Borås flygbuss (tre olika entreprenörer)

Startat av Mikael T Nilsson, 12 mars 2010, 08:15:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Borås flygbusslinje verkar ha trafikerats av lite olika entreprenörer under årens lopp. Kring 1989 verkade det vara Borås Lokaltrafik som utförde trafiken.

Kring 1992 trafikerade Alfredssons linjen med en Mercedes O303:a.

År 2002 var det Landvetterbuss som utförde trafiken. Detta bussbolag finns väl inte kvar idag?
Notera att linjen verkar ha fått nummer 160.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Återigen trevligt.
Det var 1989 som Alfredssons Busstrafik tog över flygbusstrafiken med hjälp av två bussar av den typ som syns på bilden. Som reserv användes mestadels en Hino. Lite senare inlemmades trafiken i Buss i Väst, fortsatt dock med delägaren Alfredssons som utövare. Alfredssons gick i konkurs 1996 och ombildades men blev då uteslutna ur Buss i Väst, varefter Landvetter buss tog över. Detta gick sedan i konkurs 2003 och verksamheten övertogs av Vänersborgs Linjetrafik. I den vevan hade dock Flygbussarna tagit över flygbussen Borås-Landvetter och använde till en början Borås Lokaltrafik som underentreprenör.

Sven W

Hej

Den andra lilla gula Alfredssonsbussen var OHB413, inv 51.

Hälsningar
Sven

Mikael T Nilsson

Tack för era uppgifter. Då var det i sluttampen som Magnus fotograferade BL-bussen i flygbusstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Om jag minns rätt hette flygbussen 160 men sällan bussen var skyltad med linjenr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2010, 22:28:50 PM
Om jag minns rätt hette flygbussen 160 men sällan bussen var skyltad med linjenr..

Visst var det så. Hållplatsskylten på Södra torget angav också flygbussen som linje 160 väldigt länge men numera är väl även det historia har jag för mig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 mars 2010, 22:40:49 PM
Visst var det så. Hållplatsskylten på Södra torget angav också flygbussen som linje 160 väldigt länge men numera är väl även det historia har jag för mig.

Flygbussen Borås-Landvetter lär fortfarande ha internt linjenummer 160 men det skyltas aldrig. Eller i varje fall så gott som aldrig.