafikledning) i Stockholm, medan den mindre operativa delen finns i Linköping.
Inom järnvägen, har ju Banverket den trafiksäkerhetsmässiga trafikledningen, medan operatörerna har sin egen trafikledning för mer strategiska beslut. Här sker ett ständigt samarbete, på gott och ont. Men att ha trafikledning långt borta, de är inget märkligt alls för oss. Det finns ju telefoner i fordonen och all personal har ju naturligtvis tjänstetelefoner i fickan, så något problem är de ju sällan att nå varandra.

Hmm... Jaha? Vem var denna lektion riktad till?

lil-sis

Citat från: buskörare skrivet 25 mars 2010, 15:47:48 PM
Hmm... Jaha? Vem var denna lektion riktad till?

Ja det kan man fråga sig...

För oss som är vana att ha trafikledningen nära och ha samtal både som gäller arbetet direkt och sådant som inte gäller arbetet direkt skulle det kännas väldigt underligt om man aldrig träffade på dem. Som någon egen underlig art långt bort.

Att det inte går att ha trafikledning nära alla när det gäller fjärrtrafik är inte så underligt men inte helt jämförbart tycker jag då.

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 26 mars 2010, 21:45:13 PM
Ja det kan man fråga sig...

För oss som är vana att ha trafikledningen nära och ha samtal både som gäller arbetet direkt och sådant som inte gäller arbetet direkt skulle det kännas väldigt underligt om man aldrig träffade på dem. Som någon egen underlig art långt bort.

Att det inte går att ha trafikledning nära alla när det gäller fjärrtrafik är inte så underligt men inte helt jämförbart tycker jag då.

Exakt. För mig som är van att ha trafikledningen i mitt garage, med kännedom om alla förare och bussar så är det lite annorlunda nu. Men jag håller på och vänjer mig sakta men säkert.