E4-trafiken Sundsvall - Haparanda - Linje 10

Startat av RoggaBoy, 12 mars 2010, 17:01:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Ceris resor tar över trafiken längs E4:an mellan Umeå och Sundsvall.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=336900


Moderators edit: ändrat till en länk då det inte är tillåtet enligt lagen om upphovsrätt att klistra in hela artiklar.


Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 mars 2010, 17:01:04 PM
"Ett privat bussföretag tar över trafiken längs E4:an mellan Umeå och Sundsvall.

Ordern hos Länstrafiken i Västerbotten är värt 90 miljoner kronor och gäller i sex år från och med december 2010. Företaget som tog hem avtalet kommer från Timrå och har 60-anställda.

- Vi är naturligtvis oerhört glada över detta besked, säger Benny Eriksson VD Ceris Resor, eftersom vi kommer att erbjuda ett helt nytt koncept när det gäller bussar och godshantering.

Bussarna kommer att vara utrustade med släpvagnar för godshantering som är konstruerade med både värme och kyla och på det viset tror bussföretaget att det går att få en massa synergieffekter och en utveckling av trafiken."

Intressant lösning, det som kanske kan vara ett beskymmer är hur många förare har DE kort av de som tagit sitt busskort de senaste 5 åren?
I branschen i 40 år

Johan N

#2
Jo det ska bli intressant hur dessa ekipage kommer vara uppbyggda, om det är 14,5-15 meters boggiebussar med släp likt det som går i Västerbottens inland eller hur de kommer se ut. Körkortsbehörighetsfrågan kommer nog inte att bli något större problem, sånt går alltid att lösa samt att det finns ju faktiskt ganska många förare med full behörighet på kortet.

Veolia försvarade för övrigt all övrig trafik (dvs. 12,20, 21 och 100)

Trafiken för Veolias del kommer liksom tidigare att bedrivas med dubbeldäckare.

RoggaBoy

Citat från: Teknologen skrivet 12 mars 2010, 18:14:00 PM
Jo i princip, linje 100 kommer ju däremot bara att gå till dess att Botniabanan kommit igång. Trafiken för Veolias del kommer liksom tidigare att bedrivas med dubbeldäckare.

Jo, sen blir Linje 100 bara Umeå - Haparanda. Gissar att de till en början blir samma dubbeldäckare för inte hinner man få nya till December? Bussvärdinna kvar? Affärsklassen?

Jan

Citat från: Teknologen skrivet 12 mars 2010, 17:58:41 PM
Körkortsbehörighetsfrågan kommer nog inte att bli något större problem, sånt går alltid att lösa samt att det finns ju faktiskt ganska många förare med full behörighet på kortet.



visst kan man komplettera med E kortet, och många som tagit busskortet innan början av 90talet fick  den per automatik. Det finns förare som inte vill lägga ut pengar för att få E kortet. Dessa väljer annat arbete.
I branschen i 40 år

Jan

Vet man hur många turer det kommer att bli?
I branschen i 40 år

RoggaBoy

... och vad de blir för bussar på Linje 10?

1896


Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 mars 2010, 18:17:25 PM
Jo, sen blir Linje 100 bara Umeå - Haparanda. Gissar att de till en början blir samma dubbeldäckare för inte hinner man få nya till December? Bussvärdinna kvar? Affärsklassen?

Jo till december borde man börjat att få in nya DD, möjligtvis inte om det avses vara Van Hool.
I branschen i 40 år

Ulf Rådeström

O herregud vad ni har bråttom - blecket har ju knappt hunnit torka förrän ni frågar om vilka bussar man ska köra med - lite komiskt  :D

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 12 mars 2010, 19:12:51 PM
visst kan man komplettera med E kortet, och många som tagit busskortet innan början av 90talet fick  den per automatik. Det finns förare som inte vill lägga ut pengar för att få E kortet. Dessa väljer annat arbete.

Alternativt får betalt av företaget för att ta det - kanske ingår i avtalets uträknande att se till att man har tillräckligt många DE-kortsförare?

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2010, 21:57:04 PM
I kontraktet ingår även trafiken på nuvarande linje 90 Sundsvall-Kramfors som idag körs av KR Trafik. den trafiken tar man över redan vid halvårsskiftet

Linje 95 är väl under upphandling med? Linje 90 körs ju av Veolia, KR kör Linje 95.

RoggaBoy

En klassisk kommentar från vk.se:

"Jaha, som vanligt... Alltid det billigaste anbudet som vinner, alltså dem som satsar minst på bra bussar, personalutbildning, allt.... Inga anbud har ju några krav på kvalitet, bara att det ska vara billigt... Sedan slår man ifrån sig när inget fungerar.... "

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2010, 22:30:44 PM
Visst menade jag 95.... och den kommer som sagt Ceris att köra från i sommar

Okej, och den är bara fram till Augusti 2011 då tågen börjar rulla om de nu stämmer?

Ersa

#14
Säger inte reglerna att endast en del av artikeln kan kopieras in, och skall följas av länken till den?
Det ser då verkligen konstigt ut när länken utelämnas:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336900

Även i Sundsvalls Tidning:
http://st.nu/ekonomi/1.1881320-ceris-resor-vann-stor-upphandling