Gammalt, nytt, ovanligt, turistigt och export... :P

Startat av Andreas, 15 mars 2010, 20:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Nu var det ett tag sedan jag lade upp bussbilder på forumet. Jag kände att det var dags för en storladdning, så under kvällen kommer en hel del nytt material att dyka upp på forumet.

Som rubriken säger, så är denna första tråd väldigt blandad: Allt ifrån MaxCi, som då får stå för Gammalt, till nya MAN kortvagnar = nytt. Även en f.d. BL-buss väntandes på vidare färder österut fångades på bild, innan batteriet i kameran tog slut...  :-[

Hur som haver, skorna skaver: se o njut!  ;)

Först tyvärr en halvdålig bild på 5054 :o :D, som fångades igår vid hållplats Djurgårdsbron. Var helt övertygad om att denna hade blivit avställd, men överraskningar är det bästa som finns, särskilt sådana här!  ;)

Jag nämnde tidigare i tråden om Sol-Isarna som kommit tillbaka till depån, att jag hade blivit rejält impad av att få se 5073 och 5082 på linje 53. Denna dag var det helt klart bättre upp. Här är 5071 på bild vid Karlaplan.  :D

5088 vid Nybroplans hållplats, som avgång på linje 69K mot Kaknäs. Denna linje borde väl vara den senaste i ordningen av nya busslinjer, sedan 2:an infördes?

Vi lämnar MaxCi-bussarna för denna gång och rör oss vidare mot nya bussar. Denna gång får det bli 7432 som jag fångade för första gången på bild igår:

Ovanligt och turistigt står på tur. Storyn bakom det hela var att när jag hade fotat 5054 vid Djurgårdsbron, så kollade jag på mitt armbandsur. Jag hade läst en del om att en del av BLs bussar skulle vidare österut och att de skulle kunna stå vid Siljaterminalen vid Frihamnen. Jag tänkte, kanske har jag möjlighet att fånga en eller några innan de lämnar landet? Mitt problem var bara, att jag egentligen aldrig har varit där förut. ;D Tursamt nog, så fanns det gott om skyltar som visade precis vart man skulle och trots att jag hamnade på helt fel sida av hamnen i början, så hittade jag till slut rätt. Efter 5054, så klev jag på 5071 och åkte med denna ifrån Djurgårdsbron till Karlaplan (dvs. på 44:an) och väl framme tog jag mig sedan till Valhallavägen för att vänta på 1:an till Frihamnen. Eftersom jag inte visste var exportbussarna skulle kunna tänkas stå, så tog jag 1:an för att iaf hamna vid Frihamnen. Sen var det att börja gå. Nedan följer ett litet urval av de bussar som jag såg. Först två turistare medan jag väntade på 1:an vid Valhallavägen. Nummer 2 för övrigt är bussen som jag placerar under kategorin "ovanligt". Jag har sett en hel del olika typer av bussar och varianter, men denna var helt ny för mig. Enligt bilden så är det en Volvobuss iaf, men jag har ingen aning om vad modellen kan tänkas heta.

Väl framme vid hamnen och efter en liten promenad, gick bland annat dessa att finna:

Slutligen nådde jag mitt mål med "äventyret". Titta o njut!

På återseende!

Knut

Østover blir de iallefall tatt litt vare på. spes om de ikke kommer lengre øst enn Estland med venner

hisen12

Andreas

Citat från: Buslovers92 skrivet 15 mars 2010, 22:12:24 PM
Jag har bild på samma buss i Gävle..

Fint bildsvep med lite allt möjligt :)

Tack skall du ha!  :)
Ja, jag anade nästan att det var samma buss. Nu är jag ännu mer säker på att det också var den här bussen som jag såg när jag åkte med Y-Buss ner till Sthlm i somras och stannade intill denna vid Tönnebro. Då är antagligen denna alltid placerad på denna tjänst. Minns också att bussen i somras skiftade skyltar mellan Sundsvall och Härnösand, precis som den tycks göra på din bild. ;)