Hur fungerar en upphandling?

Startat av Carl Eric, 07 mars 2010, 20:42:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Ja, som rubriken antyder, hur fungerar en upphandling?

Alltså så här: vi har Nacka/Värmdö som exempel.

Nästa gång som det är upphandling så vinner, låt oss säga...Arriva!

Hur fungerar det då rent praktiskt?

• Bussarna? Förs alla bussar över till Arriva? Köper de dem av Nobina? Eller måste de införskaffa helt nya själva?
  • Busschaufförerna? Samma som ovan, går de över eller måste Arriva "fixa" nya?
  • Och hur stort inflytande har de på Linje/Tidtabell? Får operatörerna var med och planera tidtabellerna, eller sköter SL detta helt själv?

Tacksam för svar!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: calken skrivet 07 mars 2010, 20:42:51 PM
Hej!

Ja, som rubriken antyder, hur fungerar en upphandling?

Alltså så här: vi har Nacka/Värmdö som exempel.

Nästa gång som det är upphandling så vinner, låt oss säga...Arriva!

Hur fungerar det då rent praktiskt?

• Bussarna? Förs alla bussar över till Arriva? Köper de dem av Nobina? Eller måste de införskaffa helt nya själva?
  • Busschaufförerna? Samma som ovan, går de över eller måste Arriva "fixa" nya?
  • Och hur stort inflytande har de på Linje/Tidtabell? Får operatörerna var med och planera tidtabellerna, eller sköter SL detta helt själv?
Tacksam för svar!
MVH Calken
Problemet är att alla upphandlingar görs olika och även i hur man gör upphandlingar går det trender. Det är också stor skillnad mellan de olika trafikhuvudmännen. Detta får alltså gälla för främst Nacka/värmdö och aktuell upphandling. När det gäller bussar ansvarar i huvudsak den nya utföraren för att införskaffa bussar. I många fall brukar det också vara relativt lätt att få ta över bussar av tidigare operatör - det finns s.a.s. ett gemensamt intresse. Däremot skall man ta över 60 bussar som SL står som ägare till och trafikhuvudmännen kan ju också ställa krav på bussarna som skall trafikera området - såsom låggolv och vilket bränsle som skall användas. Inom SL gäller att man skall ta över personalen. Med detta brukar dock räknas sådana som har fast anställning, timanställda och visstidsanställda är frivilligt att ta över. När det gäller tidtabellerna är det operatörerna som gör dem, men utbudet - det vill säga hur mycket trafik som skall utföras bestäms av SL, liksom förändringar. Däremot kan ju operatören föreslå förändringar, men annars handlar det främst om tidsjusteringar. Kraven begränsas ju också ofta av alla passningar som skall vara med annan trafik, anslutningar etc

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 07 mars 2010, 21:50:00 PM
Problemet är att alla upphandlingar görs olika och även i hur man gör upphandlingar går det trender. Det är också stor skillnad mellan de olika trafikhuvudmännen. Detta får alltså gälla för främst Nacka/värmdö och aktuell upphandling. När det gäller bussar ansvarar i huvudsak den nya utföraren för att införskaffa bussar. I många fall brukar det också vara relativt lätt att få ta över bussar av tidigare operatör - det finns s.a.s. ett gemensamt intresse. Däremot skall man ta över 60 bussar som SL står som ägare till och trafikhuvudmännen kan ju också ställa krav på bussarna som skall trafikera området - såsom låggolv och vilket bränsle som skall användas. Inom SL gäller att man skall ta över personalen. Med detta brukar dock räknas sådana som har fast anställning, timanställda och visstidsanställda är frivilligt att ta över. När det gäller tidtabellerna är det operatörerna som gör dem, men utbudet - det vill säga hur mycket trafik som skall utföras bestäms av SL, liksom förändringar. Däremot kan ju operatören föreslå förändringar, men annars handlar det främst om tidsjusteringar. Kraven begränsas ju också ofta av alla passningar som skall vara med annan trafik, anslutningar etc

Det markerade, menar du tidtabellen bussen kör efter då? Och i så fall, stämmer det överallt? Vi har några verkligt uselt lagda passningar med tågen, är det alltså min ag som lagt detta och inte SL?

MartinMartin

Kanske har nån passning i andra änden  ;)
Svårt att få allt att klaffa.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2010, 00:02:53 AM
Det markerade, menar du tidtabellen bussen kör efter då? Och i så fall, stämmer det överallt? Vi har några verkligt uselt lagda passningar med tågen, är det alltså min ag som lagt detta och inte SL?
Ja just det. SL detaljreglerar inte tidtabellerna, utan det är upp till operatören. Detta för att man just skall kunna bedriva en effektiv trafik och effektivisera omloppen. Som svarades här är det dock inte säkert att en passning skall finnas - och i sådana fall är det förstås SL:s fel. Man har principen där att en buss endast kan ha passning till ett tåg i vardera riktning. Detta innebär att om en buss passerar flera pendeltågsstationer så fungerar det inte alls. Det är också oftast så när det gäller tunnelbanan att det endast är vissa tider som passning finns (exempelvis natttrafik). Däremot går det ju inte att göra några större ändringar från operatörens sida i regel, som antyddes ovan. Då det ju finns krav på utbud, turtäthet och trafikstart/trafikslut.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 08 mars 2010, 09:01:46 AM
Ja just det. SL detaljreglerar inte tidtabellerna, utan det är upp till operatören. Detta för att man just skall kunna bedriva en effektiv trafik och effektivisera omloppen. Som svarades här är det dock inte säkert att en passning skall finnas - och i sådana fall är det förstås SL:s fel. Man har principen där att en buss endast kan ha passning till ett tåg i vardera riktning. Detta innebär att om en buss passerar flera pendeltågsstationer så fungerar det inte alls. Det är också oftast så när det gäller tunnelbanan att det endast är vissa tider som passning finns (exempelvis natttrafik). Däremot går det ju inte att göra några större ändringar från operatörens sida i regel, som antyddes ovan. Då det ju finns krav på utbud, turtäthet och trafikstart/trafikslut.

Tack!
Jo, vi har ju passning med Lidingöbanan på några linjer, varav vissa turer nattetid med så lite som 1 min tillgodo. Då går Lidingöbanan med 30 min-trafik. Dessa turer har förstås inte att dom ska vänta på tunnelbanan, men ändå är det ruskigt tight eftersom linjen dessutom är förkortad flera minuter mot dagtid. Framförallt om det kommer in en tunnelbana strax innan man ska åka. Och folk inte skyndar sig. Då har man att välja på att dra för tidigt (1-1,5 min) för att skippa tunnelbanan eller riskera missa Lidingöbanan.

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2010, 13:19:17 PM
Tack!
Jo, vi har ju passning med Lidingöbanan på några linjer, varav vissa turer nattetid med så lite som 1 min tillgodo. Då går Lidingöbanan med 30 min-trafik. Dessa turer har förstås inte att dom ska vänta på tunnelbanan, men ändå är det ruskigt tight eftersom linjen dessutom är förkortad flera minuter mot dagtid. Framförallt om det kommer in en tunnelbana strax innan man ska åka. Och folk inte skyndar sig. Då har man att välja på att dra för tidigt (1-1,5 min) för att skippa tunnelbanan eller riskera missa Lidingöbanan.
Jo, just 201 på natten är ett problem och det visar just på svårigheterna att ha två passningar. Bussen kan inte gå tidigare än 3 minuter efter tunnelbanans ankomst (vilket ändå är i minsta laget) och 1 minut är ju mindre passningstid än vad som får finnas enligt trafikeringsplanen i linjebeskrivningen vid Kottla för tåg mot Gåshaga (dessa är dock inte alltid aktuella). Eftersom tunnelbanan bara går en gång i halvtimmen på vardagsnätter blir det ett problem att upprätthålla passningarna åt båda hållen. Vad som skulle behövas här är alltså att 21:an avgick några minuter senare från Ropsten för att det skall fungera. Något som SL i detta fall borde ta upp med operatörerna, men den som lagt tidtabellen på 201 får nog ändå sägas ha försökt göra det bästa av situationen. 

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 08 mars 2010, 15:29:02 PM
Jo, just 201 på natten är ett problem och det visar just på svårigheterna att ha två passningar. Bussen kan inte gå tidigare än 3 minuter efter tunnelbanans ankomst (vilket ändå är i minsta laget) och 1 minut är ju mindre passningstid än vad som får finnas enligt trafikeringsplanen i linjebeskrivningen vid Kottla för tåg mot Gåshaga (dessa är dock inte alltid aktuella). Eftersom tunnelbanan bara går en gång i halvtimmen på vardagsnätter blir det ett problem att upprätthålla passningarna åt båda hållen. Vad som skulle behövas här är alltså att 21:an avgick några minuter senare från Ropsten för att det skall fungera. Något som SL i detta fall borde ta upp med operatörerna, men den som lagt tidtabellen på 201 får nog ändå sägas ha försökt göra det bästa av situationen. 

Säkerligen är det gjort. Problemet är väl att tunnelbanan är sen i princip 95% av gångerna jag kör nån av dessa turer vilket ställer till det. Man vill gärna kunna vänta in den OCH hinna med Lidingöbanan. Samma med 203:an, där passningstiden går ner till 2 min.
Vad kan man göra då? Ska man strunta i att köra järnet för att hinna, eller kan man lösa det på bra sätt för alla parter?

lil-sis

Jag tror att det är lättare att få till en förändring om kunderna lägger fram klagomål efter klagomål efter klagomål.

Stressa inte ihjäl dig över en tidtabell som egentligen är omöjlig (jag vet att det är svårt att inte bry sig men försök iaf).

Omnilasse

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2010, 21:00:54 PM
Säkerligen är det gjort. Problemet är väl att tunnelbanan är sen i princip 95% av gångerna jag kör nån av dessa turer vilket ställer till det. Man vill gärna kunna vänta in den OCH hinna med Lidingöbanan. Samma med 203:an, där passningstiden går ner till 2 min.
Vad kan man göra då? Ska man strunta i att köra järnet för att hinna, eller kan man lösa det på bra sätt för alla parter?
Som förare är det ju svårt att hitta någon lösning, det måste ju finnas en bedömning från operatören eller SL. Det är ju inte bra om det blir olika lösningar beroende på vem som kör. Jag tycker överlag att SL är lite "slarviga" med dessa saker. Det är inte lätt för trafikanten heller att veta vad som gäller. I kundtidtabellen finns ju tunnelbanans avgångstid från Centralen med, men inte att bussen har passning med Lidingöbanan. Och nu skyller jag på SL även om det är operatörerna som lägger tabellerna, men det är ändå SL som är ansvarig för att detta fungerar och tar de ett snack med operatören så brukar det inte vara något problem att hitta lösningar på sådana här rätt enkla problem. och som skrevs här, om kunderna klagar tillräckligt många gånger brukar det kunna ge effekt...   

Omnilasse

P.s. Kan tillägga att Lidingö stad har klagat på att anslutningarna inte fungerar på sena kvällar vid Kottla till SL i årets remiss. I svaret skriver SL att "SL är medveten om bristen. SL och entreprenörerna ser tillsammans över vilka möjligheter som finns för att få bytet att fungera." Som vanligt tar det dock många år innan de kommer på någon lösning...Tycker personligen att man kunde flytta fram Lidingöbanans avgång från Ropsten 3 minuter - då skulle ändå tågmötet fungera och passningen vid Ropsten för Lidingöbanan in till staden - om än ngt mer störningskänsligt. Det blir då 8 minuters passningstid till Lidingöbanan vilket är lite långt, men å andra sidan tar det en stund att ta sig ner från tunnelbannan till tåget så jag tycker nog att den lösningen borde kunna vara acceptabel.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 09 mars 2010, 11:37:12 AM
Som förare är det ju svårt att hitta någon lösning, det måste ju finnas en bedömning från operatören eller SL. Det är ju inte bra om det blir olika lösningar beroende på vem som kör. Jag tycker överlag att SL är lite "slarviga" med dessa saker. Det är inte lätt för trafikanten heller att veta vad som gäller. I kundtidtabellen finns ju tunnelbanans avgångstid från Centralen med, men inte att bussen har passning med Lidingöbanan. Och nu skyller jag på SL även om det är operatörerna som lägger tabellerna, men det är ändå SL som är ansvarig för att detta fungerar och tar de ett snack med operatören så brukar det inte vara något problem att hitta lösningar på sådana här rätt enkla problem. och som skrevs här, om kunderna klagar tillräckligt många gånger brukar det kunna ge effekt...   

I dagsläget är det olika lösningar för olika förare. En del kör på tanken att ingen ska till Lidingöbanan, vilket oftast ingen ska. Men då och då är det nån som ska dit, har man då stått över 2 min pga sen tunnelbana i Ropsten så är det illa. Vi ska kunna ringa upp tågets TL, men dom 2 gånger jag har testat så har ingen svarat. Jag vet t.o.m kollegor som om dom missat Lidingöbanan kört ut resenären dit den ska. I princip ingen av passningarna varken på 201:an eller 203:an tror jag finns med i SL's planer just eftersom tiden är för kort. Men resenärerna har lärt sig förstås och "kräver" ju att vi håller tiden ändå. Eftersom det funkat förr. Och för att det är enda möjligheterna för dom att ta sig vidare ut mot Gåshagahållet utan att behöva vänta 30 min. Som du skriver borde det vara rätt enkelt att skjuta på tåget några minuter, framförallt vid den tiden.
Jättebra att Lidingö stad reagerat också, det känns som att det vi bussförare säger inte gör nån skillnad alls. Jag har tagit upp detta på medarbetarsamtal och hoppas att andra har gjort det också.

Jag gillar inte att behöva välja vilka som är viktigast. Dom som kommer med tunnelbanan eller dom som ska med Lidingöbanan.

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 08 mars 2010, 22:15:40 PM
Jag tror att det är lättare att få till en förändring om kunderna lägger fram klagomål efter klagomål efter klagomål.

Stressa inte ihjäl dig över en tidtabell som egentligen är omöjlig (jag vet att det är svårt att inte bry sig men försök iaf).

Nej, du har rätt. Det värsta är väl att man nästan slår knut på sig själv för att göra alla nöjda. Även om man då gör sig själv en björntjänst. Jobbar på det  8)

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 mars 2010, 13:52:04 PM
Visst ska det vara anslutning till tåget i Kottla om det inte sägs annat på enstaka turer, men jag har upplevde detta aldrig som något problem, kvällstid måste vara undantagsvis som det är övergångsresande mot Gåshaga, om det inte har förändrats drastiskt resandemönstret.
Notera att 201:an hr anslutning både mot och från Gåshaga i Kottla, skulle man senarelägga tåget mot landet innebär det samtidigt att tåget mot Ropsten senareläggs med lika mkt och att bussen blir stående längre i Kottla och passningarna i Ropsten havererar, det finns ingen lösning på detta annat än att kontakta TL om det finns övergång och tåget får vänta, kan det hända ett par ggr i veckan på kvällana då körtiden dras ner från 18 till 13 minuter?

Dom 2 turer det handlar om (eller åtminstone den med avgång från Ropsten 00.26) har ingen anslutning med tåg från Gåshaga, den bussen slutar där och tommar till Aga efteråt. Dagtid när vi har anslutning med tåget från Gåshaga har vi oftast mer tid samt att tåg och tunnelbana går oftare och eventuella missar blir mindre kännbara. Möjligtvis med skillnad sommartid då vi åtminstone förra sommaren (min enda så jag kan inte säga hur det sett ut tidigare) hade helt galna körtider och inte ens hann i tid till Ropsten om vi var tomma hela vägen och höll högsta tillåtna hastighet. Kan tillägga att jag sett ett par gånger att tåget åkt nån minut för tidigt också, vilket inte underlättar för oss. Är tunnelbanan i tid och inget krångel längs vägen så är det inga problem.

Edit: Lidingöbanan har 3 min "vändtid" i Gåshaga, så det var lite ont om tid att plocka där. Det tåget går sedan till Aga där det ska vara 1.00 och nattbussen går 1.02 så... Gissar att det blir vi bussförare som får offra körkortet ändå.

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 mars 2010, 14:20:21 PM
Problemet är lite mer komplext, även om du inte har anslutning från Gåshaga så går det ett tåg... tåget som passerar Kottla 00:40 vänder i Gåshaga och har anslutning i Aga till 291:an mot Sergel 01:00 som i sin tur har anslutning i Sergel 01:28 och vänder 01:30 osv....
Fast vändmarginalen i Gåshaga är 3 minuter och man skulle kunna ha spetsvändning (man kör ju fortfarande med 1 minutsvändningar där ganska ofta), men det är klart helt optimalt är det inte. I sådana fall är det väl bättre att inte ha någon passning angiven - det har man ju inte på lördagar- och söndagskvällar fast man där skulle kunna åtgärda det mycket lättare (genom att ha anslutning från tunnelbanan som kommer in 08 38 istället). Problemet där - och ju det som SL också skriver i sin kommentar är helt enkelt att 201 tar längre tid än Lidingöbanan. Hur man än gör kvarstår alltså problemet och det är ju därför SL numera ogärna har flera passningar för samma busstur - för att de här problemen ständigt uppkommer.