Stadstrafiken Gävle, buss brist ?

Startat av Fredde, 29 augusti 2007, 19:20:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hej !

Idag kördes 6437 (vit/röd) som är en Volvo 8500 boggie buss på linje 12 som körs normalt med 12 meters vagnar, även dom slitna 42xx vagnarna (utan dörrbroms)  var ute i trafik å detta såg jag bara på ett kort tag..  Det var säkert mer udda vagnar i trafik idag..

kanske dax för mer hittflyttade vagnar eller helst ny lev.. Någon som har lite koll??

//Fredde

Peter Öden

Hej !

Några nya bussar lär inte komma hit.
Har du förresten Fredde sett 4600 i trafik ännu ??

Mvh Peter Ö

Fredde

Hej!

Har inte sett den i trafik än, vad jag hörde senast skulle den på lack då å det var ca en vecka sedan...

//Fredde

Marcus Li

Citat från: Fredde skrivet 29 augusti 2007, 19:20:29 PM
Idag kördes 6437 (vit/röd) som är en Volvo 8500 boggie buss

Har den i-shift?

Fredde

Om du menar 6437 så stämmer det nog, den har "skum växling" som gör att det tar lite längre tid för den att komma upp till "marsfart" ef ett stopp.. Så den passar igentligen dåligt i stadstrafik då det är många stopp på en tur..

//Fredde

Oweborka

Citat från: Marcus Li skrivet 29 augusti 2007, 20:24:38 PM
Har den i-shift?
ja den har i -shift låda

Mvh owe Borka

David S

4600 har jag sett i trafik på Linje 41 ett par gånger.

Är det någon som vet om det är nå fler lånevagnar på väg mot Gävle?

Det är alltid kul att få se vagnar som inte är ordinarie i "stan".

//David

EDIT Lite sent på kommet men jag måste rätta mig själv det är inte 4600 jag sett utan jag har råkat blanda ihop den med 4018 från Skåne

Walter

Citat från: David S skrivet 04 oktober 2007, 08:47:35 AM
4600 har jag sett i trafik på Linje 41 ett par gånger.

Är det någon som vet om det är nå fler lånevagnar på väg mot Gävle?

Det är alltid kul att få se vagnar som inte är ordinarie i "stan".

//David

4600 blir väl ingen lånevagn då man lackar om den, men med tanke på inläggen ovan verkar man behöva ett par extra vagnar
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

jocke

Lär väl inte komma några nya vagnar innan nästa upphandling eller?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Peter Öden

Hej !

Fredde, vilka vagnar tänker du på när du skrev de slitna 42-vagnarna ??
Tyvärr får man väl säga beträffande hitflytten av 4600, ytterligare en "slöhög"
till ledbuss. Några nya bussar är knappast troligt före nästa upphandling om 2 år !

Mvh Peter Ö

Fredde

Har för mig 4215 samt 4292.. Det händer bla tittsom tätt att föraren som kör blåser iväg med bakdörren öppen eller smäller igen dom i plytet på någon.. Dessa vagnar saknar både dörrbromsar samt fotoceller, saknar även dörr bakom sista hjul.. Inget bra att köra med i stadstrafik, sedan att det är olika färger å lite söderbrytet på nackstöden gör inte resan bättre..  Tror dom kommer fr Göteborg tidigare, kanske har tillhört någon annan op fr inköp...

4600 har jag inte åkt i än men antager att det är som vilken annan buss som helst som har 7-8 år på nacken med ny lack..

Ska bli roligt å se vad som händer i anbudet, hoppas det blir krav på ledbussar på linje 1-3 samt att det blir någon form av krav på AC samt lite miljövänligare än Diesel.. Sedan på kavlité sidan så borde det inte vara tillåtet att köra med länsvagnar på stadslinjer å viseversa, det bör helt enkelt finnas resevvagnar så det räcker..

Har då aldrig i bla Karlstad sett länsbussar i stadstrafiken, det enda stadsbussen jag sett på länstrafik vara att dåvarande Karlstadsbuss (kommunen ägde bussarna) körde 2 omlopp på dåvarande linje 500 Karlstad-Skattkärr på morgonen runt har jag för mig 1993..

//Fredde

Fredde

Båda verkar sakna det, finns inga fotoceller heller... senast jag åkte så satt det en med barnvagn nära dörren å jag kan säga kvinnan blev rädd.. han gasade på som attan med..

Har för mig att i anbudskravet skulle det vara dörr 1x2x1 eller 2x2x1 så det är konstigt att dessa vagnar ändå kom att bli flyttade hit.. Sedan att det går vagnar på stomlinje1 med dörr 1x1x0.. Var väll enbart att man blandade i hop 2 olika "trafikpaket" då tidigare linje 91 ingick i trafikpaket Gästrikland då delar av linjen började ingå i Gävle paketet from nya linjenätet, som stomlinje 1 Bomhus-Valbo(Sandviken).. Så det var nog därför det blev som det blev med just Stomlinje 1 man lackade helt enkelt bara om några länsvganar (volvo 8500) till stadsbuss färgen..

Sedan att dörrarna ej stämde med avtalet var väll inte så noga. tyvärr är det inte bra i stadstrafik..

Det bästa hade varit att nya linjenätet hade sammanfallit med en upphandling.. Då hade man mer kunnat styra vilka olika vagnar på linjer som hade behövts etc

//Fredde