GDG 24xx vagn?? (bild)

Startat av j-a, 11 mars 2010, 20:15:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Någon här som vet om någon av GDGs 24xx vagnar sålts till Danmark??Har sett en danskregistrerad vanhool med det utseendet med ac och manuell bakdörr ,varje dag i över en veckas tid i Malung,Sälen området är "nästan"helt säker på att det är en fd GDG vagn,bussen är vit med en mörkblå rand på sidan och ingen text.Har iallafall inget minne av att jag sett någon annan vanhool med just detta utseende som dom hade,25xx serien kan nog uteslutas eftersom den här bussen hade bakruta.Någon som har en ide??

j-a

Hej igen,idag lyckades jag fånga den mystiska bussen på bild vid Tandådalen,det verkar inte vara någon 24xx vagn utan troligen en 28xx vagn,var första gången jag såg den i dagsljus och stillastående.Kan någon nu lista ut vad det kan vara för vagn??Den oranga färgen lyste genom uppe i takkanten bak och den hade den grå/vinrödrandiga klädseln så nog är det en fd GDG buss

Det danska reg nr är YN 35191

Greger Larsson

Skulle kanske kunna vara NEB273/2877/0485 som ETT hade på slutet? Deras bussar var väl målade ungefär så här.

/GL

j-a

På de bilder jag har på Swe 0485 (2877) så har den extraljus inbyggda i frontluckan

Greger Larsson

Det är nog NDU193 / urspr 2878 vid närmare kontroll. Den tillhörde Lindgrens Buss i Söderköping och hade där en i stort sett identisk lack som den danska bussen(på den bild jag har är den övre blåa randen ljusblå).

/GL

j-a

Stämmer nog bra det,hittade också en bild på denna å det verkar ju va den

NDU 193  (Fd GDG 2878,Swebus 0486)

j-a

Nu när vi sett bussen i de 2 senaste kostymerna är det väl lika bra att visa den i orginalutförande också

GDG 2878 i Göteborg 1989.
Tyvärr har jag ingen bild på bussen som Swebus 0486 trots att jag kört bussen ett par gånger under de vintrarna som Erlandssons körde avlösning på Swebus/Fjällexpressen till Sälen och Idre i början och mitten av 90 talet.kanske någon annan har den i swebus lacken?