SL Stomlinje 2 via Svevägen!

Startat av Robert Brink, 15 mars 2010, 15:22:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Såg idag under ett besök i City, att 2:an kör via Sveavägen mellan Odengatan och Kungsgatan! Har tydlige varit så från fm! Tydligen något sportevenemang! Naturligtvis var inte kameran med... >:(

//R

Andreas

Citat från: Robert Brink skrivet 15 mars 2010, 15:22:27 PM
Såg idag under ett besök i City, att 2:an kör via Sveavägen mellan Odengatan och Kungsgatan! Har tydlige varit så från fm! Tydligen något sportevenemang! Naturligtvis var inte kameran med... >:(

//R

Fast det ser inte ut som att du behöver oroa dig för att idag var den enda dagen detta skedde. Jag gick in på SL.se och checkade av det du skrivit och idag började förberedelserna för loppet, som i detta fall är årets tävling av Slottssprinten. Tävlingen i sig är inte förrän i övermorgon, dvs. onsdag, så åtminstone t.o.m. då lär trafiken vara ändrad. ;)

För övrigt vore det trevligt med en stombusslinje på Sveavägen, när vi nämner helger exempelvis så rullar ju bussar numera bara varje halvtimme på 59:an, dvs. bussarna rullar varje halvtimme mellan Odengatan och Kungsgatan, där 59:an är den enda bra linjen på denna sträcka. Jag hade idéer om att man borde ha gjort om forna linje 52 (saknar verkligen denna, trots då o då rejäla förseningar och överlag en viss ovisshet om bussen gick överhuvudtaget), för då skulle man ha kunnat öka busstrafiken på Sveavägen, trycket på t-banan hade kanske släppt lite, snabba transporter till Centralen och en bra och lång innerstadslinje. Trängsellinjerna som numera har hunnit bli hela 4 stycken på Sveavägen, är inte direkt till någon hjälp i detta fall. De rullar ju bara under rusning mån-fre, men har ingen avstigningsmöjlighet vid Handels (om man som jag ofta befinner sig inom tullarna). Synd kan jag på sätt o vis tycka, en expresslinje på Sveavägen vore inte fel. 

Jag har funderat på detta länge och det känns lite som att denna del av Sveavägen (Odengatan - Kungsgatan) är rätt så bortglömd när det gäller busstrafik. Ok, t-banan går rakt under gatan, men så sker ju exempelvis även vid St. Eriksgatan t.ex., dvs. mellan St. Eriksplan och Fridhemsplan.

Jonas Strömblad

Tur att jag hade kameran med då...
Här är en 2'a på Sveavägen under Mäster Samuelsgatan i eftermiddags.
/J

Aniara

I Göteborg kör vi tvärtom, bussarna i mitten och bilarna på sidorna ;)

Mr G

Har du hört talas om tunnlar? Nä tänkte väl det ... ;)
吉先生

Andreas

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 mars 2010, 18:38:14 PM

Här är en 2'a på Sveavägen under Mäster Samuelsgatan i eftermiddags.
/J

Snyggt foto! Just den här synen önskar jag se på Sveavägen, skulle passa perfekt. Tanken har hos mig blivit ännu mer lockande, när jag vid flera tillfällen har sett blå biogasleder, ur trafik förstås, komma farandes på Sveavägen. Förstå, det skulle kunna bli utmärkta bytesmöjligheter! Om den nya spårvägen genom Sergel, Centralen, Flemminggatan, Fridhem, Lindhagen etc. skulle få nummer 5, så skulle ju denna stomlinje kunna få typ nummer 6 eller något sådant. Bussarna kan då antingen vända vid KS, där den i viss mån kan skifta bussar med 3:an, eller vid Norrtull, där den skiftar bussar med 2:an. Dess andra slutpunkt skulle t.ex. kunna ligga... hmm... vid Liljeholmen kanske. Jo, kanske det. Då kan "6:an" rulla ner längs hela Sveavägen (samma väg alltså som 59:an), rulla ner vid Sergels torg, stannar sedan vid Centralen (53:ans hållplats i riktning mot Slussen), via Tegelbacken, Gamla Stan, Slussen (vid 43:ans och 55:ans hållplats dock), hela Hornsgatan till Hornstull och sedan ut till Liljeholmen, där den vänder tillbaka.  

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 mars 2010, 18:38:14 PM

Tur? Mer regel än undantag att den är med va? :)

Magnus_J

omläggningen gällr trafikdygnet ut natten mot torsdag.

mao. från 04:30-05:00 torsgdas morgon skall de gå enligt ordinarie linjesträckning om inget annat oväntat inträffar.