BT: "Deras skolbuss försvann" [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 10 mars 2010, 12:53:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Tydligen fler "försvunna" turer runt Borås efter Veolias övertagande.

"När Veolia tog över busstrafiken försvann skolbussen för 60 elever i Sjömarken. Skolan klagade och nu arbetar Västtrafik på en lösning."
Hela artikeln finns här.


Ersa

Hur kan sånt förekomma? Är inte varenda vagn och kilometer redovisad in i minsta detalj av Västtrafik inför upphandlingen? Hur ska man kunna räkna på ett anbud om det nu förekommer extrabussar som den nya operatören inte vetat om, och därför inte kunnat räkna på? Slarv från BL att inte uppge detta, eller snarare från Västtrafiks sida som inte verkar ha koll på sina egna linjer?

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2010, 14:07:26 PM
Hur kan sånt förekomma? Är inte varenda vagn och kilometer redovisad in i minsta detalj av Västtrafik inför upphandlingen? Hur ska man kunna räkna på ett anbud om det nu förekommer extrabussar som den nya operatören inte vetat om, och därför inte kunnat räkna på? Slarv från BL att inte uppge detta, eller snarare från Västtrafiks sida som inte verkar ha koll på sina egna linjer?


Det är inte alls konstigt att det blivit så här eftersom det blev helt ny tidtabell den 28 feb när Veolia tog över så var det inte lätt ha koll på allt. Klart att varken Veolia eller något annat bolag heller för den delen kör turer som ej finns med i underlaget..Nere i Tranemo har vi börjat köra en extra tur från Tranemo - Länghem för att få med alla barn hem.. men det kostar ju några kronor att köra och det är ju frågan vem, som betalar ..Men en hel del av problemet är ju Västtrafiks fel som inte informerat ordentligt inför trafikstart den 28 feb... alla var ju vana vid hur bussarna kör och sen helt nya tider på alla turer i Tranemo -Svenljunga klart det blir en del fel då... linje 303 har ju fått 5 min kortare körtid på eftermiddag jämfört med de senaste åren vilket ju gör att många andra turer oxå blir sena när vi får vänta på linje 303...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Citat från: yngrot skrivet 10 mars 2010, 20:59:26 PM

Det är inte alls konstigt att det blivit så här eftersom det blev helt ny tidtabell den 28 feb när Veolia tog över så var det inte lätt ha koll på allt. Klart att varken Veolia eller något annat bolag heller för den delen kör turer som ej finns med i underlaget..Nere i Tranemo har vi börjat köra en extra tur från Tranemo - Länghem för att få med alla barn hem.. men det kostar ju några kronor att köra och det är ju frågan vem, som betalar ..Men en hel del av problemet är ju Västtrafiks fel som inte informerat ordentligt inför trafikstart den 28 feb... alla var ju vana vid hur bussarna kör och sen helt nya tider på alla turer i Tranemo -Svenljunga klart det blir en del fel då... linje 303 har ju fått 5 min kortare körtid på eftermiddag jämfört med de senaste åren vilket ju gör att många andra turer oxå blir sena när vi får vänta på linje 303...
Det konstiga är väl egentligen att Västtrafik går med på att man får lägga en ny tidtabell precis vid övertagandet. I Stockholm har det ju ofta varit så att de fått köra efter den gamla fram till en ny "normal" tidtabellsperiod börjar. Kan man inte området och skall lägga tidtabell, är det givetvis inte så konstigt att det blir fel. Läser man artikeln verkar det ju också vara så att BL har använt något slags extravagn för trafiken. Kanske har de haft samma dåliga koll på faktueringen som ett annat bolag på B verkar ha haft :) Men allvarligt talat tror jag det här bara är början på ett problem som kommer bli allt större. I och med att trenden är att operatörerna skall ta större ansvar med incitament etc. blir det ju mer och mer av egna lösningar för att garantera kvaliteten (det vill säga att kunderna blir nöjda). Detta kommer nog leda till en hel del kaos vid övertagande där det körs trafik som inte finns redovisad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 11 mars 2010, 08:56:44 AM
Det konstiga är väl egentligen att Västtrafik går med på att man får lägga en ny tidtabell precis vid övertagandet. I Stockholm har det ju ofta varit så att de fått köra efter den gamla fram till en ny "normal" tidtabellsperiod börjar. Kan man inte området och skall lägga tidtabell, är det givetvis inte så konstigt att det blir fel.

Det är inte Veolia som lagt den nya tidtabellen utan Västtrafik. Anledningen till att man lät den gälla från den 28 februari i samband med byte av entreprenör är att man efter överklagande från Borås Lokaltrafik inte fick tid att ändra den till den 13 december. Alternativet hade varit att köra med den gamla tidtabellen hela året och alltså ge bland annat Tranemo och Svenljunga betydligt sämre förbindelser än vad de har nu.




Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2010, 09:27:17 AM
Det är inte Veolia som lagt den nya tidtabellen utan Västtrafik. Anledningen till att man lät den gälla från den 28 februari i samband med byte av entreprenör är att man efter överklagande från Borås Lokaltrafik inte fick tid att ändra den till den 13 december. Alternativet hade varit att köra med den gamla tidtabellen hela året och alltså ge bland annat Tranemo och Svenljunga betydligt sämre förbindelser än vad de har nu.
Men då blir det ju ännu mer obegripligt! Västtrafik får man väl hoppas har väl utvecklade kanaler med skolorna och kommunerna angående skolornas behov av trafik! Detta är ju fundamenta för all landsortstrafik. Att om en operatör själv får hvuudansvaret att lägga tidtabellerna och samtidigt tar över ett trafikområde kan det vara förståerligt att det blir missar. Ett samspel mellan kommuner och trafikhuvudman är ju dock centralt för landsorten. Om Västtrafik inte anser att man har råd att köra vissa skolturer, måste ju skolorna få en möjlighet att anpassa sitt schema till de nya förutsättningarna. Detta måste det ju finnas rutiner för oss Västtrafik och i det här fallet har man ju dessutom haft två extra månader på sig att finslipa förslaget på. Just skolturer är ju lite av ett särskilt problem eftersom de kan förändras inför varje termin. Ofta är det ju därför man löser det med extraturer och förstärkningar. Men just därför är det ju viktigt att det finns rutiner för hur detta sköts.

Ersa

Av kommentarerna att döma verkar folk inte vilja skylla på Västtrafik, utan letar andra syndabockar. Dock är det nog lite jobbigt för folk att inte kunna gnälla på den vanliga syndabocken BL. ;) Påminner lite om Umeå där gemene man inte heller vet vad en upphandling är, och vilka som har vilket ansvar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2010, 10:43:43 AM
Av kommentarerna att döma verkar folk inte vilja skylla på Västtrafik, utan letar andra syndabockar. Dock är det nog lite jobbigt för folk att inte kunna gnälla på den vanliga syndabocken BL. ;) Påminner lite om Umeå där gemene man inte heller vet vad en upphandling är, och vilka som har vilket ansvar.

I Borås är väldigt många kroniskt oemottagliga för kunskaper om vem som gör vad. Brister i tidtabeller eller för höga priser är entreprenörens fel. Otrevliga bussförare, bussar som gått för tidigt eller som är i dåligt skick är Västtrafiks fel.  Ett undantag dock när det gäller priserna. Kontantpriserna på tågen är Västtrafiks fel. Fast det är SJ som bestämmer taxan för dessa.

Borås Tidning gör sedan sitt bästa för att öka på begreppsförvirringen ytterligare. I Radio Sjuhärad beror det lite på vem som är reporter, men många även där vet heller inte skillnaden.

D_skalis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2010, 11:26:27 AM
I Borås är väldigt många kroniskt oemottagliga för kunskaper om vem som gör vad. Brister i tidtabeller eller för höga priser är entreprenörens fel. Otrevliga bussförare, bussar som gått för tidigt eller som är i dåligt skick är Västtrafiks fel.  Ett undantag dock när det gäller priserna. Kontantpriserna på tågen är Västtrafiks fel. Fast det är SJ som bestämmer taxan för dessa.

Borås Tidning gör sedan sitt bästa för att öka på begreppsförvirringen ytterligare. I Radio Sjuhärad beror det lite på vem som är reporter, men många även där vet heller inte skillnaden.


Ja det är bedrövligt, vet inte om man skall skratta eller gråta när man läser kommentarer på bt.se om busstrafiken. Det är många som inte kan hålla isär saker å ting.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

yngrot

Sen kan man ju verkligen fundera över hur smart det är med tidtabellsskifte  den 13 dec  1 v. före jul  enligt Eu direktiv... Men den som lever får se men det blir ju bättre dag för dag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoggaBoy

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2010, 19:01:30 PM
Sen kan man ju verkligen fundera över hur smart det är med tidtabellsskifte  den 13 dec  1 v. före jul  enligt Eu direktiv... Men den som lever får se men det blir ju bättre dag för dag...

Jo, fast tågen har ju också skifte samma datum.

yngrot

Jo visserligen var ju tanken att bättre samordna byten mellan buss-tåg men det hade ju varit bättre alla bytte på sommaren efter skolan slutat i juni ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoggaBoy

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2010, 19:16:21 PM
Jo visserligen var ju tanken att bättre samordna byten mellan buss-tåg men det hade ju varit bättre alla bytte på sommaren efter skolan slutat i juni ...

Absolut, när tågen och alla bussar hade byte samma tid så var det bäst.

JDS

Det är inte genomförandet det är fel på, det är idén  :-*

Mittlinje

Hm, satt punkt för diskussionen???  :-\