Huvudmeny

Panasonic DMC-TZ10

Startat av Susanne, 17 mars 2010, 18:13:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Jag köpte en ny kamera i dag. Tidigare för några år sen så fotade jag med system digitalkamera , men tyckte att det var jobbigt att släpa runt på alla objektiv och den stora kameran, jag ville ha en kamera som gick ner i fickan och hade lång zoom. Så jag köpte Panasonic DMC-TZ3 som jag varit otroligt nöjd med, den har 10ggr zoom, alltså 28-280 mm samt 7 megapixlar.

Men i dag så köpte jag en efterföljare DNC-TZ10. Har inte hunnit ta så många bilder ännu, men det ska bli. Den nya kameran har 12 ggr, 25-300 mm samt 12 megapixlar. Den har även GPS, den sparar positionen vart bilden är tagen. Ska bli kul att testa den i sommar.

Tog några testbilder, jämnförde den gamla TZ3 med TZ10

Jag kanske ska nämna att dessa testbilder är tagna med full zoom på bägge kamerorna. På golvet inomhus, samt utan blixt.

Denna bild är tagen med TZ3

Och denna med TZ10

the0fiskis

tz10  är klarare färger

Susanne

Vad rolig du är Scaniav8. Nu var ju detta inte en jämnförelse med digital systemkameror, vilket säkert de flesta av de som varit inne förstår.

Susanne

Sorry, trodde faktiskt att du skämtade.  :-[

Snooze

Ja det blev en klar förbättring med den nya!

OT;
Nu är det här med färgerna på bilderna så om man inte lyckas direkt vid fotograferingen kan man ju snabbt bättre på bilderna när man lägger över dem i datorn i exempelvis Photoshop. Då jag anser att bildbehandling är en relativt stor del utav fotografering för att få bilderna så bra som möjligt. Givetvis hänger mycket på när man tar bilden men får man inte till den exakt rätta exponeringen t.ex. kan man snabbt o lätt fixa det i programmet. Man kan även öka färgmättnad, skärpan osv.

Möllers

Jag fått väl själv staffa Photoshop till sommaren har tänkt göra det men har aldrig blvit av.

M224

Citat från: scaniav8 skrivet 17 mars 2010, 22:40:03 PM

Bilden ovan är i mitt tycke mycket bättre färgmässigt än många andra bilder på forumet som då är tagna med extrem utrustning..

Ja men är ju knappast systemkamerans fel... utan skit bakom spakarna.  ;D