Kritik mot Veolia Borås

Startat av D_skalis, 08 mars 2010, 19:28:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

D_skalis

Det har kommit lite klagomål mot Veolia, tydligen så har inte skolskjutsarna fungerar som dom skall.
Det verkar som att folk har väldigt dåligt tålamod.
Det var väll ingen som trodde det skulle fungera smärtfritt med ny operatör eller?

http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/boras?videoId=1.1541936

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Aniara

De gamla chaufförerna hittar du hos arbetsförmedlingen...  ::)

Omnilasse

Utan att veta, kan det ju vara så att BL körde med särskilda fasta skolbusstjänster - en inte helt ovanlig form har jag förstått. Om Veolia inte kör med den modellen, så är det klart att det blir en del nytt att lära sig för förarna.

Jan

Det brukar vara lite problem med skolkörning den första veckan efter en ny entreprenör tagit över. Det kan kanske finns en anledning till varför de gamla inte fått jobb. Normala företag brukar ta över bra förare.
I branschen i 40 år

Aniara

Det som jag har hört, är att BL körde en massa separata skolbussar, utöver den ordinarie trafiken. I västtrafiks upphandling fanns inga skolbussar med, så Veolia kör det man har fått kontrakt på, och inget mer. M.a.o inga skolbussar alls... Och ingen som har informerat skolorna/eleverna att skolbussarna har försvunnit.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Aniara skrivet 09 mars 2010, 11:25:24 AM
Det som jag har hört, är att BL körde en massa separata skolbussar, utöver den ordinarie trafiken. I västtrafiks upphandling fanns inga skolbussar med, så Veolia kör det man har fått kontrakt på, och inget mer. M.a.o inga skolbussar alls... Och ingen som har informerat skolorna/eleverna att skolbussarna har försvunnit.

Skulle BL ha kört skolbussar i Tranemo som inte varit upphandlade och kört dem på eget initiativ? Det är väl självklart att Veolia inte kör mer än vad de har kontrakt på. Det är busstrafik de bedriver, inte välgörenhet. Om BL kört skolbussar utöver avtalet (vilket jag inte tror ett ögonblick på) så har de burit sig mycket illa åt om de inte berättat detta i samband med entreprenörsbytet.

Västtrafik har ny tidtabell från den 28 februari 2010. Det måste väl ändå vara upp till skolorna och eleverna att ta reda på vilka förändringar detta innebär. Att tidtabellen ändrats har ju inte precis varit någon hemlighet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Alla turer har ju ny avgångstid från 280feb. Men vad gäller linje 301 302 så finns de inte längre med i Svenljunga Tranemo tabellen utan enbart på Västtrafiks hemsida..De är ju numera enbart skolturer . Från Länghem kördes  2 bussar dels ord 301 fr Borås 6.49 och Svenljunga garaget körde en förstärkning ca 5 efter ord 301 så där är ju numera 1 buss vilket påtalades för Veolia men Västtrafik hade inte beställt mer trafik..Nu verkar det ju funka ändå för en linje 350 kommer ungefär samma tid och Kjellgrens kör extra tur fr. Nittorp via Limmared.

Tyvärr blir det ju alltid lite problem när en ny operatör tar över... De flesta förare i Tranemo är ju samma som tidigare det som krånglar till det är ju "nya" förare från Borås som inte kört ute hos oss tidigare exvis har jag kört en tjänst som kör linje 325 319 på morgonen och Boråsförare kört min 350 tur.. Sen blir det inte lättare heller med helt nya bussar som i bland inte vill vara med . Nya tjänster och specar där allt inte var helt klart för vissa förare gjorde att det blev en del fel särskilt de 2 första dagarna..

Angående att B-L kört bussar som inte varit med i tidtabeller så stämmer det till en viss del vi körde en extra tur till Länghem vid 15 tiden för att få med alla barn hem men för ca 3 år sen försvann den när det uppdagades att B-L inte fick betalt för att köra med 3 bussar utan enbart för 2...

Men det blir säkert bättre med tiden när allt nytt satt sig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

i Svenljunga såg jag minst två om inte tre bussar på linje 302..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.