GUB 506-508, Märkliga mätarställningar

Startat av Bese001, 15 mars 2010, 21:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Vet någon om man bytt motor på dessa eller vad har hänt? T.ex. 507 hade enl TS gått 54790 mil 090218. Nu, efter besiktning 100309 anges 4567 mil. Även 506,508 har liknande utveckling fast tidigare år.

Jocke Selling

Utan att riktigt förstå sammanhanget. Men mätarställningen brukar inte ändras för att man byter motor, och att man skulle avverka nästan 50000 mil på ett år är orimligt.
Troligen har bilprovningen knappat in fel mätarställning, eller så har man bytt mätare utan att ställa in den gamla mätarställningen på den nya mätaren.

Niclas Rosenius

I alla fall en Omni är mätaren bytt men vilken har jag inte lagt på minnet.

//Niclas

Oskar A

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 mars 2010, 22:34:14 PM

I alla fall en Omni är mätaren bytt men vilken har jag inte lagt på minnet.

//Niclas

Det är inte 509 iallafall. ;) Däremot vet jag att man bytt mätare i 508 för ett par år sedan. I övrigt har ju dessa Omnicity från 2002 i runda slängar gått ca 60 000 utan mig veterligt några motorproblem. Däremot är det väl lite si och så med växellådorna som jag förstått det.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

lil-sis

Citat från: Oskar A skrivet 15 mars 2010, 22:43:59 PM
Det är inte 509 iallafall. ;) Däremot vet jag att man bytt mätare i 508 för ett par år sedan. I övrigt har ju dessa Omnicity från 2002 i runda slängar gått ca 60 000 utan mig veterligt några motorproblem. Däremot är det väl lite si och så med växellådorna som jag förstått det.

Växellådorna är lite brutala i sitt växlande  :P

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 17 mars 2010, 22:03:05 PM
Växellådorna är lite brutala i sitt växlande  :P

Det är inte så att det är du som är brutal i din körning  ;)

508 har i alla fall fått ny h-mätare.

//Niclas

lil-sis

Aldrig när jag kör Scania, de gillar jag ju  ;D

En gång i någon av de dära två som smäller i och ur växlarna så var det en dam som sade till sin man att jag växlade hemskt dåligt (  :'(  ) men då var han smart nog att förklara för damen att bussarna är automatväxlade så det var inte förarens fel  :-*

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 18 mars 2010, 08:31:16 AM
Aldrig när jag kör Scania, de gillar jag ju  ;D

En gång i någon av de dära två som smäller i och ur växlarna så var det en dam som sade till sin man att jag växlade hemskt dåligt (  :'(  ) men då var han smart nog att förklara för damen att bussarna är automatväxlade så det var inte förarens fel  :-*

Du menar 501 o 502  ;)

//Niclas