Servicebussar i Borås i juni 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 mars 2010, 16:25:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Semester!!
Första delen tillbringar jag hos mina föräldrar i deras sommarstuga utanför Borås. Det blir några besök i den stora staden också. Ontario II har nu börjat bli vanliga som servicebussar och först ser vi en som står och väntar på arbetsuppgifter vid Kvarngatan.


Och så en stilstudie på linje 65 till Norrmalm först med utfälld ramp och sedan klar för avgång.



De gamla Neoplan Unibus hade inte hunnit penisoneras helt.


På prov anskaffades också en Neoplan N407 som sedan såldes till Malmö Lokaltrafik.

yngrot

Trevligt även om vagntypen ger en viss rysning dock inte av välbehag... Så B-L har sålt 3 vagnar till M-L...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#2
De där minns jag körde på Sturegatan i Borås under mitten av 80-talet. Har för mig att det var någon gång under denna tid som södra delen av Torstensonsgatan (där Ejderns Livs på nummer 37 idag ligger) stängdes av för biltrafik, och endast dessa små bussar fick köra där därefter.

Här snackar vi mina allra tidigaste bussminnen. :)

yngrot

Du minns rätt bra där Ersa .. du verkar ha varit lite överallt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2010, 16:25:22 PM
Semester!!
Första delen tillbringar jag hos mina föräldrar i deras sommarstuga utanför Borås. Det blir några besök i den stora staden också. Ontario II har nu börjat bli vanliga som servicebussar och först ser vi en som står och väntar på arbetsuppgifter vid Kvarngatan.

De gamla Neoplan Unibus hade inte hunnit penisoneras helt.



Tack för detta trevliga bildsvep! Om jag minns rätt så fanns minst ett exemplar av denna vagntyp i Stockholm, hos (Rune) Berggrens Buss i Solna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 mars 2010, 09:22:38 AM
Tack för detta trevliga bildsvep! Om jag minns rätt så fanns minst ett exemplar av denna vagntyp i Stockholm, hos (Rune) Berggrens Buss i Solna.

Visst hade Rune Berggren en sådan om än i turistversion. Tyvärr har jag ingen bild på den. I Tyskland var Unibus rätt vanlig som turistbuss för mindre grupper.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2010, 09:56:02 AM
Visst hade Rune Berggren en sådan om än i turistversion. Tyvärr har jag ingen bild på den. I Tyskland var Unibus rätt vanlig som turistbuss för mindre grupper.

Tack för bekräftelsen. Ja, jag har sett en del tyska bussbilder på denna vagntyp.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Interbus (Buss AB Intra) hade en liten Neoplan för sjuktransporter. Tid första halva 80 tal. Eriksson berättade att den var för dålig så den lämnades  tillbaka.

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 16 mars 2010, 09:39:58 AM
Interbus (Buss AB Intra) hade en liten Neoplan för sjuktransporter. Tid första halva 80 tal. Eriksson berättade att den var för dålig så den lämnades  tillbaka.

Tack för informationen. Eventuellt kan jag få fram fler bilder på denna vagntyp från Magnus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Magnus har letat fram två bilder på denna busstyp. En svensk, Interbus ERH 421...



... och en tysk som brandbil eller räddningstjänstbuss.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 mars 2010, 16:49:36 PM


Magnus har letat fram två bilder på denna busstyp. En svensk, Interbus ERH 421...



... och en tysk som brandbil eller räddningstjänstbuss.

Tack för bilderna! Dessa små bussar ser väl dock ut att vara "en storlek större" än de BL hade. Den som tillhörde Interbus var ju en N907 medan BL:s var N906. ERH421 finns fortfarande kvar i bilregistret, dock avställd sedan 2000-03-20.

Mikael T Nilsson

Kul att du uppskattade bilderna. Du har nog rätt, det är inte riktigt samma modell som Borås vagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2010, 20:04:50 PM
De där minns jag körde på Sturegatan i Borås under mitten av 80-talet. Har för mig att det var någon gång under denna tid som södra delen av Torstensonsgatan (där Ejderns Livs på nummer 37 idag ligger) stängdes av för biltrafik, och endast dessa små bussar fick köra där därefter.

Här snackar vi mina allra tidigaste bussminnen. :)

Och nu är den delen av Torstenssonsgatan avstängd även för servicebussar. Nu är det en renodlad gågata.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -