BUSS 88 i Skövde i juni 1988, del 12 (av 15)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 mars 2010, 15:45:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En van Hool till Skelleftebuss. Enligt SBH blev den då inte så långvarig där utan kom sedan till Ceris Resor i Sundsvall för att sedan återvända till Västerbotten och Nordins Trafik i Umeå samt Vän-Trafik - Vännäsbuss.

En Astral till Wasatrafik Stockholm. Denna blev sedan en vanlig syn på SL-linje 810 mellan Jordbro och Gullmarsplan. Följde med över till Swebus och fick där nummer 1060.

En Volvo B10M Säffle till Skogsgårdhs i Kyrkhult, lackerad i Kristianstad läns färger. Följde med vid försäljningen till Linjebuss och fick där nummer 933. 1996 såldes den till Näckrosbuss och fick nummer 3886. Den var också med över till Busslink.

Hittar man ingen lämplig kaross kan man ju alltid ställa ut ett chassi. Men det kanske inte var det som var anledningen. Enligt Mats Karlsson i Färdskrivaren är detta chassinummer 20005, numret före det på ovanstånde Wasatrafik 484. Om detta nummer stämmer fick det sedan en van Hool Alizée-kaross och kom till Hjälmåkra Buss med regnr OFY646.

Så en servicebuss som tidigare visats på utställningen i Älvsjö. Fortfarande inga klara uppgifter om vart den tog vägen sedan.

En Renault Master till Taxi Ed i Dalsland.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2010, 15:45:02 PM
En van Hool till Skelleftebuss. Enligt SBH blev den då inte så långvarig där utan kom sedan till Ceris Resor i Sundsvall för att sedan återvända till Västerbotten och Nordins Trafik i Umeå samt Vän-Trafik - Vännäsbuss.

Trevligt att återse denna. Stadig buss, dock blev man väl aldrig riktigt "kompis" med den där sista varianten av S6-90:n, dvs långspak med viss servoassistans(var väl bara 88:orna som hade det?).
Angående försäljningen så "återvände" den aldrig till Västerbotten utan ägarföljden var Ske-buss >Nordin(19960401) >Vännäs Buss >Ceris >Scania CV >EGE.
För övrigt intressant att se de här bilderna från Skövde. Var själv där, men har sett många bussar på Staffans bilder som jag inte alls har något minne av att de fanns där. Kan vara åldern kanske?

/GL

S Svensson

Van Hool 460 Astral är vad jag kommer ihåg fortfarande när bilden tas provbuss och har våren 88 synts till vid SA byggnaden i Sörred-Göteborg.
NSD895 känner jag igen,men kommer just nu inte på var den hamnade.

Vid utställningen av bussar så kommer jag själv ihåg Vetlanda och Karlsongruppen. Det fanns två små Hino som saknade kaross och som påstods ge möjligheter till lastbil av Hino. I verkligheten karosserades dessa till bussar med vardera 1 ex av Helmark och 1 ex av Vest.Helmarksvarianten såldes begagnad till Orusttrafiken och den som Vest byggde vet jag ej vart den hamnade. Finns med på en antals lista över byggda bussar,antal fördelade på olika tillverkare och år:utgiven av Vest.