Bussar i Borås juli 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 mars 2010, 18:16:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det är mycket folk vid hållplatsen för servicebussarna på Österlånggatan. Bussen på bilden skall gå på linje 63 till Hestra (dagens linje 12) och förklaringen att det står så många pensionärer kvar är att det sannolikt är lunchtid och de väntar på en buss som går till servicehuset Duvan, där det kanske står stuvade makaroner och falukorv på matsedeln i dag.

Och så en ett år gammal Wiima som skall gå som flygbuss till Landvetter.

En äldre Wiima kommer nedför Åsbogatan och eftersom den är skyltad 41 bör den komma från Hyberg och Brämhult. Den linjen är i dag nedlagd och dagens linje 41 går till Gånghester.

Bengt Svenson, ägare till Alfredssons Buss, har varit i Skövde och köpt denna buss från Billingens Trafik AB (nummer 57). Naturligtvis har han låtit måla den i den gröna färg som på den grafiska skalan lär heta just Alfredssons-grönt. Snart skall den gå på linje 550, som då som nu gick till Alingsås. Alfred W Alfredsson började köra denna linje redan på 1920-talet och blev först med att köra vägen över "Ebbared", det vill säga Götsereds fjäll (Sveriges sydligaste fjäll). Hans efterföljare som ägare till bussbolaget tappade den till Borås Lokaltrafik i juni 1995. Fast 1995 var det Buss i Väst som lade budet. Alfredssons var förstås delägare där.

En SJ boggi-Säffle svänger av Åsbogatan in på Österlånggatan där den har hållplats längst bort. Linje 131 gick Ulricehamn-Borås. Dagens linje 200.

En annan SJ boggi-Säffle på Sven Eriksonsgatan vid Söderbro där det är väldigt lugnt denna dag och där traktorn från Servicekontoret på Trandö anslår tempot. Numera har Servicekontoret flyttat och på dess gamla plats finns ICA Maxi, Burger King och snart förhoppningsvis en butik som säljer flaskor och burkar och som har grön skylt utanför.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt som vanligt Staffan. Det stämmer som du skrev att turen förbi Duvan brukade vara väldigt många som åkte med för att äta lite god mat på just Duvan. På den tiden var det rätt många turer var rätt så många resenärer på  vilket väl knappast är fallet längre med dagens efterträdare till servicelinjen.. Och Wiiman på linje 41 har mycket riktigt kommit från Hyberg  vagn 216+ 217 var de sista med Wilsonlåda dessa var tyvärr inte helt lyckade då det inte fanns "norrlandsväxel" som vi hade på vagn 191+192 vilket gjorde 216+217 var svårkörda då man var tvungen att varva dem så hårt det bara gick för att kunna växla upp utan att bussen stanna de var även svår att starta i uppförsbacke . Det gjordes nån ändring men helt bra blev de aldrig. De hade dörr 1-1-1 men dörren längst bak sattes igen efter några år har jag för mig...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rikard Å

Tack för väldigt trevliga bilder!

Hur många Ontario II hade BL?
/Rikard Å

yngrot

Alldeles för många  ;D  704-716  om jag minns rätt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2010, 20:59:29 PM
Alldeles för många  ;D  704-716  om jag minns rätt...

704-717 till och med...