Dubbla blinkers fram och runda lyktglas...

Startat av Martin Maltkvist, 30 augusti 2007, 00:39:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

...är en odödlig klassiker och tillika ett signalement som stämmer in ganska bra på denna boggyvagn, närmare bestämt Veolia 2078.
Under den drygt 13-åriga livstiden har fordonet haft tre ägare och om jag minns rätt är den en smålänning , att döma av invändig skyltning, men mer detaljerat får nog någon annan hjälpa till med.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Den har gått hos Linjebuss/Connex i Kalmar län tidigare. Undra om inte jag har rattat den ett antal mil...

/Fredde

Bussgubben

Walter

Citat från: Bussgubben skrivet 30 augusti 2007, 06:54:55 AM
2105 i Partille har nog också gjort sitt.

Vad har detta med Martins bild på 2078 att göra? Alla vet om din åsikt om Veolia i Partille men du behöver inte sabba andras trådar
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Dubbla blinkers fram är något som saknas på nya stadsbussar.
Även i detta avseende var MaxCin en av de sista "riktiga" stadsbussarna.

Strålkastartorkare är en annan sak som ger MaxCin denna titel.

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 30 augusti 2007, 01:55:56 AM
Den har gått hos Linjebuss/Connex i Kalmar län tidigare. Undra om inte jag har rattat den ett antal mil...

/Fredde
---
Såpass, vart körde du då, Kalmar kanske?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

CitatSåpass, vart körde du då, Kalmar kanske?

Bodde i Kalmar men körde i Mönsterås. Även i Högsby och Oskarshamn någon gång ibland. Vagnar skickades runt även där vid verkstadsbehov så det blev lite omväxling...

/Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 30 augusti 2007, 12:12:59 PM
Bodde i Kalmar men körde i Mönsterås. Även i Högsby och Oskarshamn någon gång ibland. Vagnar skickades runt även där vid verkstadsbehov så det blev lite omväxling...

/Fredde
---
Ser man på(^_^).
har någon bild på den med gamla lacken?

Hälsningar
/Martin

Fredde

Nej, men Bussmicke har på sin hemsida, dock är det 2079 men dessa är identiska. :) Hoppas det går bra att jag länkar den här:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/2000/slides/Linjebuss_2079_Norrkopings_busstation_950417.html

I mitt tycke en av de snyggaste lackerna på bussar i linjetrafik. Tyvärr har man inte denna färgsättningen längre...

/Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 30 augusti 2007, 12:49:12 PM
Nej, men Bussmicke har på sin hemsida, dock är det 2079 men dessa är identiska. :) Hoppas det går bra att jag länkar den här:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/2000/slides/Linjebuss_2079_Norrkopings_busstation_950417.html

I mitt tycke en av de snyggaste lackerna på bussar i linjetrafik. Tyvärr har man inte denna färgsättningen längre...

/Fredde
---
Jag kan förstå dig, många lackeringar tenderar att bli alltför en-/fåfärgade. Hallandsfärgerna gillar jag, många fina färger och med skaplig variation.

Hälsningar
/Martin

Fredde

Jo visst... De vill nog framhäva att bussen är miljövänlig med blommor och träd och vad det nu är på dessa  ::)

/Fredde

Dan Henriksson

Citat från: Walter skrivet 30 augusti 2007, 07:19:09 AM
Vad har detta med Martins bild på 2078 att göra? Alla vet om din åsikt om Veolia i Partille men du behöver inte sabba andras trådar

Instämmer! Lite netikett skulle kanske inte skada ...

Till Martin: Trevlig bild med en gnutta fartkänsla!  :)

Martin Maltkvist

Citat från: Dan Henriksson skrivet 30 augusti 2007, 13:04:05 PM
Instämmer! Lite netikett skulle kanske inte skada ...

Till Martin: Trevlig bild med en gnutta fartkänsla!  :)
---
Tack å bock, mer bilder från gårdagen utlovas och leveransen har lämnat "terminalen" f.v.b

Hälsningar
/Martin

Erol

Är bilden tagen någonstans mellan Järntorget och Gillbergaplan uppe i Nyfors??

Fin bild för den delen.

Martin Maltkvist

Citat från: Erol skrivet 30 augusti 2007, 13:14:14 PM
Är bilden tagen någonstans mellan Järntorget och Gillbergaplan uppe i Nyfors??

Fin bild för den delen.
(^_^)
Du har så rätt, till höger om huset (utanför bilden) i bakgrunden ligger Järntorget och bussen skulle strax passera hållplatsen med samma namn.

Hälsningar
/Martin