BUSS 88 i Skövde i juni 1988: del 14, sista delen

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 mars 2010, 17:37:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Eftersom jag tillbringade gårdagen i ett Malmö som nästan gav hopp om att vi trots allt får en vår så blev det inga bilder från Skövde i går. Så de kommer i dag i stället.

Först en Berkhof från Bengts Resetjänst i Skara. Bengt var också en tid generalagent för Berkhof.

Brunossons Resor och Lidbergs Buss i Horred är samma företag med samma ägare. Ändå hade de en tid en buss märkt Brunossons. Reseföretaget finns kvar än i dag men de använder Lidbergs bussar. De sex syskonen som i dag äger företaget är barn till Bruno Lidberg, därav namnet Brunosson.

Billingens Trafik AB i Skövde ägdes av Skövde kommun och SJ. Men det var inte de som körde tätortstrafiken i Skövde utan det gjorde just SJ i egen regi. Så småningom såldes Billingens Trafik AB till Swebus, som då ägdes av SJ. Det är inte mitt fel att detta blev rörigt. Bussen fick där nummer 5386.

Denna Merca har jag inte lyckats hitta någon ägare till. Någon som vet?

De anställda vid ett GDG-garage någonstans i landet hade samlat ihop sig i denna Alpus för att åka till Skövde. Bussen blev så småningom Swebus 0277.

Den här bussen är lackerad för Hjälmåkra Buss i Sävsjö men är skyltad för Banarps Trafik AB (skall det inte vara Barnarps?) i Huskvarna. Enligt SBH var det dock först 1994 som dessa tog över bussen.

Längst hade denna buss kört. Fridholms Bussar finns i Harads i Norrbottens län. Antagligen hade de åkt ned för att ta med sig sin nyinköpta Hino (som tidigare visats) på hemvägen. Fast den gick väl knappast in i bagageutrymmet.

Sven W

Hej

En siffra blev visst lite fel. Billingen 76 blev väl 5376.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 11 mars 2010, 18:35:34 PM
Hej

En siffra blev visst lite fel. Billingen 76 blev väl 5376.

Hälsningar
Sven

Helt riktigt!

S Svensson

Jag var ju besökare i Skövde och bussutställningen på söndagen. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig då. Jag har nu åter igen varit i Skövde. Minnet kommer åter när man ser de fina bussarna. Jag åkte tåg till Skövde. Jag minns att jag pratade med tbfh dit. Och tåget från Skövde var direkttåg. Köpte en tågbiljett till tåget på bx i Skövde. Det var ingen platsbiljett alltså för de gick inte att sälja. Bokningen hade havererat. Jag var inte ensam om att ha enbart tågbiljett till tåget.
Tack Staffan för återblicken!!

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2010, 17:37:27 PM

Denna Merca har jag inte lyckats hitta någon ägare till. Någon som vet?

M-B:n ska ha tillhört Arne Bergh i Lerdala fram till 1992 då den hamnade hos Busscentrum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 mars 2010, 21:35:58 PM
M-B:n ska ha tillhört Arne Bergh i Lerdala fram till 1992 då den hamnade hos Busscentrum.

Tack, då har jag kompletterat detta i mina noteringar. Lerdala är ju inte så långt från Skövde. I våra dagar är Lerdala mest känt för att OS-medaljören på längdskidor Markus Hellner kommer därifrån.

scaniaolsson

GDG alpusen borde ha hört hemma i Skaraborg
Det är i alla fall är Länstrafiken Skaraborgs dekal som sitter vid framdörren.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

j-a

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2010, 17:37:27 PM
Längst hade denna buss kört. Fridholms Bussar finns i Harads i Norrbottens län. Antagligen hade de åkt ned för att ta med sig sin nyinköpta Hino (som tidigare visats) på hemvägen. Fast den gick väl knappast in i bagageutrymmet.

Oj vad det var likt ett annat bussbolag med ett liknande namn, och samma typsnitt! Dessutom just på en Setra.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2010, 01:34:49 AM
Oj vad det var likt ett annat bussbolag med ett liknande namn, och samma typsnitt! Dessutom just på en Setra.

Ja, det var ytterst nära att jag skrev Fridströms i bildtexten. Och när jag läste om Hinon till samma företag i SBH var det nära att jag skickade en rättelse till Uffe att han skrivit Fridholms till Fridström. Om jag förstått rätt har Fridholms gått samman med eller köpts upp av Sune Larsson Buss & Lastmaskin i Harads AB.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2010, 08:18:54 AM
Ja, det var ytterst nära att jag skrev Fridströms i bildtexten. Och när jag läste om Hinon till samma företag i SBH var det nära att jag skickade en rättelse till Uffe att han skrivit Fridholms till Fridström. Om jag förstått rätt har Fridholms gått samman med eller köpts upp av Sune Larsson Buss & Lastmaskin i Harads AB.

Fridholms Bussar AB gick i konkurs för 10-15 år sedan ungefär. Då ägdes de av Löfgrens Buss i Svartlå AB, som gick i konkurs samtidigt. Sedan håller jag med om likheten både i namn och typsnitt med Fridströms. Jag fick titta på bilden två gånger, då Setra och Fridströms kändes som en logisk kombination.  :)

1896

De anställda vid ett GDG-garage någonstans i landet hade samlat ihop sig i denna Alpus för att åka till Skövde. Bussen blev så småningom Swebus 0277.

Härlig bild från en svunnen tid.... :)