Huvudmeny

Volvo Bilar.

Startat av Möllers, 11 mars 2010, 10:57:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Bengt Jönsson

Årsmodell 75 - 77 eftersom den "kromade" listen runt kylaren även innefattar framljusen.  På 78:an gick den bara runt kylargrillen och lämnade de runda ljusen "fria".  På 79:an blev de runda framljusen på DL-modellen kvadratiska och på GL-modellen rektangulära..
;D 8)

/B

Andersson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 14 mars 2010, 16:57:58 PM
Årsmodell 75 - 77 eftersom den "kromade" listen runt kylaren även innefattar framljusen.  På 78:an gick den bara runt kylargrillen och lämnade de runda ljusen "fria".  På 79:an blev de runda framljusen på DL-modellen kvadratiska och på GL-modellen rektangulära..
;D 8)

/B

75-76 har inte "sidomarkeringen" på bakskärmen, så det är en 77a

Nått som inte syns på bilden är att 77 och framåt så sitter blinkers/varselljus-glaset bara med 2 skruvar mot tidigare 3.

Ersa

Vilka minnen... och tänk att de är skattefria numera. Vad tiden går.
En brun 245 -77 var min första bil, och en sån skulle vara kul att leka med igen. :)

Möllers

Fick syn på denna pärla idag  8)

Bengt Jönsson

Men HUR kan man sätta kapen i en sådan veteranbil som det numera inte finns så många kvar av...  :o :o
Numera är ju även Volvo 850 en "raggarbil"..  ;D
Den största mängden av oförstörda och ej "ombyggda" Volvo 144 o 142 lär ju numera finnas i Nord-Korea som en del i ett svenskt "biståndsprojekt" men som Nord-Korea ännu inte betalat...  :o :o

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=358549

/B

Mölle-Mats

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 mars 2010, 07:24:34 AM
Men HUR kan man sätta kapen i en sådan veteranbil som det numera inte finns så många kvar av...  :o :o
...
Ja här har vi ju en tidig 140 som byggts om, och de börjar ju bli sällsynta idag (det är ju ändå 40-45 år sedan de tillvekades ...).

Men just detta exemplaret känns väl som en ganska typisk tidig 80-talsombyggnad med spoliers och Skyport i genomskinligt plexiglas (skulle inte förvåna om den har en hårig instrumentbräda också) - så jag gissar att när vinkelslipen sattes i utgångsmaterialet så gick det fortfarande 13 (minst) på dussinet av "hundförtisarna"!?!

Stefan Lindberg

Enligt Transportstyrelsen är detta en 67:a men den verkar moderniserad med bland annat grill från -73 och infällda dörrhandtag som kom -72.
Jag har svårt att tänka mig annat än att det är ett gammalt bygge för det låter inte så troligt att någon nuförtiden skulle ersätta 67:ans kromgrill
med denna i plast som är obetydligt modernare 2010, det låter mer som någon byggt om den för rejält länge sedan.

Mölle-Mats

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 18 mars 2010, 12:27:59 PM
Enligt Transportstyrelsen är detta en 67:a men den verkar moderniserad med bland annat grill från -73 och infällda dörrhandtag som kom -72.
Jag har svårt att tänka mig annat än att det är ett gammalt bygge för det låter inte så troligt att någon nuförtiden skulle ersätta 67:ans kromgrill
med denna i plast som är obetydligt modernare 2010, det låter mer som någon byggt om den för rejält länge sedan.
Precis! Och om man skärskådar biler lite ytterligare så ser man att den saknar de små ventilationsrutorna på sidorutorna, varmed väl dörrarna är hämtade från en -74 eller rent av en 240.

Bengt Jönsson

Citat från: Mölle-Mats skrivet 18 mars 2010, 12:30:15 PM
Precis! Och om man skärskådar biler lite ytterligare så ser man att den saknar de små ventilationsrutorna på sidorutorna, varmed väl dörrarna är hämtade från en -74 eller rent av en 240.

Men, kan verkligen en dörr från en (tidig) 240:a passa i "hålet" för en 140:a ?
:o :o

Dock har jag läst någonstans att BMW inte utvecklar någonting i "onödan" bara för utvecklandets egen skull utan vissa delar i dagens BMW 5-serie är 4-5 modellgenerationer gammal..

/B

Stefan Lindberg

Det är nog störst risk att dörrarna kommer från en 74:a i så fall.
Kolla blinkersglasen på framskärmarna, det är dom gamla och passar inte riktigt ihop med grillen  ;)

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 mars 2010, 13:31:33 PM
Men, kan verkligen en dörr från en (tidig) 240:a passa i "hålet" för en 140:a ?
:o :o

Absolut. Det var exakt samma dörrmått på alla Volvo 144, 145, 244 och 245 från 1966 till 1993. Det var dessutom samma bakdörrar på alla fyradörrarsversioner oavsett sedan eller kombi. 142 och 242 hade självklart större dörrar, men även där passade en 142-dörr på valfri 242 och tvärtom, oavsett årsmodeller. Kanske att själva låsmekanismen på bilkarossen måste bytas samtidigt.

Samma sak på Saab 99, 90 och 900 mellan 1969-93, som man dessutom kunde byta front och kofångare på med enkla grepp. En kompis byggde om en 900 -81:a att den såg ut som en -93:a mest bara för skojs skull, en vecka då han hade lite att göra.

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 18 mars 2010, 13:41:13 PM
Det är nog störst risk att dörrarna kommer från en 74:a i så fall.
Kolla blinkersglasen på framskärmarna, det är dom gamla och passar inte riktigt ihop med grillen  ;)

Dörrarna kan lika gärna komma från en 240 från mitten av 80-talset. Jag hade exakt sådana dörrar inkl backspeglar på min 244 -84. Men samtidigt kan ju dörrarna vara från en 74, medan speglarna är från en 84:a. Dessa ställbara speglar passar ju i hålet i alla tidiga dörrar utan att någon ombyggnad krävs. Har även för mig att 90-talsspeglarna passar i samma hål på 60- och 70-talsdörrarna.

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2010, 18:13:19 PM
... Samma sak på Saab 99, 90 och 900 mellan 1969-93, som man dessutom kunde byta front och kofångare på med enkla grepp. En kompis byggde om en 900 -81:a att den såg ut som en -93:a mest bara för skojs skull, en vecka då han hade lite att göra...
I princip sant - dock så skilde de invändiga dörrhandtagen mellan olika modeller så man kunde ju få en "missmatchande" dörrsida inuti bilen för att få ihop det hela. Ägde en gång (egentligen tre gånger totalt) en SAAB 99 -77:a som hade gamla dörrar från en -69/-70 monterade - och dörrsidorna inuti hade förstås helt fel färg jämfört med resten av inredningen. Tredörrars Combi Coupéer hade en ännu mer avvikande dörrisda i formgjuten plast med en hel annan placering på det invändiga dörrhandtaget än motsvarande sedanmodell osv osv.

När det gäller stötfångarna så hade de helt andra (och lägre placerade fram) fästen som var svetsade i karossen på de första årgångarna med blanka kofångare än de senare med gummikofångarna. Har även haft en -71:a som i stora delar var uppdaterad till -75:a, men främre stötfångaren satt inte riktigt bra (och man fick modifiera gaslänkaget när man klämde ner en 2.0-motor under huven också!).

Nog med värdelöst vetande om gamla SAAB:ar för i kväll ...  8)

Bengt Jönsson

Citat från: Mölle-Mats skrivet 19 mars 2010, 00:21:06 AM
I princip sant - dock så skilde de invändiga dörrhandtagen mellan olika modeller så man kunde ju få en "missmatchande" dörrsida inuti bilen för att få ihop det hela. Ägde en gång (egentligen tre gånger totalt) en SAAB 99 -77:a som hade gamla dörrar från en -69/-70 monterade - och dörrsidorna inuti hade förstås helt fel färg jämfört med resten av inredningen. Tredörrars Combi Coupéer hade en ännu mer avvikande dörrisda i formgjuten plast med en hel annan placering på det invändiga dörrhandtaget än motsvarande sedanmodell osv osv.

När det gäller stötfångarna så hade de helt andra (och lägre placerade fram) fästen som var svetsade i karossen på de första årgångarna med blanka kofångare än de senare med gummikofångarna. Har även haft en -71:a som i stora delar var uppdaterad till -75:a, men främre stötfångaren satt inte riktigt bra (och man fick modifiera gaslänkaget när man klämde ner en 2.0-motor under huven också!).

Nog med värdelöst vetande om gamla SAAB:ar för i kväll ...  8)

Värdelöst ??
;D

/B

Mölle-Mats

Hittade denna "fina" 245:a i Stockholm den gångna helgen: