GDG 1251 (fd NBJ)

Startat av Ulf Fernestad, 17 mars 2010, 21:58:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

GDG 1251 ScV -62 fd NBJ:are avförd 1976. Är det samma buss som T 928 ScV CF6561 chnr.550584?
Har även tomrum på GDG 1399 DPN 109 en Vo från -63 avförd 1976 ochså den fd NBJ:are.
Är det nån som har några uppgifter om dessa två, tackar på förhand U Fernestad
Fyller på med en till, GDG 1950 DPN 249 fd NBJ. är det samma som T 709 ScV CF110L-53 SKV chnr.524289

bilomnibussen

Hej! CF:65 är enligt mina anteckningar den föreslagna liksom DPN249 som från början var NBJ 60. Däremot vållar mig Volvon huvudbry. Jag har ingen notering om någon Volvo av årsmodell 1963 hos NBJ, inte heller finns numret med i "översättningskatalogen" mellan nya och gamla regnummer. Har du fler uppgifter om Volvon?
Mvh Jan G

S Svensson

Jag sitter med en lista över NBJ (ej Swebus Continent).
Regnr DUU 248 är en CF6561. Troligen NBJ 65.DPN249 är 1950 fd nr 60
GDG 1251 är väl från Älvängens Buss.

Bussar övertagna av GDG från NBJ (avtal 74-09-12)
EED323;DCP937;DPW109;DUU248;EEA383;
EDY423:DZP447;DUR798;EMO826;DPR679;
DPN249;EMW216;EDF742;EGS611;EDE762;
AYW194;EHC431;EDG232;EFZ954;DUU738;
EGY511;EHC351;  =22 st. (9 st har en gång tillhört Nora Bergslags Biltrafik (NBB). Detta bolag drev ingen biltrafik) .
Jag har inte T nr för ovan 22.
Källa:KH Karlström.

bilomnibussen

Hej, njaha, det där med biltrafiken, det är ju ett gammalt uttryck. På NBJ:s äldre inventarieförteckningar står samtliga bussar och lastbilar specade under rubriken Biltrafiken, materiel. Likaså hette det ju GDG Biltrafik AB. Med bil avses landsvägsfordon till skillnad från järnvägsfordon antar jag. F ö vill jag minnas att NBJ också var inblandat i lastbilstrafik i Karlskoga via ett annat företag som kan ha hetat Karlskoga Transport AB. Någon som kan ge korrekta uppgifter?
Mvh Jan G

S Svensson

FEL !
Nora Bergslags Biltrafik AB (NBB) är ett företag som har till uppgift att äga bussar och lastbilar. Uppgick (troligen 1973) I Nora Bergslags Järnväg AB (NBJ,tidigare NBsJ).

bilomnibussen

Ja det är inte så lätt med de där NBJ-bolagen. På ett besiktningsinstrument från 1946 har en Scania-Vabis 1937 överförts till A/B Nora Bergslags Biltrafik från Nora Bergslags Järnvägs A.B., Nora. Tittar man sedan på nästa kort på samma buss, från 1949, står som ägare Nora Bergslags Järnväg, Automobiltrafiken, Nora stad. Jag kan väl tänka mig att de hade ett särskilt bolag av rent företagsekonomiska skäl som ägde fordonen eller en del av dem. I dagligt tal var det ju ändå Nora Bergslags Järnväg, eller NBJ.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 17 mars 2010, 21:58:41 PM
GDG 1251 ScV -62 fd NBJ:are avförd 1976. Är det samma buss som T 928 ScV CF6561 chnr.550584?
Har även tomrum på GDG 1399 DPN 109 en Vo från -63 avförd 1976 ochså den fd NBJ:are.
Är det nån som har några uppgifter om dessa två, tackar på förhand U Fernestad
Fyller på med en till, GDG 1950 DPN 249 fd NBJ. är det samma som T 709 ScV CF110L-53 SKV chnr.524289

1251 var mycket riktigt T 298 / DUU248 med chassinr 550584 och NBJ inv.nr 52. Före det att denna buss övertogs från NBJ hade GDG ägt en annan buss med nr 1251, även den en Scania-Vabis CF6561 från 1962. Den hade reg.nr P716 / BFE856 och chassinr 550694 och kom från Vänersborgs-baserade Dahlgren & Johansson år 1973, men skrotades redan 1974.

1399 var också mycket riktigt T909 / DPW109 (OBS reg.nr!), en 1963 års Volvo B63508/Hägglund med NBJ inv.nr 51, chassinr 635-3064 och karossnr 7681.

1950 var likaså T 709 / DPN249 med chassinr 524289 och NBJ inv.nr 60. Typbeteckningen var CF110L-59.


















Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 18 mars 2010, 10:15:29 AM
FEL !
Nora Bergslags Biltrafik AB (NBB) är ett företag som har till uppgift att äga bussar och lastbilar. Uppgick (troligen 1973) I Nora Bergslags Järnväg AB (NBJ,tidigare NBsJ).
Enligt Boken "NBJ 125 år" bildades Nora Bergslags Biltrafik AB (NBB) efter andra världskriget som ett systerföretag till NBJ för att rädda biltrafiken, som man trodde mest på, undan ett hotande förstatligande av järnvägen. Eftersom det var svårt att utan vidare föra över trafiktillstånden på det nya bolaget så hann bara en del bussar att överföras till NBB innan förstatligandehotet var över för den gången. NBB levde dock kvar som skuggbolag och hyrde ut de överförda bussarna till NBJ. NBB var också första ägare till dieselloken T21 och T22 som köptes 1958, vilka likaledes hyrdes ut till NBJ. Senare tog NBJ över loken.  Vägen via NBB skall ha berott på bättre avskrivningsmöjligheter inom NBB.
Vidare ägde NBB lastbilsåkeriet Karlskoga Transport AB som köptes 1958 och Bröderna Johanssons Åkeri i Kristinehamn som köptes i början av 1960-talet.
NBJ:s landsvägstrafik avyttrades i omgångar 1973-75 (tätorsbussarna till Karlskoga kommun 1973, linjebussarna till GDG 1974 och lastbilstrafiken till GDG 1975). Jag gissar att NBB försvann i och med dessa affärer.

bilomnibussen

Hej! När nu expertisen tagit till orda hittade jag naturligtvis också T909 som jag helt glömt. I mina anteckningar från tiden hade jag skrivit årsmodell 1964 men i bilregistret står det mycket riktigt 1963. Det fanns ytterligare två Volvo/Hägglund, T 351 och T 374 men av årsmodell 1966.
Mvh Jan G