SL H32 4191 på linje 50X

Startat av Hasse L, 08 mars 2010, 21:11:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Man kan ana renhållningsstationens byggnader på andra sidan järnvägen där stadsdelen Ruddammen nu finns. Ett av de gamla tegelmagasinen innehöll en avdelning märkt Kvastverkstad.

Åt andra hållet är det sig likt idag.

Björn Forslund

Fantastiskt fina bilder du visar. Man kunde tro att du tagit dem idag (nåja minus snön) med en bra digitalkamera!

Peter Rost

Trevligt! Det var väl X-skyltning som gällde på linje 50, på sträckan Östra station-Uggleviksvägen? 50 trafikerade för övrigt, Östra station-Hornsberg.

/Peter

Mikael T Nilsson

Tack för de fina bilderna! 50X omnumrerades senare till 51. 51:an lades ner 1986 när Stockholms innerstad till stora delar fick ett omgjort busslinjenät. 51:an körde enligt samma tidtabell under åren 1982-86.

Jag har för mig att Åkerbydepån (nuvarande Täby) trafikerade 51:an under början av 80-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 21:15:30 PM
Fantastiskt fina bilder du visar. Man kunde tro att du tagit dem idag (nåja minus snön) med en bra digitalkamera!
Mycket bra uttryckt, för dessa fina bilder!

HJP

Christer Göransson

Angående 50X har jag för mig att den gick Uggleviksvägen-Norrmalmstorg.
Först när linje 51 inrättades, vilket nog skedde när linje 50 lades ner, avkortades linjen till att bara gå till Östra stn. Det skulle ju inte finnas någon konkurrens med t-banan.

/Christer

christian berg

Tack för fina Büssingbilder! Extra roligt med en ovanlig plats och linje. Gick 4191 i Horsberg eller Nyboda vid den här tiden? Slutade sina dagar i Bromma 1982.

Linje 51 trafikerades av Täby i början av 80-talet (mest H52), men jag har för mig att den sista tiden var det Horsnsbergs äldsta H50 som gick de enstaka turerna som var linje 51.

Hälsningar
Christian B

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 09 mars 2010, 14:22:36 PM
Tack för fina Büssingbilder! Extra roligt med en ovanlig plats och linje. Gick 4191 i Horsberg eller Nyboda vid den här tiden? Slutade sina dagar i Bromma 1982.

Linje 51 trafikerades av Täby i början av 80-talet (mest H52), men jag har för mig att den sista tiden var det Horsnsbergs äldsta H50 som gick de enstaka turerna som var linje 51.

Hälsningar
Christian B
Hej,

Tack för uppgifterna om Täbyturerna på 51:an. Det stämmer att H50 var vanligt på linjen de sista åren. Det mest udda jag sett på linjen var den silvergrå H2:an, 6493, tror jag den hette.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Citat från: Christer Göransson skrivet 09 mars 2010, 09:42:29 AM
Angående 50X har jag för mig att den gick Uggleviksvägen-Norrmalmstorg.
/Christer

Hej!

I 1970 års upplaga av SL:s Stockholmskarta anges att linje 50X då gick Uggleviksvägen-Centralen, med vändning på Klarabergsviadukten.

mvh K R

Hasse L

Tack för alla vänliga ord!
Enligt mina gamla anteckningar så inrättades linje 50E 2.10.67 Sergels Torg - Uggleviksvägen, förlängdes till Centralen 8.1.68 och omnumrerades till 50X 2.9.68.
Kan tillägga att 50E även kördes lördagar Centralen - Östra Station enligt oannonserad tidtabell.
/Hasse