Om SL 676 - Något för siffernördarna

Startat av Ersa, 17 mars 2010, 22:05:25 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

"Buss 676 till Norrtälje är något av ett nummerologiskt fenomen. Bussen kör på den del av E18 som tidigare hette riksväg 76. Norrtälje har riktnummer 0176. Och man har postnummer som börjar på 761. Siffran 76 går igen på ett sätt som ingen tänkte på när busslinjen fick sitt nummer, säger Per Ekberg. Ett stycke SL-märkt siffermagi i vardagen"

https://www.sl.se/Upload/sl_i_metro/2009/SL-annons-sida_27april_LOW.pdf

lil-sis

Men är det verkligen så ogenomtänkt? Jag har tagit för givet att det är just 676 iom att vägen hette 76 förut.

Jag åker ju 677 till och från jobbet på väg 77.

Ersa

När SL bytte nummer på 640 till 676 var det då inga skriverier om detta, så jag antar att det var lite av en rolig slump. De två första siffrorna 6 och 7 står ju för Roslagen/Norrort samt Stomlinje.
Att 677 går på 77:an har jag inte heller tänkt på. Här trodde jag att den fick en 7:a som slutsiffra enbart pga att 807 hade det. Även det en lycklig slump? :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2010, 10:59:23 AM
När SL bytte nummer på 640 till 676 var det då inga skriverier om detta, så jag antar att det var lite av en rolig slump. De två första siffrorna 6 och 7 står ju för Roslagen/Norrort samt Stomlinje.
Att 677 går på 77:an har jag inte heller tänkt på. Här trodde jag att den fick en 7:a som slutsiffra enbart pga att 807 hade det. Även det en lycklig slump? :)

873:an går delvis på 73:an. Men det kan kanske vara en slump, jag vet inte.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 mars 2010, 11:13:52 AM
Ja det är det, 802>872, 803>873, 805>875

Hur menar du med 805>875?

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 mars 2010, 11:52:28 AM
Gammalt linjenummer>Nytt linjenummer

Men 805 finns ju fortfarande kvar?

lil-sis

Nu tycker jag att herrarna är lite tråkiga.

Jag gillar min tanke bättre, att det finns en tanke  ;D  :P

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 mars 2010, 13:38:35 PM
Den har tillkommit på nytt....

Ursprungliga 802,803,805 blev 872, 873, 875 när linjerna "uppgraderades" till stombusslinjer och då försvann de gamla linjenumren.
I samband med att linje 814 försvann och 816 kortades ner till Tyresö C-Tyresö Strand och övertog även 814:s trafikuppgift fick 816:s Breviksdel nytt nummer 805.

Aha, okej.

Max W

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2010, 10:59:23 AM
Jag arbetade delvis med linjenummerutredningen när 640 blev 676. Jag vill nog påstå att det var lika mycket "varför det raseri" via insändare i pressen vid det tillfället som det var vid högeromläggningen 1967 då Reimersholmsborna klagade över att linjenumret 30 försvann. Det klagades inte på att linjesträckningen för linje 40 bara var gemensam till Fridhemsplan med gamla 30 utan enbart linjenummerändringen man retade sig på. I Norrtäljefaklet krävde man att få linjenumret 640 tillbaka.
När det gäller att UL 807 blev 677, så är det ju så att man försöker samla nr till vissa områden. Helt naturligt då att 676 närmaste granne skulle bli antingen 675 eller 677, men eftersom "stomlinjenumret" skulle ersätta ett linjenummer med slutsiffran sju så var väl saken solklar. Sen vill jag minnas att vi glatt konstaterade att 677 ju skulle gå väg 77, vilket för oss blev en liten "glädjebonus".

Karsten

Citat från: Max W skrivet 18 mars 2010, 14:59:56 PM
Jag arbetade delvis med linjenummerutredningen när 640 blev 676. Jag vill nog påstå att det var lika mycket "varför det raseri" via insändare i pressen vid det tillfället som det var vid högeromläggningen 1967 då Reimersholmsborna klagade över att linjenumret 30 försvann. Det klagades inte på att linjesträckningen för linje 40 bara var gemensam till Fridhemsplan med gamla 30 utan enbart linjenummerändringen man retade sig på.

Nu är vi där igen! Linje 40 startades upp först 1986, långt efter att 30 lagts ner. Före linje 40 tillkom var det väl bara 66:an som trafikerade Reimersholme, bortsett från viss trafik på 54E/54X till Bergsunds strand?

Omnilasse

Och vi får ju inte glömma historiken. 67X har ju varit Vaxholms nummerserie. 675 var väl upptagen (eller om den hade hunnit försvinna precis) och det var väl naturligt att ta 676. Sedan har ju några nummer försvunnit och andra har ändrats till 68x-nummer. Man vill ju gärna vänta några år innan man återanvänder numren (om det är möjligt), så egentligen var det väl bara 676 och 677 man hade att välja på.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 18 mars 2010, 22:19:30 PM
Man vill ju gärna vänta några år innan man återanvänder numren (om det är möjligt)

Klart det är möjligt att återanvända dessa f.d. Vaxholmsnummer i 67x-serien i en helt annan kommun. Jämför med 659:an som numera rullat på minst tre helt olika ställen inom samma kommun (Norrtälje) de senaste åren. Hoppas jag minns rätt nu, annars får ni hojta till, men var det inte först Kårsta-Rimbo, därefter Norrtälje-Görla och idag Riala-Sättra?

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2010, 22:59:59 PM
Klart det är möjligt att återanvända dessa f.d. Vaxholmsnummer i 67x-serien i en helt annan kommun. Jämför med 659:an som numera rullat på minst tre helt olika ställen inom samma kommun (Norrtälje) de senaste åren. Hoppas jag minns rätt nu, annars får ni hojta till, men var det inte först Kårsta-Rimbo, därefter Norrtälje-Görla och idag Riala-Sättra?

Hur det är med den första kan jag tyvärr inte svara på, men de två senare stämmer utmärkt bra.

Ersa

Citat från: Max W skrivet 18 mars 2010, 14:59:56 PM
När det gäller att UL 807 blev 677, så är det ju så att man försöker samla nr till vissa områden. Helt naturligt då att 676 närmaste granne skulle bli antingen 675 eller 677, men eftersom "stomlinjenumret" skulle ersätta ett linjenummer med slutsiffran sju så var väl saken solklar. Sen vill jag minnas att vi glatt konstaterade att 677 ju skulle gå väg 77, vilket för oss blev en liten "glädjebonus".

639 som blå stomlinje borde i denna logiks namn passa bra som 675 om Norrtälje har riktnummer 0176 och busslinje 676:
Rimbo & Hallstavik: Riktnummer 0175 och busslinje 675. Dessutom hette vägen mellan (Stockholm-Norrtälje-) Unungehöjden-Hallstavik-Östhammar (-Älvkarleby) riksväg 275 innan den fick nummer 76.

Citat från: Andreas skrivet 18 mars 2010, 23:07:49 PM
Hur det är med den första kan jag tyvärr inte svara på, men de två senare stämmer utmärkt bra.

Bra komplettering, för den första är jag helsäker på. :)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2010, 23:09:24 PM
639 som blå stomlinje borde i denna logiks namn passa bra som 675 om Norrtälje har riktnummer 0176 och busslinje 676:
Rimbo & Hallstavik: Riktnummer 0175 och busslinje 675. Dessutom hette vägen mellan (Stockholm-Norrtälje-) Unungehöjden-Hallstavik-Östhammar (-Älvkarleby) riksväg 275 innan den fick nummer 76.

Bra komplettering, för den första är jag helsäker på. :)
Jo, jag menade inte att man inte kan återanvända linjenummer (självklart att man måste göra det!), utan att man i regel brukar låta dem vara vilande några år, för tydlighetens skull. Det naturliga hade ju varit annars att ta 671 eller 675 för gamla 640, men 675 hade väl precis upphört (elller om den till och med fanns kvar när 676 kom.) Sedan har jag som sagt alltid undrat varför man fullföljde idén med att använda x7x som stomlinjenummer - tycker man kanske skulle ha valt något som stack ut mer...639 som stomlinje - då är ju förstås 679 en kandidat också - om man nu vill göra det enkelt för de passagerare som inte har koll på väg - och riksnummer :), Nåväl, nu säger ju tyvärrr SL nej till att ha 639 som stombuss, då dessa endast får gå till kommuncentrum, en tanke som låter lite väl stel - rimligen borde ju mer tunga skäl vara det som avgjorde, än om bussen passerar Norrtälje eller ej...exemplevis sådana "oväsentligheter" som passagerarantal, resandebehov och trafikströmmar...