En utflykt till Östra Station - del II

Startat av Mr G, 15 mars 2010, 10:49:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G









Egentligen är det så att de här bilderna beskriver första delen av utflykten, som beskrivs i ett annat inlägg. Därför att bilderna i det här inlägget är plåtade strax innan bilderna i det förra inlägget. Det som man kan se från dessa bilder är den omfattande trafik av förfogandevagnar som förekom vid den här tiden. Vid Östra Station är det 43:an som behöver förstärkas, och man samlar på sig en hel del H34:or för det uppdraget. Kanhända kommer någon av vagnarna i trafik på linje 50 istället. En av bilderna visar en vagn skyltad 41E, i sidofönstret finns en pappskylt märkt 41E, Frihamnen - Gärdet. Den vagnen har troligtvis gjort några svängar med hamnsjåare vid arbetstidens slut för dessa. Nu skall tur 150 istället köra bankdirrar till Djursholmståget. Måste ha varit kul att köra förfogandevagnar tänker jag.
吉先生

groenis

Första bilden var kul att se.
Två mycket vanligt förekommande taxibilar Ford Taunus 17 och en Pegga 404 (Drängskak smeknamnet kom från dieselmodellen)

/Lennart

Omnilasse

Citat från: Mr G skrivet 15 mars 2010, 10:49:35 AM
Egentligen är det så att de här bilderna beskriver första delen av utflykten, som beskrivs i ett annat inlägg. Därför att bilderna i det här inlägget är plåtade strax innan bilderna i det förra inlägget. Det som man kan se från dessa bilder är den omfattande trafik av förfogandevagnar som förekom vid den här tiden. Vid Östra Station är det 43:an som behöver förstärkas, och man samlar på sig en hel del H34:or för det uppdraget. Kanhända kommer någon av vagnarna i trafik på linje 50 istället. En av bilderna visar en vagn skyltad 41E, i sidofönstret finns en pappskylt märkt 41E, Frihamnen - Gärdet. Den vagnen har troligtvis gjort några svängar med hamnsjåare vid arbetstidens slut för dessa. Nu skall tur 150 istället köra bankdirrar till Djursholmståget. Måste ha varit kul att köra förfogandevagnar tänker jag.
Härliga bilder, när det gäller 41E så var en konstighet också att vad jag förstår (vad jag bara har hört ryktesvis) att man ofta körde flest förstärkningsturer både morgon och eftermiddag i riktning Gärdet - Karlaplan. Detta kan väl ha varit orsakat av att Gärdet hade en bättre påstigningsmöjlighet än vad som fanns vid Karlaplan. Det var för den delen inte bara hamnsjåare som behövde köras - man hade också en hel del kontorsfolk som blivit lokaliserade till kontorskomplex i de delar av Gärdet som vetter mot Frihamnen.

Peter Rost

#3
Härliga bilder! I juni är det 28 år sedan man senast kunde beskåda Leyland på linje 43, för sista gången. Då gick 43:an Roslagstull-Tanto.

/Peter

Ersa

Härligt! Får man hoppas på att det även fastnade några RB-tåg på bild denna dag? :)