Etanolbuss i trafik hos Busslink Norrort

Startat av Mikael T Nilsson, 16 mars 2010, 09:07:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

De senaste uppgifterna jag har är att Busslink Norrort ska få etanolbussarna 3641-3685. En hel del i denna serie har nu tagits i trafik. Det högsta inv.nr. jag har sett på en av dessa bussar i trafik är 3670, se bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bussjöns

Det har skrivit att Täbys etanolbussar tankas i Råsta tills etanolstationen i Täby är färdigbyggt. Hur löser man detta rent praktiskt? Är det rangeringspersonal i garaget som kör bussarna till Råsta eller är det vanliga förare som gör det (mot övertidsersättning)?

//Bussjöns

Ersa

Hur fungerar det när nya krav införs i områden med gamla tillsvidareavtal som Täby?
Och med tanke på etanol i norr: Kan det bli krav på etanol eller andra icke fossila bränslen även i Norrtälje i samband med stundande upphandling?

Ted Selander

Citat från: bussjöns skrivet 16 mars 2010, 18:46:45 PM
Det har skrivit att Täbys etanolbussar tankas i Råsta tills etanolstationen i Täby är färdigbyggt. Hur löser man detta rent praktiskt? Är det rangeringspersonal i garaget som kör bussarna till Råsta eller är det vanliga förare som gör det (mot övertidsersättning)?

//Bussjöns

Det torde vara det förstnämnda alternativet.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2010, 18:58:38 PM
Hur fungerar det när nya krav införst i områden med gamla tillsvidareavtal som Täby?
Och med tanke på etanol i norr: Kan det bli krav på etanol eller andra icke fossila bränslen även i Norrtälje i samband med stundande upphandling?

A) Det förhandlas och avtalas därefter om saken.
B) Det är fullt möjligt, men inte på något sätt bekant ännu.

/Ted (inte mycket till svar, medges!)

bussjöns

En sak som jag har märkt efter ha provåkt några av dessa vagnar i Norrortstrakten, det är att dessa saknar innerdisplay bakom leden. Första gången trodde jag den var trasig, andra gången tänkte jag det var slump, men nu har jag åkt 5 olika vagnar och alla saknar den. Är det nya bestämmelser från SLs sida? Isf tycker jag de går ett steg bakåt när det gäller handikappsanpassning, det är knappast alla som kan läsa vad som står på den främre displayen.

//Bussjöns

Ersa

Citat från: bussjöns skrivet 20 mars 2010, 16:21:17 PM
En sak som jag har märkt efter ha provåkt några av dessa vagnar i Norrortstrakten, det är att dessa saknar innerdisplay bakom leden. Första gången trodde jag den var trasig, andra gången tänkte jag det var slump, men nu har jag åkt 5 olika vagnar och alla saknar den. Är det nya bestämmelser från SLs sida? Isf tycker jag de går ett steg bakåt när det gäller handikappsanpassning, det är knappast alla som kan läsa vad som står på den främre displayen.

Det låter som slarv eller nya regler. I PC:ns barndom var reglerna klara och tydliga. Alla ledvagnar skulle alltid ha två invändiga displayer. Även boogivagnar och andra långa lågentrévagnar där sikten från de bakersta sätesraderna är dålig pga olika höjdskillnad på golv och bagagehyllor kunde få två displayer.

Ted Selander

Citat från: bussjöns skrivet 20 mars 2010, 16:21:17 PM

//Bussjöns

Det råder materialbrist hos montören, bussarna kommer att kompletteras med bakre innerdisplay så fort som lagret fylls på.

/Ted